Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) a lansat, în premieră pentru România, Ghidul APIA pentru obținerea finanțării prin Programul „Rabla” 2025, un document dedicat, în egală măsură, persoanelor fizice și celor juridice, conceput pentru a clarifica fiecare etapă a procesului de înscriere.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
„Acest demers realizat de APIA vine ca reacție la contextul dificil în care se află piața auto românească, de la începutul anului 2025. Potrivit analizelor realizate de APIA pe baza datelor oficiale DGPCI, înmatriculările de autoturisme noi au înregistrat o scădere accentuată în primele patru luni din 2025 (-5,1%), iar segmentul mașinilor full electrice a fost cel mai afectat, cu o prăbușire de 70% în luna aprilie 2025 față de aceeași perioadă a anului trecut. Lipsa predictibilității legislative și întârzierea fără precedent a lansării programului Rabla Auto au accentuat acest blocaj, în opoziție cu evoluția marilor piețe internaționale”, se arată într-un comunicat de presă al organizației profesionale.
Potrivit sursei citate, având în vedere că, anul acesta, este pentru prima dată când beneficiarii români se pot înscrie direct în platforma online pusă la dispoziție de Administrația Fondului pentru Mediu (AFM), Ghidul APIA devine un instrument esențial pentru sprijinirea consumatorilor finali în înțelegerea rapidă a pașilor de urmat pentru participarea la Programul „Rabla” 2025 și susținerea achiziționării de autoturisme noi, moderne, prietenoase cu mediul.
„Folosind un limbaj clar, accesibil publicului larg, Ghidul APIA pentru obținerea finanțării prin Programul Rabla Auto 2025 centralizează, într-o formă ușor de urmărit: informațiile oficiale comunicate de AFM, documentația necesară înscrierii, termenele-limită de respectat, dar și recomandări ale specialiștilor APIA menite să evite erori de procedură sau riscul de a pierde acordarea finanțării. Documentul urmărește în paralel procedura de înscriere pentru persoanele juridice și pentru persoanele fizice, aflate încă în expectativa datei de start a sesiunii dedicate lor”, precizează asociația de profil.
Situația pieței auto europene și programul „Rabla” 2025
Statisticile Asociației Europene a Constructorilor de Automobile (ACEA), citate de APIA, relevă faptul că înmatriculările de autoturisme full electrice au avut o creștere susținută de 26,4%, în primele patru luni ale anului acesta, comparativ cu perioada similară din 2024. Astfel, interesul pentru mașinile 100% electrice este pe trend ascendent în majoritatea țărilor europene, atingând cifre-record în Cehia, cu o creștere de 131,4%, în Italia cu 79,4% și în Spania cu 71,2%, raportat la perioada de referință.
În același timp, România a înregistrat una dintre cele mai dramatice scăderi din Uniunea Europeană (UE), respectiv de 42,4%, transmite Agerpres.
Programul „Rabla” 2025, destinat persoanelor juridice de drept privat, a demarat pe data de 29 mai și este preconizat să se încheie pe 27 noiembrie 2025 sau până la epuizarea bugetului alocat, a transmis AFM. În primele două ore de la debutul programului, aplicaseră pentru finanțare 4.253 de persoane din categoria vizată.
Suma totală alocată sesiunii „Rabla” pentru operatorii de drept privat este de 670 de milioane de lei, din care 60 de milioane de lei pentru achiziționarea autovehiculelor cu sisteme de propulsie termică (inclusiv GPL/GNC) sau hibride, precum și motociclete, și 610 milioane de lei pentru achiziționarea autovehiculelor 100% electrice, plug-in hibrid sau cu pilă de combustie cu hidrogen.
AFM a anunțat, totodată, că sesiunea de înscriere dedicată unităților administrativ-teritoriale (UAT) și instituțiilor publice va începe pe data de 4 iunie, în timp ce persoanele fizice pot aplica începând din 19 iunie.
Cuantumul ecotichetelor, stabilit pentru sesiunea 2025 a programului guvernamental, este: 37.000 lei pentru autovehicule pur electrice sau cu pilă de combustie cu hidrogen; 15.000 lei pentru autovehicule plug-in hibrid sau motociclete electrice; 12.000 lei pentru autovehicule cu sistem de propulsie hibrid; 10.000 lei pentru autovehicule cu sistem de propulsie termică (cu ardere internă, inclusiv GPL/GNC) sau motociclete.