266 de trenuri ale CFR Călători sunt programate să circule în toată țara, vineri dimineață, în cele două ore ale grevei de avertisment de la CFR Infrastructură, a transmis joi operatorul feroviar național. CFR Călători are cotă de piață de aproape 80%, prin urmare aproximativ 300 de trenuri de stat și ale operatorilor privați ar putea fi afectate. Doar în Gara de Nord din București, cea mai mare stație din țară, de la ora 07.00 la 09.00 sunt 35 de trenuri care vin și pleacă.
Sindicatele de la Căile Ferate merg înainte cu greva de avertisment programată vineri, 15 septembrie, între orele 07.00 – 09.00. Federația Națională Feroviară Mișcare Comercial Vagoane și Federația Drum de Fier organizează protestul de vineri cu încetarea activității pentru că negocierile noului Contract Colectiv de Muncă de la CFR Infrastructură au eșuat, Companiile feroviare CFR Infrastructură și CFR Călători nu au bugete aprobate pentru 2023 și nici nu se aplică în totalitate Legea Statutului Personalului Feroviar. Mai mult, sindicatele reclamă lipsa investițiilor în transportul feroviar.
Întrebat marți despre greva de avertisment, ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu a transmis că există dialog zilnic, dar că așteaptă rectificarea bugetară.
„Avem dialog cu ei, zilnic, colegul meu secretarul de stat (n.r Ionuț Săvoiu) are acest dialog cu cei de la CFR. Să vedem și rectificarea…știți că am cerut sume importante, să vedem cum se așează, toate aceste lucruri înseamnă. Reporter : există riscul să avem trenuri blocate în gară? Nu știu, haideți să vedem ce se va întâmpla”, a transmis Sorin Grindeanu.
Doar la CFR Călători zilnic sunt programate peste 1.000 de trenuri, însă Compania a transmis miercuri că unele trenuri ar putea fi afectate, iar călătorii pot cere despăgubiri dacă trenurile la care au bilete cumpărate nu vor circula.
„Greva feroviară anunțată în spațiul public pentru data de 15.09.2023 de către sindicatele feroviare, dar nu și de către companiile feroviare, este una de avertisment și ar putea afecta circulația anumitor trenuri din intervalul orar 07:00-09:00, operate de CFR Călători. În acest context, persoanele care și-au cumpărat bilete la trenurile CFR Călători ce ar putea fi afectate vineri de această eventuală grevă de avertisment vor primi, la cerere, contravaloarea biletelor și neutilizate (fie pentru întreaga rută, fie pentru distanța neefectuată din ruta respectivă), conform Regulamentului de transport pe calea ferată în vigoare. Toate detaliile despre condițiile de restituire a tarifelor de transport sunt disponibile pe www.cfrcalatori.ro la secțiunea Trafic Intern/ Renunțarea la călătorie”, sunt precizările CFR Călători.
„Federația Națională Feroviară Mișcare Comercial Vagoane, cea mai mare și mai reprezentativă organizație sindicală a ceferiștilor din România, afiliată la Blocul Național Sindical, anunță public că în data de 15 septembrie 2023 va declanșa o grevă de avertisment care are scopul de a atrage atenția asupra impasului în care s-a ajuns în ceea ce privește dialogul social dintre ceferiști și stat.
Din păcate, așa cum s-a întâmplat în fiecare guvernare care s-a angajat să rezolve problematica căii ferate, aflată, așa cum bine se știe, de ani și ani de zile, în moarte clinică, noi, ceferiștii, constatăm că agenda politicienilor care preiau managementul căii ferate nu corespunde cu lista de priorități formulată cu claritate și public de către lucrătorul feroviar.
Motivele pentru care am decis să organizăm greva de avertisment din 15 septembrie sunt multiple:
– Lipsa bugetelor de venituri și cheltuieli aprobate pe anul în curs, ceea ce conduce inevitabil la un blocaj generalizat în sectorul feroviar.
– Lipsa finanțării strategice și coerente a căii ferate. Pentru readucerea structurii feroviare românești la parametrii europeni este nevoie de un proiect de țară corect coordonat cu structurile europene și finanțat cu câteva zeci de miliarde de euro. Până în acest moment, un astfel de proiect nu a fost finanțat, iar deschiderea unor șantiere pe coridoare de transport dedicate strict interesului european lasă în paragină restul țării.
– Lipsa de investiții în material rulant de calitate, modern. Nu există un plan de investiții solid în ceea ce privește înlocuirea completă a parcului de locomotive și vagoane cu care lucrează astăzi CFR Călători. Românii, cu greu se vor întoarce în vagoane, în astfel de condiții. Politicienii aflați în fruntea Ministerului Transporturilor ar trebuie să știe că excepțiile întăresc întotdeauna regula, motiv pentru care o simplă fotografie lângă un vagon de călători recondiționat, nu rezolvă problema.
– Lipsa salariilor corecte la calea ferată, salarii motivante care să permită înlocuirea unor generații de ceferiști. Se amintește din ce în ce mai rar că în astfel de condiții de salarizare, dar mai ales având în vedere relația greșită care se construiește între management și lucrătorii feroviari, companiile de stat de la calea ferată, unități strategice pentru economia româneasca, vor rămâne fără angajați. Deja, deficitul de angajați depășeste 6.000 de oameni iar orele suplimentare înregistrate sunt de ordinul zecilor de mii.
– Probleme din ce în ce mai multe și nerezolvate care au legătură cu Statutul personalului feroviar, lege votată de Parlamentul României, care nici până astăzi nu generează tot setul de efecte pentru beneficiarul său, lucrătorul feroviar. Iată câteva dintre cele mai importante probleme care rămân nerezolvate. Trebuie doar să mai amintim despre condițiile de muncă din gări, depouri, revizii de vagoane, linii sau instalații, fie vara sau iarna, la temperaturi imposibile. Este important să mai precizăm că multe, prea multe din exigențele siguranței circulației feroviare cu care sunt operate transporturile pe calea ferată se rezolvă doar datorită priceperii și improvizațiilor inginerilor și lucrătorilor feroviari”, arată comunicatul de presă transmis de Federația Națională Feroviară Mișcare Comercial Vagoane.
La CFR Infrastructură și CFR Călători sunt angajați aproape 40.000 de salariați.