În Programul de Guvernare 2021- 2024 cele 20 de Autostrăzi şi Drumuri Expres care „brăzdează” ţara nu au termene, deşi sunt luate copy-paste de la fostul Guvern cu USR / Pe Autostradă, din orice punct al ţării în cel mult o oră

HARTA CESTRIN

Din orice punct al ţării se va ajunge pe autostradă în cel mult o oră, se promite în Programul de Guvernare 2021-2024, un document care amestecă proiecte de investiţii deja în pregătire sau în execuţie, incluzând obiectivele finanţate prin PNRR sau proiecte relativ noi. La o simplă lectură a Programului apar, generic, expuse câteva probleme structurale ale sistemului şi foarte puţine soluţii concrete de remediere, în general propuneri despre care s-a mai vorbit. De asemenea, se propune alocarea, în medie, a 2% din PIB pentru infrastructura de transport până în 2030, pentru asigurarea finanţării proiectelor.

O ţară brăzdată de autostrăzi, dar fără un calendar clar de licitaţie şi execuţie

Peste 20 de autostrăzi şi drumuri expres sunt enumerate în capitolul Transporturi din Programul de Guvernare, dar pentru niciun proiect nu este prezentat un calendar de implementare cu termene concrete. De exemplu pentru cele mai importante autostrăzi, A1 Sibiu – Piteşti şi A3 Autostrada Transilvania se menţionează „Continuarea proiectelor în execuție și finalizarea acestora” în timp ce pentru Autostrada de pe Valea Prahovei, Ploieşti- Braşov se menţionează „finalizarea proiectării şi licitarea execuţiei lucrărilor”.

Numeroase paragrafe sunt luate cu copy-paste de la Guvernul anterior, din care a făcut parte şi USR:

Programul PNL – USR – UDMR  din 2020: „Dezvoltarea infrastructurii rutiere în mod echilibrat și sustenabil prin demararea și finalizarea unor secțiuni de autostrăzi și drumuri expres din regiunea Moldovei, Dobrogei, Regiunii de Sud, Transilvaniei, după cum urmează. Demararea unor proiecte noi de investiții prin programul de construcție autostrăzi și drumuri expres în baza unor documentații mature și bine fundamente, care vor stabili traseul optim și valoarea de investiție”

Programul PNL – PSD – UDMR  din 2021: „Dezvoltarea infrastructurii rutiere în mod echilibrat și sustenabil prin demararea și finalizarea unor secțiuni de autostrăzi și drumuri expres din regiunea Moldovei, Dobrogei, Regiunii de Sud, Transilvaniei în baza unor documentații mature și bine fundamentate, care vor stabili traseul optim și valoarea de investiție”.

În program se vorbeşte despre implementarea accelerată şi eficientă a proiectelor de infrastructură şi câteva măsuri pentru a şi face asta precum îmbunătăţirea legislaţiei privind achiziţiile publice sau reducerea perioadei de soluţionare a contestaţiilor, fără a intra în detalii. În schimb, o propunere interesantă este Registrul Naţional al Utilajelor de Construcţii: „Crearea cadrului legislativ în vederea realizării unui Registru Național al Utilajelor de Construcții astfel încât toate utilajele constructorilor sau terților să fie înregistrate iar în momentul semnării la o licitație să fie blocate în registru, fără a mai avea posibilitatea de a participa la alte lucrări decât la cele pentru care au fost înregistrate”.

Pe calea ferată, PSD promite reînnoire pe distanţă dublă

„Creșterea vitezelor tehnice și comerciale prin implementarea programelor QuickWins pe 2163 km din rețeaua feroviară – (ex. București-Craiova, Apahida-Satu Mare, Mărășești-Iași, Filiași-Simeria)” faţă de programul fostului Guvern care propunea 1.000 de kilometri pentru reînnoire:

„Creșterea vitezelor tehnice şi comerciale prin implementarea programelor QuickWins pe 1001 km din reţeaua feroviară – (București-Brașov, Timișoara-Arad, București-Buzău, București-Craiova, Pașcani-Iași, București-Pitești). Valoare estimată a investițiilor se ridică la 1,7 miliarde de Lei”, arată Programul de Guvernare 2020 – 2024 PNL – USR/ UDMR.

Integral, principalele proiecte de infrastructură rutieră:

Continuarea proiectelor în execuție și finalizarea acestora, respectiv:

A3, Autostrada Transilvania

A1, Autostrada Sibiu–Pitești:

A0, Autostrada de centură a municipiului București, inclusiv pregătirea implementării drumurilor radiale;

A10, Autostrada Sebeș-Turda – lotul 2;

DX12, Drum expres Craiova–Pitești

Drum expres Brăila–Galați

Podul suspendat peste Dunăre de la Brăila, inclusiv drum de legătură.

