Harta bacșișului. Care sunt cele mai “generoase” regiuni. Studiu: Unul din doi români ar lăsa bacșiș mai des dacă l-ar putea plăti cu cardul

harta bacsis Sursa: grafic Bookingham, srd Media

Muntenia, Dobrogea, Moldova și Bucovina sunt regiunile în care cei mai mulți români lasă mereu bacșiș, cel mai frecvent suma lăsată reprezintă 10% din valoarea consumației, arată o analiză realizată de  platforma de rezervări online Bookingham, în colaborare cu SRD Media. Unul din doi români ar lăsa bacșiș mai des dacă l-ar putea plăti cu cardul.

Studiul a analizat obiceiurile românilor când vine vorba de lăsarea unui bacșiș pentru serviciile din cadrul HoReCa și a fost realizat pe baza unui chestionar la care au răspuns aproape 400 de persoane,

Majoritatea participanților la studiu (55%) lasă un bacșiș de 10% din valoarea consumației. 30% dintre participanții la studiu au afirmat că lasă 5% sau mai puțin din valoarea notei finale, 9% răsplătesc serviciile HoReCa oferind bacșișuri de 15% sau mai mult, în timp ce 6% dintre români au declarat că nu lasă bacșiș deloc.

Analize Economedia

Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
noii directori de la Transelectrica - Economedia
crestere economica grafic calcule foto pexels-pixabay
retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1
investitii bani
Nokian+Tyres+Romania+factory+1st+tire+02
Elena Deacu

Dintre cei care lasă 5% bacșiș, majoritari sunt cei mai tineri – cu vârste sub 18 ani (60%) – și cei cu venituri sub 1500 lei pe lună (40%). La cealaltă extremă, printre cei care lasă 15% sau mai mult, se găsesc majoritar persoanele între 18-25 ani și cei cu venituri lunare între 2500-3000 lei. Cifrele arată că 60% dintre cei cu venit de peste 5000 lei lunar lasă bacșiș de fiecare dată la restaurant, în timp ce doar 25% dintre cei cu venituri sub 1500 lei fac asta. 

Pe de o parte, 75% dintre respondenții cu venituri lunare mai mici de 1500 lei spun că cea mai mare contribuție individuală la un bacșiș nu depășește 20 lei. Pe de altă parte,  47% dintre cei cu venituri lunare mai mari de 5000 lei declară că cea mai mare sumă pusă la un bacșiș a fost de minimum 40 lei.

Întrebați cât de des lasă bacșiș atunci când ies în oraș, 61% dintre respondenții din Muntenia au răspuns că de fiecare dată. 60% dintre dobrogeni obișnuiesc același lucru și foarte aproape se situează și moldovenii, alături de bucovineni, care, în proporție de 59%, au afirmat că de fiecare dată răsplătesc extra serviciile localurilor pe care le frecventează. Oltenia se află la polul opus. Doar 36% dintre respondenții din această regiune au declarat ca lasă bacșiș de fiecare dată când ies în oraș. Alături de olteni, sub media pe țară a românilor care lasă bacșiș de fiecare dată (53%), se află și Banat, Crișana (47%) și Transilvania (50%).

Când vine vorba de cât de des ies românii în oraș, studiul arată că 42% dintre maramureșeni ies de cel puțin 8 ori pe lună în oraș, în timp ce 30% dintre dobrogeni  ies o dată pe lună sau mai rar.

Cât de generoși sunt românii cu bacșișul? Pe regiuni

Dobrogenii sunt cei mai mulți care lasă bacșiș 10% din valoarea notei finale ((70%)). Sub media pe țară a românilor din această categorie, se află regiunile Banat, Crișana (46%) și Transilvania (53%).

Cifrele arată încă o dată cât de generoși sunt dobrogenii: 20% dintre respondenții la studiu afirmă că lasă bacșiș 15% sau mai mult din valoare consumației. 7% dintre transilvăneni și 14% din munteni lasă un bacșiș de 15% sau mai mare. “Încă un lucru care atestă că transilvănenii sunt mai strânși la pungă e faptul că 40% dintre ei lasă un bacșiș de 5% sau mai mic, în timp ce numai 27% dintre munteni fac asta. Același lucru se confirmă și dacă ne uităm la cea mai mare contribuție individuală la un bacșiș. Dintre participanții la studiu, cei mai mulți care au afirmat că lasă peste 50 lei la un bacșiș, sunt muntenii. Cifrele arată că numai 16% transilvăneni au spus că cea mai mare contribuție individuală la un bacșiș a depășit 50 lei, spre deosebire de cei 24% munteni”, arată analiza.

Topul celor 3 lucruri care contează foarte mult pentru români când vine vorba de răsplătirea serviciilor dintr-un restauran: 94% dintre respondenții la studiu sunt influențați de atitudinea chelnerilor, 57% mizează pe rapiditatea serviciilor, adică pe cât de repede au fost serviți, iar 52% pun accent pe calitatea mâncării și a băuturilor. Alte aspecte care mai contează în lăsarea unui bacșiș sunt oamenii alături de care stau la masă, prețurile preparatelor, dar și renumele localului și al chef-ului.

Întrebați de ce nu lasă bacșiș, cele 3 motive principale invocate de români au fost: calitatea serviciilor din local (60%), faptul că nu au cash la ei și nu pot să lase bacșiș cu cardul (48%), sau consideră că nu e nevoie (33%).

Un rezultat interesant a arătat că 17% dintre români au spus că dacă nu au suficient cash, preferă să nu lase bacșiș deloc, decât să lase 1-2 lei.

Studiul arată că unul dintre principalele motive pentru care românii nu lasă bacșiș la restaurant este pentru că nu au cash la ei. “Probabil, un rol extrem de important l-a jucat și pandemia în acest context, deoarece tot mai mulți dintre noi am renunțat la a mai purta cash la noi și am preferat să facem plățile la restaurant cu cardul. Întrebați dacă ar vrea să aibă posibilitatea să lase bacșiș cu cardul, 60% dintre respondenții la chestionar au răspuns afirmativ. În plus, 42% din respondenți au spus că în mod sigur ar lăsa bacșiș mai des, dacă ar avea această opțiune”, arată autorii studiului.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: