Tesla a renunțat la mașina ieftină promisă de mult timp, pe care investitorii se bazau pentru a impulsiona creșterea sa ca producător de automobile de masă, potrivit a trei surse familiare cu acest subiect și a mesajelor companiei consultate de Reuters.
Constructorul auto va continua să dezvolte mașini-robotaxi care se conduc singure pe aceeași platformă de vehicule mici, au spus sursele.
Decizia reprezintă o renunțare la un obiectiv de lungă durată pe care șeful Tesla, Elon Musk, l-a caracterizat adesea ca fiind misiunea sa principală: mașini electrice accesibile pentru mase. Primul său “master plan” pentru companie, din 2006, prevedea fabricarea mai întâi a modelelor de lux, apoi folosirea profiturilor pentru a finanța o “mașină de familie cu costuri reduse”.
Acțiunile Tesla au scăzut cu 6% la tranzacțiile de dimineață, după știrea Reuters.
De atunci, el a promis în mod repetat un astfel de vehicul investitorilor și consumatorilor. Nu mai departe de luna ianuarie, Musk le-a spus investitorilor că Tesla plănuia să înceapă producția modelului accesibil la fabrica sa din Texas în a doua jumătate a anului 2025, în urma unui articol exclusiv al Reuters care detalia aceste planuri.
Cel mai ieftin model actual al Tesla, Model 3 sedan, se vinde la un preț de aproximativ 39.000 de dolari în Statele Unite. Vehiculul entry-level, acum dispărut, descris uneori ca Model 2, ar fi trebuit să înceapă de la aproximativ 25.000 de dolari.
Tesla nu a răspuns la solicitările de comentarii.
Răsturnarea puternică a situației vine în contextul în care Tesla se confruntă cu o concurență acerbă la nivel global din partea producătorilor chinezi de vehicule electrice care inundă piața cu mașini cu prețuri începând de la 10.000 de dolari. Planul pentru robotaxi fără șofer, a cărui livrare ar putea dura mai mult timp, prezintă o provocare inginerească mai dificilă și un risc mai mare de reglementare.
Două surse au declarat că au aflat de decizia Tesla de a renunța la Model 2 în cadrul unei întâlniri la care au participat zeci de angajați, una dintre ele spunând că întâlnirea a avut loc la sfârșitul lunii februarie.
“Directiva lui Elon este de a merge până la capăt pe robotaxi”, a spus acea persoană.
Cea de-a treia sursă a confirmat anularea și a spus că noile planuri prevăd producerea de robotaxi, dar în volume mult mai mici decât cele proiectate pentru Model 2.
Mai multe mesaje ale companiei analizate de Reuters despre această decizie au inclus unul din 1 martie de la un manager de program anonim pentru mașina accesibilă, care discuta despre dispariția proiectului cu personalul de inginerie și îi sfătuia să nu le spună furnizorilor “despre anularea programului”.
O a patra persoană care cunoaște planurile Tesla și-a exprimat optimismul cu privire la decizia de a se îndepărta de strategia mașinii ieftine în favoarea robotaxi, un segment pe care Musk l-a imaginat ca fiind viitorul mobilității. Sursa a avertizat că planurile de produse ale Tesla s-ar putea schimba din nou în funcție de condițiile economice.
Stoarcerea profiturilor din vehiculele entry-level este o provocare pentru orice producător auto. Dar întârzierea Tesla în urmărirea mașinii pe care Musk o numea cândva visul său a făcut-o mult mai dificilă, deoarece acum se confruntă cu mult mai multă concurență în acea gamă de prețuri.
În timp ce Tesla a petrecut ani de zile dezvoltându-și Cybertruck, un pick-up electric foarte costisitor, producătorii auto chinezi au luat-o înainte în ceea ce privește vehiculele electrice accesibile, acaparând cote de piață, obținând economii de scară și oferind consumatorilor prețuri de chilipir pe care producătorii auto occidentali se străduiesc să le egaleze.
