Guvernul francez intenționează să introducă un bonus suplimentar de 1.000 de euro pentru achiziția de mașini electrice începând cu 1 octombrie, cu condiția ca acestea să fie asamblate în Europa și echipate cu o baterie europeană. Bonusul va fi acordat în plus față de bonusul de mediu existent, scrie Electrive.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Luni, în aceeași zi în care prim-ministrul francez François Bayrou a pierdut votul de încredere în parlament, guvernul de la Paris a anunțat acest nou bonus pentru vehiculele electrice: începând cu 1 octombrie, cumpărătorii de mașini electrice cu baterii și asamblare europene vor primi un bonus suplimentar de 1.000 de euro. Cabinetul lui Bayrou, care a creat această reglementare, va rămâne în funcție până la numirea unui guvern succesor.
Aceasta include și pe Agnès Pannier-Runacher, ministrul pentru Tranziția Ecologică, Biodiversitate, Păduri, Oceane și Pescuit, care subliniază: „Tranziția ecologică este un pârghie pentru reindustrializare. Prin creșterea bonusului de mediu cu 1.000 de euro, promovăm vehiculele electrice ale căror baterii sunt produse în Europa și a căror fabricație emite mai puține gaze cu efect de seră. Este o situație benefică pentru puterea de cumpărare, climă și industrie. Face mașinile electrice mai accesibile francezilor, promovând industria și ocuparea forței de muncă.”
În timp ce subvențiile pentru mașinile electrice au fost complet eliminate în mai multe țări europene, gospodăriile franceze încă beneficiază de un „bonus écologique” existent de până la 4.200 de euro, în funcție de venituri. Pentru a califica, vehiculele trebuie să atingă un scor minim de mediu. Acest bonus este gradat nu doar în funcție de veniturile cumpărătorului sau chiriașului, ci și legat de emisiile de CO2 generate în timpul producției vehiculului și a bateriilor. Bonusul de mediu din Franța este de fapt o subvenție descrescătoare, ceea ce înseamnă că a fost redusă în timp.
Din februarie 2024, subvenția a variat între 2.000 și 4.000 de euro, dar apoi guvernul de la Paris a făcut o întoarcere, majorând din nou bonusul la 3.100-4.200 de euro în iulie. Probabil aceasta a fost o reacție la scăderea cererii: în 2025, Franța se confruntă cu o ușoară scădere a înmatriculărilor de mașini electrice. Potrivit statisticilor ACEA, s-a înregistrat o scădere de 4,3% în primele șapte luni ale anului.
Bonusul suplimentar de 1.000 de euro înseamnă că suma maximă a subvenției a crescut la 5.200 de euro pentru vehiculele asamblate în Europa și cu baterii produse tot în Europa. Este bine cunoscut faptul că Franța dezvoltă o industrie a bateriilor în nordul țării, dar și Ungaria și Germania, cu inițiativa VW în Salzgitter, sunt țări emergente în producția de baterii. În prezent, însă, numărul mașinilor electrice cu baterii europene este limitat. O listă a vehiculelor eligibile pentru extra bonusul de 1.000 de euro urmează să fie publicată pe site-ul ADEME în zilele următoare și actualizată lunar, împreună cu lista vehiculelor eligibile pentru bonusul de mediu.
Guvernul în exercițiu subliniază că, în fața unei concurențe internaționale puternice, Europa trebuie să-și consolideze producția în conformitate cu agenda sa de autonomie strategică. „Franța apără această viziune și reiterează că producția este o condiție prealabilă pentru suveranitate. Ambițiile ecologice sunt o pârghie pentru reindustrializare. Stimulul anunțat astăzi vizează promovarea realocării lanțului valoric pentru vehicule electrice și susținerea ocupării industriale pe continentul nostru.” Potrivit Parisului, numeroase facilități de producție a bateriilor au fost deja construite în Franța și Europa. „Acest stimulent este menit să susțină aceste fabrici în creșterea producției prin încurajarea producătorilor să aprovizioneze necesarul din fabrici europene.”
Cabinetul face referire și la apelul lui Mario Draghi din 9 septembrie 2024 de a stabili criterii explicite pentru „Made in Europe”, de exemplu, sub forma unor criterii de valoare adăugată europeană. Acum un an, fostul președinte BCE a încercat să mobilizeze europenii pentru a rămâne competitivi la nivel internațional. În acest scop, a prezentat așa-numitul Raport Draghi, un raport de 400 de pagini intitulat „Viitorul competitivității europene – O strategie de competitivitate pentru Europa”. Guvernul actual al Franței a susținut aceste cereri și afirmă că și-a reafirmat obiectivele la Consiliul Ministerial Franco-German din 29 august 2025.
Marc Ferracci, ministrul Industriei și Energiei, subliniază: „Mă lupt pentru ca Europa să acorde prioritate suveranității și să împace locurile de muncă industriale cu tranziția energetică. Vehiculele electrice sunt cruciale pentru decarbonizarea economiei noastre și pot beneficia de electricitate franceză competitivă și fără carbon.”
Pe lângă bonusul de mediu și noul bonus suplimentar de 1.000 de euro, guvernul francez a anunțat în vară și relansarea programului de leasing pentru mașini electrice destinat gospodăriilor cu venituri mici, care a fost suspendat în februarie 2024. De data aceasta, bugetul este de aproximativ 370 de milioane de euro pentru cel puțin 50.000 de mașini electrice. Cererile vor fi acceptate începând cu 30 septembrie.