Grupul de stat maghiar MVM va putea aproviziona țara cu suficient gaz chiar și în cazul în care importurile din Rusia vor fi oprite, deși prețurile vor crește probabil, a declarat directorul executiv al grupului pentru Reuters.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Uniunea Europeană a convenit miercuri să elimine treptat importurile de gaze din Rusia până la sfârșitul anului 2027, ca parte a eforturilor de a pune capăt dependenței energetice de Moscova, care durează de zeci de ani, contractele pe termen scurt pentru transportul gazelor prin conducte fiind afectate încă din iunie 2026. Ungaria, țară fără ieșire la mare, se opune acestei măsuri și a declarat că va contesta legislația la Curtea de Justiție a UE.

Karoly Matrai, directorul executiv al MVM, care comercializează peste 10 miliarde de metri cubi de gaz în Europa Centrală și deține o cotă de 40-45% pe piața angro din Ungaria, a declarat că MVM se află în negocieri cu mai mulți alți furnizori, deși nu i-a numit.

Analize Economedia

calcule buget
investiții, creșteri, acțiuni, bursă, taur, bull
cresteri, dividende, bursa, piata de capital
Dubai proprietati imobiliare
România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
linie asamblare Dacia
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant

„Credem… că vom putea aproviziona Ungaria cu gaz, chiar și fără gazul rusesc”, a spus Matrai, adăugând că, chiar dacă contractul pe termen lung de achiziție de gaz al Ungariei cu Rusia intră sub incidența interdicției planificate de UE, MVM ar putea probabil să acceseze diverse capacități portuare de GNL din Europa și „probabil că va fi suficient gaz”.

MVM și-a asigurat o capacitate de 1 miliard de metri cubi pe an de GNL la terminalul Krk din Croația și a semnat acorduri cu Shell pentru aproximativ 200 de milioane de metri cubi pe an începând din 2026 și cu Engie (ENGIE.PA) din Franța pentru 400 de milioane de metri cubi.

Matrai a afirmat însă că costul transportului gazului din porturile GNL către Ungaria și Slovacia va contribui la creșterea prețurilor în viitor. În cadrul unui contract pe termen lung cu Rusia, MVM importă în prezent 3,5 miliarde de metri cubi de gaz rusesc prin conducta Turkstream și cumpără gaz rusesc și din alte țări pe piața spot, pentru a satisface cererea locală de aproximativ 8 miliarde de metri cubi pe an și pentru a-l transporta în Slovacia.

În Republica Cehă, MVM aprovizionează clienții din Germania exclusiv cu gaz non-rus, a declarat Matrai. El se așteaptă ca autoritatea de reglementare din România să ia o decizie cu privire la achiziția convenită de MVM a participației de 68% a E.ON în E.ON Energie România până în aprilie.

„Ne pregătim pentru o decizie negativă și vom fi foarte fericiți dacă se va dovedi a fi favorabilă”, a declarat Matrai.

Grupul construiește, de asemenea, trei centrale pe gaz cu o capacitate combinată de 1.590 MW în Ungaria, care vor fi puse în funcțiune în 2029, și intenționează să investească 400-600 miliarde de forinți pentru a prelungi durata de viață a centralei nucleare Paks 1 din Ungaria cu 20 de ani peste datele de închidere din 2032-2037, a adăugat el.

Administrația Prezidențială a spus că CSAT a luat o decizie în cazul tranzacției MVM – E.ON

Potrivit răspunsului pentru Mediafax, hotărârea a fost luată în termenul legal de 90 de zile și comunicat operativ Secretariatul Comisiei pentru examinarea investițiilor străine directe (CEISD).

Palatul Cotroceni nu spune care a rezultatul deciziei

Oficialii Guvernului, sub umbrela căruia funcționează CEISD, nu au dat încă un răspuns la aceeași solicitare trimisă de Mediafax.

Presa din România a publicate, pe surse, că avizul CSAT ar fi negativ, în armonie cu poziția CEISD.

Amintim că Comisia pentru Examinarea Investițiilor Străine Directe (CEISD) a respins vânzarea furnizorului de energie E.ON către ungurii de la MVM.

Decizia finală vine însă de la Consiliul Suprem de Apărare a Țării (CSAT).

Context. Economedia a scris în exclusivitate anul trecut că compania ungară MVM, cu capital majoritar de stat, a ajuns la un acord cu compania germană E.ON pentru a cumpăra divizia de furnizare de gaze și energie electrică din România. Romgaz și OMV Petrom au fost și ele interesate de cumpărarea diviziei de furnizare E.ON. Tranzacția era evaluată la circa 205-210 milioane de euro, conform informațiilor Economedia.

MVM este o companie strategică a Ungariei, controlată de guvernul Viktor Orban. Ea a cumpărat în ultimii ani mai multe companii străine prezente pe piața din Ungaria, inclusiv portofoliul local al E.ON în 2022. Companii din grupul MVM au făcut în ultimii ani afaceri cu firma deținută de fratele lui Viktor Orban, Aron Orban, potrivit unei investigații a publicației Telex.

