GlaxoSmithKline (GSK) a respins oferta de 50 de miliarde de lire sterline (68,4 miliarde de dolari) de la Unilever pentru divizia sa bunuri de consum, spunând că “subevaluează în mod fundamental” afacerea şi perspectivele sale de viitor, şi a informat că nu renunţă la planul de scindare a diviziei, transmit BBC şi Reuters, citate de Agerpres.
Ar fi fost una dintre cele mai mari tranzacţii care ar fi implicat firme listate la Bursa de la Londra şi ar fi transformat Unilever într-un lider pe segmentul produselor de frumuseţe şi îngrijire personală.
GSK a confirmat că a primit trei oferte de la Unilever, ultima în data de 20 decembrie, cuprinzând 41,7 miliarde de lire sterline în numerar şi 8,3 miliarde de lire sterline în acţiuni Unilever, dar care nu reflectă valoarea intrinsecă a afacerii şi potenţialul său.
GSK, cu sediul în Londra, vrea să scindeze divizia sa bunuri de consum printr-o listare separată la mijlocul acestui an, la Bursa de la Londra.
Anterior, publicaţia britanică Sunday Times anunţase că oferta nesolicitată a Unilever pentru divizia bunuri de consum a GSK era în valoare de aproximativ 50 de miliarde de lire sterline şi a fost respinsă, deoarece a fost considerată prea scăzută, de GSK şi de Pfizer, care deţine o participaţie minoritară în divizie.
Unilever deţine branduri ca săpunul Dove şi crema Marmite, în timp ce în portofoliul Glaxo de branduri se află medicamentele Panadol şi pasta de dinţi Sensodyne.
Reprezentanţii Unilever nu au dorit să precizeze dacă vor reveni cu o ofertă mai ridicată: “Nu există certitudine că se va ajunge la un acord”.
Analiştii de la Jefferies estimau anul trecut că valoarea diviziei de consum a GSK se ridică la 45 miliarde de lire sterline.
Compania europeană CVC Capital Partners a anunţat în noiembrie că va plăti cinci miliarde de dolari pentru achiziţionarea diviziei de ceaiuri a Unilever, după ce a depăşit ofertele firmelor de private equity Advent şi Carlyle pentru o afacere care deţine brandurile PG Tips şi Lipton.
Tranzacţia vine după ce timp de doi ani Unilever, gigantul din domeniul bunurilor de larg consum, a efectuat un proces de revizuire şi scindare a diviziei, care se confruntă cu scăderea vânzărilor, deoarece consumatorii optează pentru alte tipuri de produse, de exemplu cafea şi ceaiuri de plante. Revizuirea a fost determinată de încetinirea vânzărilor de ceai negru pe pieţele dezvoltate, deoarece consumatorii preferă ceaiul de plante. Cea mai importantă parte a afacerii cu ceaiuri a Unilever este reprezentată de ceaiul negru. Acesta se vinde în 60 de ţări şi generează vânzări anuale de trei miliarde de euro, a anunţat anul trecut directorul financiar al Unilever, Graeme Pitkethly.
Vânzarea este un test cheie pentru Unilever, în condiţiile în care preţul acţiunilor stagnează şi se confruntă cu presiuni din partea investitorilor pentru a arăta modul în care Alan Jope, care a preluat conducerea în 2019, va rezolva problema încetinirii creşterii vânzărilor.
Unilever a fost înfiinţată în 1930, în urma fuziunii dintre un producător olandez de margarină şi un fabricant britanic de săpunuri. Unilever este unul dintre cei mai importanţi furnizori mondiali de alimente şi produse de îngrijire personală.
Unilever South Central Europe coordonează din Bucureşti operaţiunile în şapte ţări din zonă: România, Bulgaria, Serbia, Muntenegru, Albania, Macedonia şi Republica Moldova.