În timp ce vehiculele electrice chinezești au crescut și contestă dominația Tesla, Musk se ocupa de imperiul său vast, care include producătorul de rachete SpaceX, dezvoltatorul de cipuri pentru creier Neuralink și gigantul social media X, pe care Musk l-a achiziționat în 2022. Denumită anterior Twitter, platforma s-a scufundat sub conducerea a lui Musk, pierzând cea mai mare parte din valoarea sa, deoarece compania a pierdut venituri și advertiseri.
Planurile pentru Tesla la prețuri accesibile au fost văzute ca fiind esențiale pentru realizarea ambițiilor stratosferice ale lui Musk în ceea ce privește creșterea vânzărilor. Musk a declarat în 2020 că Tesla aspira, până în 2030, să vândă 20 de milioane de vehicule – de două ori mai multe decât vinde astăzi cel mai mare producător auto din lume, Toyota. Odată cu moartea Modelului 2, nu este clar cum va ajunge acolo.
Așteptările pentru un vehicul de 25.000 de dolari au stat la baza previziunilor mai modeste, dar încă ambițioase, ale analiștilor de pe Wall Street privind vânzările Tesla. Aceste previziuni, potrivit unui document de relații cu investitorii Tesla, prevăd o creștere a vânzărilor de vehicule la 4,2 milioane până în 2028, de la 1,8 milioane anul trecut.
Musk a mai oscilat în privința proiectului. Într-o biografie a antreprenorului lansată anul trecut, autorul Walter Issacson a relatat că Musk a “pus în 2022 o pauză” la planurile pentru un EV de bază, motivând că un robotaxi Tesla ar face ca mașina să devină irelevantă. Consilierii lui Musk l-au îndemnat să păstreze cursul, se arată în carte.
Tesla a numit proiectul de mașini accesibile NV91 pe plan intern și H422 pe plan extern atunci când a discutat cu furnizorii, potrivit a două dintre surse și mesajelor companiei analizate de Reuters.
Mesajele managerului de program Tesla, care nu a fost numit, către angajații Tesla au făcut referire la aceste nume de cod atunci când au discutat despre încetarea proiectului. Unul dintre aceste mesaje trimise la 1 martie spunea că “furnizorii ar trebui să oprească toate activitățile ulterioare legate de H422/NV91”.
Sursele au declarat că nu cunosc toate motivele care au stat la baza deciziei de a pune capăt proiectului.
Într-un alt mesaj din 1 martie, managerul a mulțumit personalului de inginerie pentru eforturile depuse și i-a îndemnat să documenteze ceea ce au învățat.
“Aș dori să le mulțumesc tuturor pentru munca depusă și pentru dedicarea de a depăși limitele și de a executa cel mai bun proiect posibil, având în vedere constrângerile agresive în care a trebuit să lucrăm”, se arată în mesaj. “Nu am vrea ca toată munca noastră grea să se irosească, așa că este important să legăm lucrurile și să le documentăm corespunzător.”
Mesajele arătau că întâlnirile privind proiectul de mașini accesibile erau anulate. Cele două surse au declarat că unii ingineri au fost reangajați.
Calendarul și modelul de afaceri al Tesla pentru robotaxi rămân neclare. Musk a prezis în mod public un viitor al mobilității în care taxiurile fără șofer ar putea deveni în cele din urmă un mod de transport mai obișnuit decât mașinile conduse de oameni.
În prezent, mașinile care se conduc singure au fost aprobate de autoritățile de reglementare din SUA și China doar pentru o utilizare strict limitată și experimentală pe drumurile publice.
Tesla nu a dovedit, deocamdată, că poate produce o mașină autonomă, în ciuda predicțiilor făcute de Musk timp de ani de zile, conform cărora aceasta se va întâmpla în curând, așteptări care au stat parțial la baza evaluării în creștere a Tesla. Constructorul auto se confruntă cu procese și investigații privind accidentele în care au fost implicate sistemele sale de asistență pentru șoferi Autopilot și Full Self-Driving, care nu sunt complet autonome. Tesla a pus accidentele pe seama șoferilor neatenți.
Problemele legate de sistemul Autopilot al Tesla se numără printre o serie de probleme care au atras atenția. Constructorul auto se confruntă cu o altă investigație privind estimările privind autonomia mașinilor sale, lansată după ce Reuters a relatat anul trecut că Tesla ar fi trucat indicatoarele de autonomie din bordul mașinilor. Reuters a raportat în decembrie că producătorul auto a dat vina pe “abuzul șoferilor” pentru defecțiunile cronice ale unor piese de suspensie și direcție despre care știa de mult timp că sunt defecte.
Imaginea Tesla ca inovator care respectă clima a avut de asemenea de suferit din cauza înclinației lui Musk spre politica de dreapta și a declarațiilor publice polarizante, care au îndepărtat unii potențiali cumpărători Tesla, potrivit sondajelor și experților.
Producătorul auto a raportat marți o scădere de 8% a livrărilor de la an la an, imediat după ce principalul său concurent chinez, BYD, a raportat un avans de 13%. Acțiunile Tesla au scăzut cu 5% la aflarea veștii, adâncind o cădere de peste 40% din iulie anul trecut, ceea ce înseamnă o pierdere de aproximativ 400 de miliarde de dolari în valoare de piață.
Cu toate acestea, capitalizarea de piață a Tesla, de 545 de miliarde de dolari, este mai mare decât valoarea combinată a următoarelor trei cele mai valoroase companii auto, Toyota, Porsche și Mercedes-Benz. Valoarea acțiunilor Tesla s-a bazat mult timp pe așteptările viitoare privind vânzările pe piața de masă și mașinile fără șofer, mai degrabă decât pe vânzările și profiturile sale actuale.
Anularea proiectului de mașini accesibile vine în contextul în care Tesla și alți producători auto consacrați au fost zguduiți de încetinirea creșterii cererii de vehicule electrice în Statele Unite și Europa și de concurența acerbă din China.
Dacă Tesla ar fi mers mai departe cu mașina low-cost, aceasta ar fi ajuns pe piață abia în a doua jumătate a anului 2025, conform estimărilor companiei. Dar segmentul EV entry-level este deja aglomerat cu modele convingătoare de la BYD și multe alte mărci chinezești.
Tesla a ajuns cu întârziere în acest segment, în parte din cauza unei decizii cruciale a lui Musk. În 2020, după ce a lansat crossoverul său de succes, Model Y, Tesla s-a concentrat pe Cybertruck, un vehicul extrem de experimental, în locul unei mașini accesibile.
Musk a dezvăluit un prototip al camionului unghiular, îmbrăcat în oțel inoxidabil, în 2019 și a prezis un preț de pornire de aproximativ 40.000 de dolari. Vehiculul a sosit în cele din urmă anul trecut ca model 2024. Cele două versiuni disponibile acum încep de la aproximativ 80.000 de dolari și 100.000 de dolari. Tesla spune că un Cybertruck mai ieftin, care costă aproximativ 61.000 de dolari, nu va fi gata de livrare până în 2025.
De asemenea, compania s-a luptat să rezolve problemele de fabricație, în special în ceea ce privește tehnologia de pionierat a bateriei autocamionului. Musk speră să vândă vehiculul în volume mari, dar a avertizat investitorii în toamna anului trecut cu privire la “provocările enorme” legate de accelerarea producției și de rentabilizarea vehiculului.
“Ne-am săpat propriul mormânt cu Cybertruck”, a spus el.
În aceeași perioadă, BYD și-a văzut vânzările de vehicule electrice explodând în China, crescând de la aproximativ 130.000 la peste 1,5 milioane de unități, fără a include afacerile sale înfloritoare în domeniul hibrizilor plug-in sau exporturile sale în creștere rapidă.
BYD oferă deja o serie de modele de gamă mică și medie, inclusiv hatchback-ul Seagull, la mai puțin de 10.000 de dolari. Constructorul auto chinez intenționează acum să exporte această mașină la un preț de peste două ori mai mare – dar totuși mai mic decât ținta pentru mașina ieftină pe care Tesla plănuia să o construiască.