Primul tren nou de metrou cumpărat de la Alstom (Franța) care trebuia să circule pe Magistrala 5 fi introdus în circulație abia în 2025, arată un răspuns Metrorex transmis la solicitarea Economedia. Rama electrică a ajuns din Brazilia în depoul Berceni al Metrorex, iar oficialii din Ministerul Transporturilor avansau punerea în circulație în același an, de Crăciun (2023), pentru a nu pierde finanțarea europeană, ulterior în vara, toamna și apoi iarna acestui an.
„În conformitate cu cele mai recente date transmise de Furnizorul ALSTOM TRANSPORT S.A., punerea în funcțiune a primului tren de metrou se estimează a se realiza în trimestrul I, 2025”, arată răspunsul Metrorex.
În august, ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu a atenționat public compania Alstom (Franța) pentru întârzierea celor 13 rame de metrou pentru și a celor 37 de trenuri electrice InterRegio de lung parcurs și spunea că, în momentul în care s-a depășit cadrul legal, nu va avea „nicio ezitare” să sesizeze organele penale. Cel mai recent, producătorul ajunsese la penalizări de peste 20 de milioane de euro pentru întârzierea garniturilor de metrou și de 90 de milioane lei pentru întârzierea livrărilor de trenuri, spunea tot ministrul Grindeanu.
„În această toamnă trebuie să mai vină multe garnituri de tren de metrou noi. Atenționez public că mă aștept să se întâmple lucrurile astea. Iar pre-recepția care deblochează anumite lucruri să respecte ceea ce înseamnă cadru legal. Atenționez public – și nu-mi stă neapărat în caracter să fac asta. Eu vreau să am trenuri de metrou noi cum vreau să am și trenuri pe CFR noi, dar vreau să se respecte cadrul legal. Nu o să am nicio ezitare, niciuna, în momentul în care simt că s-a depășit acel cadru legal, să sesizez organele abilitate. E absolut ciudat ca în acest moment să stau pe bani, bani europeni, să aștept trenuri noi la CFR, să aștept trenuri noi la metrou, de la aceeași companie și să am penalități. Dar, în același timp, aceeași companie care face mentenanță la metrou – e aceeași – să amenințe că închid activitatea dacă nu sunt plătiți la zi cu ce au de încasat. Eu nu spun că nu au de încasat. În acest moment cei de la această companie vin cu diverse explicații. Înainte de reziliere, singura mea pârghie și a mea și a celor de la CFR și de la metrou este să îi penalizăm. Sunt mulți bani, vorbim de zeci de milioane. Dar puțin mă interesează aceste penalități. Pe mine, pe dumneavoastră, pe orice român ne interesează să avem trenuri noi. De aceea am făcut și această atenționare, pentru că se apropie în următoarele săptămâni anumite momente, de dinainte de recepție a acestor garnituri. Sugerez că ar trebui să corespundă, să nu facă rabat. Atenționez public, atât”, a declarat Sorin Grindeanu, marți seară, la emisiunea „Culisele Statului Paralel” de la Realitatea TV.
Sorin Grindeanu a lansat și anterior mai multe avertismente către Alstom, pentru întârzierile la livrarea garniturilor de metrou și a trenurilor. (Luna iunie și luna aprilie)
În iulie, Mihai Barbu, președintele Consilului de Administrație al Metrorex, declara la TVRInfo că producătorul francez Alstom are de plată în acest moment penalităţi de 24 milioane euro pentru întârzierile înregistrate la livrarea trenurilor garniturilor de metrou care trebuiau să circule pe Magistrala 5.
„Conform contractului putem să îi penalizăm (n.red-Alstom) pentru că nu au livrat trenurile la timp. S-a ajuns la penalități de 24 milioane euro. E enorm. În mod normal, din cele 13 trenuri care trebuiau livrate, 10 trebuiau să vină anul acesta și trei anul viitor. Este un grafic de livrare care este depășit de mult timp. Așa am convenit”, a declarat Mihai Barbu, președintele Consilului de Administrație al Metrorex, la TVRInfo.
Acesta spune că nu știe câte trenuri vor fi puse în circulație și transmite că este deja prea târziu ca Metrorex să rezilieze contractul cu Alstom.
„Este deja prea târziu să reziliem contractul. Nu ne dorim să reziliem contractul, ci să funcționeze trenurile. Nu știm câtre trenuri vor fi puse în circulație anul acesta. Trebuie să plătească penalitățile. Ei le-au contestat în instanță, dar au pierdut”, a mai declarat Mihai Barbu.
Primul tren Metropolis din lotul celor 13 contractate de Metrorex a sosit pe 25 aprilie la Depoul Berceni, cu aproape un an întârziere, urmând să fie verificat şi pregătit pentru etapele de probe şi teste specifice. Trenul ”Giurgiu” face parte din lotul celor 13 trenuri destinate Magistralei 5, achiziţionate pe baza contractului încheiat între Metrorex şi Alstom Transport SA, în 2 decembrie 2020, urmare a procedurilor legale de achiziţie. Contractul are o valoare totală de peste 103 milioane de euro. Trenurile au fost produse în Brazilia, iar primul tren ar fi trebuit să ajungă la Bucureşti în luna iunie 2023, conform contractului.