Unele dintre cele mai mari firme de transport maritim din lume, inclusiv Maersk și CMA CGM, vor impune taxe suplimentare după ce au redirecționat navele ca răspuns la atacurile asupra navelor din Marea Roșie, pe măsură ce cresc îngrijorările legate de perturbarea comerțului global, scrie Reuters.
Suprataxele, concepute pentru a acoperi călătoriile mai lungi în jurul Africii în comparație cu rutele prin Canalul Suez, se vor adăuga la creșterea costurilor pentru transportul maritim de când grupul militant Houthi din Yemen a început să vizeze navele.
Maersk și CMA CGM au fost primele care au introdus aceste taxe, urmate de compania germană Hapag-Lloyd.
Cele trei se numără printre principalele linii maritime care au suspendat trecerea navelor prin Marea Roșie, care face legătura cu Canalul Suez, cea mai rapidă rută maritimă între Asia și Europa.
În schimb, ele direcționează navele în jurul Capului Bunei Speranțe, la extremitatea sudică a Africii, adăugând aproximativ 10 zile la o călătorie care, în mod normal, ar dura aproximativ 27 de zile din China până în nordul Europei.
Invocând o “perturbare operațională severă”, Maersk a declarat joi târziu că impune o suprataxă imediată pentru perturbarea tranzitului (TDS) pentru a acoperi costurile suplimentare asociate cu călătoria mai lungă, plus o suprataxă pentru sezonul de vârf (PSS) începând cu 1 ianuarie.
Hapag-Lloyd a declarat că va redirecționa 25 de nave până la sfârșitul anului pentru a evita zona.
Vineri, producătorul auto chinez Geely a declarat pentru Reuters că vânzările sale de vehicule electrice vor fi probabil afectate de o întârziere a livrărilor în Europa, fiind cea mai recentă companie care a avertizat cu privire la perturbări.
Al doilea mare producător auto din China după vânzări a declarat că majoritatea firmelor de transport maritim pe care le folosește pentru exporturile europene au în plan să ocolească Africa de Sud.
Alerta este de rău augur pentru alți producători auto din China, care încearcă să crească exporturile în Europa din cauza supracapacității și a cererii slabe de acasă.
Statele Unite au anunțat crearea unei forțe multinaționale pentru a patrula în Marea Roșie, dar sursele de transport maritim spun că încă nu au apărut detalii, iar companiile continuă să evite zona.
Într-un mesaj adresat clienților, firma de logistică CH Robinson Worldwide a declarat că a redirecționat peste 25 de nave către Africa de Sud în ultima săptămână.
“Acest număr va continua probabil să crească din cauza riscurilor de război în curs de desfășurare în Marea Roșie și a secetei din Canalul Panama”, a spus aceasta.
CH Robinson a declarat că se așteaptă ca anulările și creșterile de tarife să continue și în primul trimestru și a recomandat clienților să facă rezervări cu 4-6 săptămâni înainte pentru a asigura spațiu pe nave.
Maersk a declarat că un container standard de 20 de picioare care călătorește din China spre Europa de Nord se confruntă acum cu taxe suplimentare totale de 700 de dolari, constând în 200 de dolari TDS și 500 de dolari PSS.
Containerele cu destinația coasta de est a Americii de Nord vor fi taxate cu 500 de dolari fiecare, constând în plata TDS de 200 de dolari și un PSS de 300 de dolari, a adăugat compania.
Maersk a mai spus că rutele din alte părți ale rețelei sale vor fi afectate de întreruperea Suez, declanșând suprataxe de urgență pentru situații neprevăzute pe o gamă largă de călătorii.
CMA CGM a anunțat joi târziu suprataxe, inclusiv un cost suplimentar de 325 de dolari pe container pe ruta Europa de Nord către Asia și 500 de dolari pe container pentru Asia către Mediterana.
Taxele au făcut parte din planul său de urgență pentru redirecționarea navelor în jurul Capului Bunei Speranțe, a precizat compania.
CMA CGM, cu sediul în Franța, a menționat că 22 dintre navele sale au fost redirecționate.