Activitatea în sectorul turismului autohton înregistrează un trend descendent, iar şapte din zece operatori economici au raportat scăderi atât în ceea ce priveşte încasările, cât şi la numărul de înnoptări, reiese din „Carta Albă a Turismului din România”, ediţia a 5-a, lansată de IMM România citată de Agerpres.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

O potenţială aliniere a cotei reduse de TVA din turism, la cota standard de 21%, ar avea un impact sever asupra sectorului, generând sectorului pierderi de peste zece miliarde de lei în cifra de afaceri, conform documentului realizat împreună cu Groupama Asigurări şi cu sprijinul Ministerului Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului şi Turismului (MEDAT

„Datele din Carta Albă a Turismului 2025 arată clar că menţinerea TVA-ului redus în turism este vitală. Analiza noastră evidenţiază că, în cazul majorării TVA-ului la cota standard, statul ar pierde aproximativ 10 miliarde de lei din diferenţa de cifră de afaceri. Un TVA crescut înseamnă preţuri mai mari, consum mai mic, costuri ridicate şi pierderea competitivităţii pentru antreprenorii din turism. De aceea, facem un apel public pentru păstrarea unei cote reduse de TVA în sectorul turismului, ca măsură de susţinere a industriei şi a economiei naţionale. În acelaşi timp, finanţarea rămâne dependentă în mare parte de resurse proprii, iar operatorii continuă să investească în extinderea capacităţii de cazare”, spune preşedintele de onoare al IMM România, Florin Jianu.

În acelaşi timp, realizatorii documentului de specialitate arată că singura preocupare a antreprenorilor din turism (cu o proporţie de 60%) este menţinerea afacerilor la nivelul existent, planurile de dezvoltare fiind amânate din cauza contextului economic dificil.

„Activitatea din sectorul turismului înregistrează un trend descendent, 7 din 10 operatori raportând scăderi atât în ceea ce priveşte încasările, cât şi numărul de înnoptări. Acest lucru reflectă dificultăţile actuale ale domeniului, în special schimbările în comportamentul consumatorilor şi în condiţiile economice. Voucherele de vacanţă au contribuit semnificativ la creşterea domeniului turismului, cifra de afaceri crescând de la 23 de miliarde lei în 2015 la 53 de miliarde lei estimate în 2025. Astfel, cu o investiţie de 6,75 miliarde lei prin voucherele de vacanţă, s-a ajuns la dublarea cifrei de afaceri în sector, demonstrând impactul pozitiv major al acestui instrument”, se menţionează în “Carta Albă a Turismului din România.

Specialiştii din domeniu anticipează că anul 2025 şi, posibil, anul 2026 vor reprezenta ani de criză structurală pentru sectorul turismului, marcaţi de scăderi masive atât în venituri, cât şi în numărul de înnoptări, ceea ce evidenţiază necesitatea unor măsuri urgente de susţinere.

Analize Economedia

calcule buget
investiții, creșteri, acțiuni, bursă, taur, bull
cresteri, dividende, bursa, piata de capital
Dubai proprietati imobiliare
România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
linie asamblare Dacia
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant

“Carta Albă a Turismului din România” analizează principalele caracteristici, riscuri, vulnerabilităţi şi oportunităţi ale sectorului turistic, cu scopul de a contribui la conturarea unor politici publice mai eficiente şi de a oferi o imagine clară asupra specificului turismului în două domenii esenţiale: unităţile de cazare şi agenţiile de turism.