Guvernul României ia în calcul blocarea preluării furnizorului de gaze E.ON de către compania maghiară MVM, spunea anterior ministrul Energiei Sebastian Burduja pentru Financial Times, spunând că oferta este „umflată” comparativ cu valoarea reală a afacerilor E.On și că există suspiciuni din cauza relațiilor companiei ungare de stat cu Rusia”.

MVM spunea atunci că va coopera cu autoritățile române, dar a refuzat să discute detaliile a ceea ce a declarat a fi o tranzacție în curs. MVM a declarat că portofoliul său regional de achiziții de gaze naturale este divers atât în ceea ce privește sursele, rutele, cât și maturitatea.

Gazul rusesc furnizat de compania de stat Gazprom „constituie doar 40% din totalul portofoliului comercial regional”, a declarat compania. Aceasta primește gaz rusesc printr-o conductă care traversează Turcia, ultima rută rămasă către Europa după ce un acord de tranzit între Gazprom și Ucraina s-a încheiat la 1 ianuarie.

Ulterior, Ministerul Energiei a sesizat Comisia pentru Examinarea Investițiilor Străine Directe (CEISD) în legătură cu tranzacția prin care compania ungară de stat MVM intenționează să cumpere divizia de furnizare gaze și energie electrică a E.ON Energie România.

Ministerul Energiei a transmis că a identificat multiple teme de analiză aprofundată privind impactul posibilei tranzacții asupra securității naționale a României. Unul dintre motive este relația companiei maghiare cu Rusia.

Ministerul Energiei transmitea că principalele motive pentru sesizarea CEISD sunt:

„1. Legături cu Federația Rusă:
MVM Zrt. are relații comerciale extinse cu Gazprom și Rosatom, companii rusești aflate sub sancțiuni internaționale, prin care Ungaria își menține o dependență ridicată de gazele naturale și tehnologia nucleară din Rusia.
Au fost identificate elemente de “decisive influence, shadow control, influence by economic dependence și effective control”, atât în cadrul MVM Grup cât și a societății prin intermediul căreia se intenționează cumpărarea pachetului majoritar al E.ON Energie România.

2. Riscul cesiunii ulterioare a acțiunilor E.ON Energie România către entități non UE
Din analiza documentației depuse de MVM rezultă că structura contractuală și clauzele aferente tranzacției generează o posibilitate de cesiune ulterioară a participațiilor cumpărate de la E.ON Energie România către entități din afara Uniunii Europene sau către alte entități care nu figurează ca părți inițiale ale tranzacției. Această vulnerabilitate contractuală poate facilita transferul indirect al controlului către actori economici sau politici ce nu respectă rigorile și standardele de conformitate impuse de legislația europeană în domeniul energetic și transparență a tranzacțiilor.

3. Riscuri asupra datelor companiei și a datelor cu caracter personal ale peste 3 milioane de utilizatori:
S-au identificat lipsa unor garanții legale și contractuale în protejarea datelor companiei E.ON Energie România și ale datelor cu caracter personal ale peste 3 milioane de clienți români de a putea fi accesate/vehiculate de alți parteneri comerciali ai grupului MVM, de entități din afara Uniunii Europene, respectiv de entități rusești cu care grupul se află în raporturi comerciale.

4. Probleme de transparență a cumpărătorului
S-au constatat declarațiile incomplete și proveniența neclară a fondurilor MVM pentru această achiziție, ridicând suspiciuni privind respectarea legislației europene în materie de prevenire a spălării banilor și a regulilor concurențiale. Trebuie analizat și valoarea propusă a tranzacției.
Există date conform cărora raporturile comerciale ale MVM cu companii controlate de Federația Rusă au la bază prestarea unor bunuri și servicii la tarife care generează o capitalizare indirectă a grupului MVM cu fonduri din afara Uniunii Europene.

5. Conflictul cu strategiile energetice naționale:
Informațiile din documentația MVM de a reduce consumul de gaze naturale contravin Strategiei Energetice a României și Programului de Guvernare 2024-2028, care prioritizează extinderea accesului populației la rețelele de gaz și valorificarea resurselor interne.

6. Precedente internaționale:
Au fost analizate comparativ tranzacții similare, cum este cazul achiziției producătorului de trenuri Talgo în Spania, care au fost respinse din cauza legăturilor MVM cu entități rusești și a influenței politice exercitate de guvernul ungar. Acest exemplu relevă o practică documentată a utilizării unor achiziții strategice pentru a consolida interesele geopolitice ale Rusiei în diverse state membre UE”, a transmis Ministerul Energiei.

Instituția spune că tranzacția ridică și probleme de securitate, prin potențialul său de a submina independența energetică a României și de a favoriza influențele externe ostile Uniunii Europene.

.