Exporturile de combustibil pentru avioane din Coreea de Sud, China și Asia de Sud-Est către Europa au atins probabil un nivel record în luna iulie, deoarece comercianții au expediat surplusul regional pentru a profita de prețurile mai mari din Europa, potrivit datelor de urmărire a navelor și surselor din industrie citate de Reuters.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Exportatorii asiatici urmează să livreze 600.000-775.000 de tone (4,728-6,107 milioane de barili) de combustibil pentru aviație către Europa în această lună, arată datele de la Vortexa și trei surse din comerț și transport maritim, majoritatea provenind din China și Coreea de Sud.
Vortexa estimează că volumul este la un nivel aproape record al ultimilor trei ani, în timp ce sursele din comerț susțin că este cel mai ridicat din ultimii cinci ani. Luna trecută, exporturile din nord-estul Asiei către Europa au fost de aproape 500.000 de tone.
Fluxurile de combustibil au provenit în mare parte din Coreea de Sud și China. Exporturile ridicate către vest vor continua să atenueze surplusul de aprovizionare din Asia și să limiteze slăbiciunea prețurilor regionale.
„Economia arbitrajului a fost favorabilă până la mijlocul lunii iulie”, spune Ivan Mathews, șeful analizei APAC la Vortexa, deși se așteaptă ca exporturile să scadă în august, deoarece marjele de arbitraj s-au redus.
Prețurile fizice ale combustibilului pentru avioane în nord-vestul Europei au fost, în medie, cu 65 de dolari pe tonă mai mari decât în Asia, comparativ cu 50 de dolari pe tonă luna trecută, arată datele LSEG.
Arbitrajul a fost în mare parte deschis în iunie și iulie, în condițiile în care prețurile din Asia au fost sub presiune pe fondul ofertelor abundente, în timp ce piețele europene au fost stimulate de cererea puternică din timpul verii.
Între timp, costul pentru transportul a 90.000 de tone de combustibil pentru avioane pe tancuri LR2 a scăzut la o medie de 3,75 milioane de dolari în iulie, de la 4,4 milioane de dolari în iunie, conform datelor de la brokerul maritim SSY, după încheierea conflictului Iran-Israel.
În Europa, numărul mediu zilnic de zboruri pentru luna iulie este mai mare cu 4% față de anul trecut și cu 3% peste nivelurile din 2019, potrivit datelor Eurocontrol.
Stocurile de combustibil pentru aviație deținute independent în hubul de rafinare și stocare Amsterdam-Rotterdam-Anvers (ARA) au fost de 745.000 de tone săptămâna trecută, cel mai scăzut nivel din februarie anul acesta, arată datele firmei olandeze de consultanță Insights Global.
Acest nivel este sub media din acest an de 846.000 de tone și media săptămânală din 2024 de 881.000 de tone.
Exporturile solide din China au contribuit și ele. Cel mai mare rafinator din lume este așteptat să expedieze peste 2,3 milioane de tone de combustibil pentru aviație în august, similar cu luna iulie, arată estimările din industrie.
Exporturile totale ale Chinei de combustibil pentru avioane și kerosen ar trebui să rămână ridicate în lunile următoare, deoarece principalul său rafinator Sinopec își crește producția, în timp ce cererea pentru zborurile interne s-a stabilizat, conform analiștilor de la firma de consultanță FGE.
Exporturile de combustibil pentru avioane au rămas cele mai profitabile pentru rafinăriile chineze comparativ cu alte produse, au spus două surse comerciale din China.