Autostrada Lugoj – Deva (Margina – Holdea)

Dezvoltarea infrastructurii rutiere în mod echilibrat și sustenabil prin demararea și finalizarea unor secțiuni de autostrăzi și drumuri expres din regiunea Moldovei, Dobrogei, Regiunii de Sud, Transilvaniei în baza unor documentații mature și bine fundamentate, care vor  stabili traseul optim și valoarea de investiție, după cum urmează:

Autostrada A8, Târgu Mureș – Târgu Neamț-Iași-Ungheni

Autostrada A7, Ploiești-Buzău-Focșani-Bacău-Pașcani-Suceava-Siret

Autostrada A13, Brașov – Bacău

Autostrada A13, Sibiu – Brașov, în continuarea secțiunii Brașov-Bacău

Autostrada A9, Timișoara-Moravița

Autostrada A3 Târgu Mureș – Brașov;

Drum expres Craiova – Pitești (loturile 3 și 4);

Drumurile expres din zona Dobrogei, a căror rentabilitate economică impune cu prioritate realizarea lor (Drum de legătură Brăila – A7 – ramurile Buzău și Focșani, Brăila – Tulcea, Constanța – Tulcea, Tișița – Albița), din care se va finaliza Drum de legătură Brăila – A7 – ramurile Buzău și Focșani;

Drum expres Calafat – Lugoj;

Drum expres Sfântu Gheorghe – Ditrău, respectiv Sovata – Miercurea Ciuc;

Drum expres București-Târgoviște.

Drum expres Suceava – Botosani

Drum expres București-Alexandria

Drum expres Piatra Neamt-Bacau

Trans Regio Brăila-Călărași-Chiciu cu VO la Slobozia, VO Insuratei, VO Viziru,VO Baraganu

Drum expres Baia Mare – Dej – Bistrița – Vatra Dornei – Suceava

Legătura A3-Aeroport Henri Coandă

Creșterea mobilității în zona Valea Prahovei prin:

Finalizarea proiectării și licitarea execuției lucrărilor pentru construcția Autostrăzii Ploiești-Brașov;

Integral, principalele proiecte de infrastructură feroviară :

Finalizarea lucrărilor aflate în execuție și efectuarea recepțiilor la terminarea lucrărilor pentru proiectele:

  • Reabilitarea liniei de cale ferată Simeria-Sighișoara, inclusiv ERTMS nivel 2;
  • Reabilitarea liniei de cale ferată Frontieră-Curtici-Simeria;
  • Reabilitarea liniei de cale ferată Brașov-Sighișoara;
  • Reabilitarea liniei de cale ferată București-Giurgiu faza I;
  • Poduri și podețe – etapa I SRCF Cluj, București, Timișoara și Craiova.
  1. Finalizarea studiilor de fezabilitate aflate în derulare, identificarea și asigurarea surselor de finanțarea pentru demararea de noi lucrări pe rețeaua TEN-T Centrală și Globală pe secțiunile:

–        Craiova-Calafat.

–        Craiova-Caransebeș.

–        București Nord-Giurgiu Nord-Frontieră faza II.

–        Apahida-Suceava.

–        Pașcani-Dărmănești-Vicșani-Frontieră.

–        Predeal-Brașov.

–        Portul Constanța.

–        stațiile Fetești și Ciulnița.

–        modernizarea stațiilor de cale ferată din România.

–        modernizare trecerilor la nivel cu cale ferată, poduri, podețe și tuneluri

  1. Lansarea de noi proiecte de modernizare pe secțiuni aflate pe rețeaua TEN-T Centrală și Globală:

–        Timișoara-Arad-Caransebeș.

–        Cluj-Episcopia Bihor.

–        Coșlariu-Cluj Napoca.

–        București-Craiova.

–        Rădulești-Giurgiu.

–        Constanța – Mangalia.

–        Ploiești Vest-Focșani-Roman-Iași-Frontieră.

Programul de Guvernare PNL- PSD- UDMR 2021 – 2024

program de guvernare draft 2021 (1)

Comentarii

  1. “Pe calea ferată, PSD promite reînnoire pe distanţă dublă”
    Atentie sa nu depasiti lungimea totala a caii ferate din Romania!
    😄😄

  2. “Autostrada de pe Valea Prahovei, Ploieşti- Braşov se menţionează „finalizarea proiectării şi licitarea execuţiei lucrărilor”

    E fabulos!
    Desi nimeni nu crede ca se va incepe pana in 2040!

    Rog sistemul bancar sa actualizeze oferta de creditare persoane fizice cu Un Credit pentru Elicopter.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *