Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC) transmite vineri într-un comunicat de presă că în perioada 17 – 21 iunie au fost înregistrate 25 de atacuri cibernetice de tip DDoS ale hackerilor din Rusia, care au vizat site-uri-le unor instituții publice din România, inclusiv entități private din sectorul financiar-bancar, transport și telecomunicații, precizând că inclusiv site-ul DNSC a fost atacat.
Atacurile de tip DDoS pot fi inițiate rapid de la distanță și “implică generarea unui flux masiv de cereri de conexiune, ceea ce poate duce la funcționarea cu intermitențe sau chiar la oprirea activității platformelor web vizate. În timpul unui atac DDoS, actorii malițioși utilizează rețele de dispozitive compromise conectate la internet (cunoscute sub numele de botnet). Procesul de identificare și blocare a adreselor IP folosite în atac este dificil din cauza provenienței lor diverse” precizează DNSC.
“Echipa Directoratului a avertizat din timp organizațiile vizate și nu au existat perioade de întreruperi însemnate a activităților site-urilor vizate. În unele cazuri, în funcție de volumul și complexitatea atacului, au existat perioade scurte, intermitente, de indisponibilitate a serviciilor” se mai arată în comunicat.
Ce este un atac de tip DDoS
Atacurile de tip DDoS implică generarea unui flux masiv de cereri de conexiune, ceea ce poate duce la funcționarea cu intermitențe sau chiar la oprirea activității platformelor web vizate.
În timpul unui atac DDoS, actorii malițioși utilizează rețele de dispozitive compromise conectate la internet (cunoscute sub numele de botnet). Procesul de identificare și blocare a adreselor IP folosite în atac este dificil din cauza provenienței lor diverse.
Având în vedere natura interconectată a infrastructurilor de comunicații, atacurile DDoS pot fi inițiate rapid și de la distanță, având potențialul de a afecta nu doar țintele vizate direct, ci și pe cele colaterale.
Recomandări în cazul unui atac DDoS
Deși nu există soluții pentru a evita complet un atac DDoS, există câteva soluții proactive, pe care administratorii de rețele le pot implementa pentru a reduce efectele unui astfel de atac:
- Implementarea unui serviciu de protecție împotriva DDoS (care detectează traficul anormal și îl redirecționează);
- Realizarea unui plan în caz de dezastru pentru a asigura eficiența comunicării, ameliorării și recuperării în contextul unui atac DDoS.
Pentru a evita compromiterea dispozitivelor utilizatorilor și includerea acestora într-un botnet care lansează atacuri DDoS, există următoarele soluții:
- Utilizarea unei aplicații antivirus;
- Instalarea unui firewall și configurarea acestuia astfel încât să restricționeze traficul care vine spre sau pleacă dinspre dispozitiv;
- Implementarea unor bune practici de securitate în sensul minimalizării accesului altor persoane la informațiile de pe dispozitiv și gestionării traficului nedorit.
Un articol cu recomandări esențiale pentru gestionarea atacurilor de tip DDoS, realizat de către echipa DNSC, poate fi accesat AICI.