Două scannere au fost puse în funcţiune, marţi, la Biroul Vamal Albiţa, iar ministrul Finanţelor, Marcel Boloş, a anunţat că intrăm într-o eră a transparenţei în operaţiunile vamale în care pot fi scanate peste 500 de camioane pe zi într-un punct vamal fără să fie deschis niciunul, transmite news.ro.
Reprezentanţii Ministerului Finanţelor au anunţat, marţi, că, la două săptămâni de la punerea în funcţiune a primului scanner din cele 26 la biroul vamal Galaţi-Giurgiuleşti, sunt inaugurate, la cea mai intens circulată vamă de pe frontiera dintre România şi Republica Moldova, încă două noi sisteme de scanare cu raze X.
”Aceste două scannere, plasate în Biroul Vamal Albiţa, vor permite un control vamal mai rapid şi mai precis al bunurilor aflate atât în camioane, cât şi în mijloacele de transport persoane. Unul este relocabil şi va fi utilizat pentru controlul autoturismelor, în vreme ce al doilea este o noutate, fiind un scanner mobil ce permite verificarea camioanelor. Această măsură vine ca parte a unui efort mai larg al Ministerului Finanţelor de a moderniza infrastructura vamală pentru a asigura o gestionare eficientă a frontierelor în interesul securităţii naţionale şi pentru a consolida mecanismele de combatere a contrabandei şi fraudei la graniţe”, au precizat reprezentanţii Ministerului Finanţelor.
Ei au adăugat că, prin utilizarea echipamentelor de scanat se poate face inspectarea containerelor pentru mărfuri sau interiorul coletelor/bagajelor fără deschiderea acestora. Selecţia pentru control prin scanare va fi efectuată în urma analizei de risc realizate pe baza informaţiilor disponibile la nivelul autorităţii vamale.
”Mulţi au fost sceptici că aceste tehnologii vor fi implementate, dar iată că intrăm într-o eră a normalităţii şi transparenţei în operaţiunile vamale. O normalitate în care putem scana peste 500 de camioane pe zi într-un punct vamal fără să fie nevoie să deschidem vreunul. Imaginaţi-vă doar cât timp consumă verificarea manuală a unui singur camion care transportă tone de marfă. Capacitatea de a reacţiona rapid la posibilele fraude este esenţială pentru combaterea evaziunii fiscale şi pentru menţinerea integrităţii sistemului vamal. Noile scanere permit detectarea instant a mărfurilor nedeclarate, reducerea timpului petrecut de şoferi în vamă şi îmbunătăţirea eficienţei operaţionale a punctelor vamale”, a declarat Marcel Boloş.
El a precizat că investiţia în cele 26 de scanere se ridică la 100 de milioane de euro.
”Aceste mărfuri, care pot varia de la produse de consum uzual la echipamente industriale, nu numai că afectează veniturile fiscale, dar pot pune în pericol şi sănătatea şi siguranţa oamenilor. Tocmai de aceea este vitală această investiţie în cele 26 de scanere pe care le vom aveam în toate punctele de frontieră importante. Proiectul nostru în valoare de 100 milioane euro este susţinut atât din bugetul naţional, cât şi din fonduri europene, fiind parte integrantă a Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă”, a transmis ministrul Marcel Boloş.
Reprezentanţii Ministerului Finanţelor au explicat cum funcţionează sistemul mobil.
Astfel, sistemul mobil este omologat pentru drumurile publice.
În doar câteva minute poate fi pus în ”modul transport” şi pregătit pentru a fi transportat într-o altă locaţie. Odată ajuns în locaţie, scanerul calibrează automat sistemul de direcţie pentru mişcări precise în timpul funcţionării. Procesul de desfăşurare este complet automatizat, fiind controlat de la distanţă printr-o aplicaţie software dedicată. Inspecţia neinvazivă se realizează în mod eficient, permiţând inspectarea unui număr mare de vehicule cu un nivel ridicat de acurateţe pentru detectare. Echipamentele de scanat, prin utilizare, contribuie la combaterea fraudelor vamale şi fiscale, la combaterea traficului de droguri şi substanţe periculoase constituindu-se în componente ale sistemului de securitate naţională.
Cele 26 de scanere fac parte din proiectul ”Dotarea birourilor vamale de frontieră cu sisteme de scanare autovehicule şi containere (sisteme de securitate) şi înfiinţarea Centrului naţional de analiză imagistică în cadrul căruia se vor integra sistemele de scanare autovehicule şi containere din dotarea A.V.R.”, semnat pe 4 decembrie 2023.
”Biroul vamal de frontieră Albiţa este cel mai aglomerat de pe frontiera României cu Republica Moldova. Zilnic, peste 2.300 de mijloace de transport persoane şi 750 de camioane traversează această frontieră, iar punerea în funcţiune, aici, a acestor două sisteme de scanare va eficientiza calitatea controlului vamal şi va reduce, totodată, timpul de aşteptare la trecerea frontierei.”, a declarat Marcel Mutescu, preşedintele Autorităţii Vamale Române.
În anul 2024 vor deveni operaţionale 9 scanere, din totalul de 26, în cadrul următoarelor birouri vamale de frontieră: Galaţi-Giurgiuleşti (21/5), Albiţa (4/6), Siret, Constanţa Nord, Halmeu, Moraviţa şi Isaccea.
În anul 2025 vor fi amplasate 8 scanere în birourile vamale de frontieră: Giurgiuleşti, Albiţa, Constanţa Sud, Isaccea, Sighet, Stânca Costeşti, Oancea.
În 2026 vor fi operaţionale 9 scanere în birourile vamale de frontieră: Constanţa Sud, Halmeu, Moraviţa, Calafat, Nădlac, Borş, Stânca Costeşti, Porţile de Fier, Petea.
Cine livrează scannerele
Economedia a scris anterior că scannerele pentru Vamă sunt livrate de către firma MBT, controlată de Mircea Tudor, omul de afaceri care s-a remarcat, de-a lungul timpului, cu mai multe licitații castigate cu instituții ale statului în domeniul livărilor de elemente de securitate. Această firmă a mai furnizat și în trecut sisteme mobile de scanare pentru Vamă, inclusiv o parte dintre cele care au ajuns în stare de nefuncționare începând din 2016 în inventarul Vămii, ca urmare a lipsei mentenanței.
Contractul cu firma se ridică la 34 milioane de euro și include achiziția celor 26 scanere, alături de lucrări de construcții pentru integrare a echipamentelor și formarea personalului care le va manevra. Achiziția celor 26 de scanere a fost finanțată din PNRR și de la buget.
Datele publice arată că nu a existat o licitație publică sau un apel din PNRR pentru acest contract. Conform informațiilor Economedia, procedura de atribuire s-a inițiat în condițiile prevăzute de art. 20 alin. (3) și art 22 lit. a) din OUG nr. 114/2011. Aceste articole de lege arată că nu se aplică legea achizițiilor publice pentru „contractele pentru care aplicarea prezentei ordonanţe de urgenţă ar obliga statul român să ofere informaţii a căror divulgare este considerată ca fiind contrară intereselor sale fundamentale de securitate”.