Înmatriculările de autoturisme noi au crescut cu 6,8% anul trecut față de 2021. Creștere de 49% pentru vehiculele electrificate

Redacția ian. 13, 2023 0 comentarii
masini flota auto leasing

Înmatriculările de autoturisme noi sunt în creștere la 12 luni 2022 (+6,8%) faţă de 2021, iar autoturismele “electrificate” au o creștere de 49,0%, realizând o cotă de piață de 21,7%, arată datele Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile.

După evoluția importantă a lunilor anterioare, decembrie 2022 vine cu o creștere de 2,9% a înmatriculărilor de autovehicule faţă de luna similară a anului precedent. Dacă ne raportăm la anii anteriori, luna decembrie 2022 este în scădere cu 20,7% față de perioada similară din anul 2020 şi cu 6,0% faţă de decembrie 2019.

În piața națională, TOP 10 mărci, autoturisme + autovehicule comerciale, după 12 luni din 2022, este condus de Dacia (40.253 unități), urmată de Ford (11.992 unități), Renault (11.611 unități), Toyota (10.717 unități), Hyundai (9.551 unități), Volkswagen (9.059 unități), Skoda (8.669 unități), Mercedes Benz (7.317 unități), Peugeot (4.103 unități) și BMW (2.985 unități).

Sursa: APIA

 

Sursa: APIA

 

Segmentarea pe clase. După cele 12 luni ale anului 2022, se observă o evoluție mixtă a segmentelor în care sunt încadrate autoturismele, după cum urmează: Clasa A (+58,0%), Clasa B (-2,5%), Clasa C (+1,8%), Clasa D (+9,2%), Clasa E (+2,0%), Clasa F (+13,8%), SUV (+8,9%), MPV (-5,4%) și Clasa Sport (+10,7%), raportat la perioada similară din anul anterior

În ceea ce privește cota de piață, segmentul SUV este pe prima poziție, cu o cotă de 42,7%, în creștere cu 0,8% față de 2021, urmat de Clasa C cu o cotă de 26,1%, în scădere cu 1,3% și Clasa B cu o cotă de 18,8%, în scădere cu 1,8% față de cota deținută în aceeași perioadă a anului trecut. In funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în cele 12 luni din acest an, motorizările pe benzină înregistrează o scădere de 1,2% față de perioada similară din 2021, ajungând, astfel, la o pondere de 64,5%. In ceea ce privește autoturismele echipate cu motoare diesel, acestea înregistrează o scădere de 5,0% față de cele 12 luni din 2021 și dețin o cotă de 13,8% din total.

Autoturismele verzi au ajuns la o cotă de piață de 21,7%

Pe de altă parte, autoturismele “electrificate“, respectiv cele electrice (100% și hibride plugin), precum și cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), ajung să dețină, după 12 luni din 2022, o cotă de piață de 21,7%, care depăşeşte cu 7,9% si 10.041 unităţi cota deţinută de motoarele diesel. Autoturismele full electrice dețin o cotă de 9,1% din piață în cele 12 luni ale anului 2022 față de anul 2021 când reprezentau doar 5,3%.

Ca și în anul 2021, când, deși s-a înregistrat o scădere a achizițiilor de autoturisme în general, cele “verzi” au performat, în anul 2022, achizițiile din această categorie au crescut considerabil (+49,0%) comparativ cu perioda similară a anului trecut.

În acest context, APIA remarcă creșterea importantă a autoturismelor 100% Electrice (+83,6%) şi a celor plug-in hybrid (+32,4%). În primele 12 luni din anul 2022, primele 5 cele mai vândute autoturisme 100% electrice sunt Dacia Spring, cu 6.830 unități, model lansat în 2021, cu o creștere de 122,6% față de aceeaşi perioadă a anului precedent, Tesla Model 3, 759 unități, cu o creștere de 248,2% față de 2021, Volkswagen e-UP! cu 514 unități, în creștere cu 18,2%, Hyundai Kona cu 365 unități, în scădere cu 4,9% și Renault Zoe cu 269 unități, cu o scădere de 22,5% față de cele 12 luni ale anului trecut.

În ceea ce privește autoturismele Plug-in, top 5 modele este condus de Ford Kuga, cu 324 unități, +24,1%, urmată de Hyundai Tucson cu 271 unități, +18,3%, Renault Captur cu 247 unități și o scădere de 8,2%, Mercedes Benz GLE cu 246 unități, în creștere cu 36,7% și Mercedes Benz GLC cu 206 unități, în scădere cu 8,0%. Autoturismele hibride, fără reîncărcare din surse externe, au pe primul loc din top 3 Toyota Corolla cu 2.397 unități, în creștere cu 12,3% față de 2021, urmată de Toyota C-HR cu 1.978 unități și 5,5% scădere, apoi Toyota RAV4 cu 1.697 unități, în creștere cu 5,4%.

Analizând evoluția autoturismelor cu tracțiune integrală (4×4), observăm că, după 12 luni din 2022, acestea dețin o cotă de piață de 21,4%, corespunzătoare unui volum total de 27.321 unități, în creștere cu 11,2% față de anul 2021, când se înregistrau 24.565 unități.

În ceea ce privește tipul proprietarului, cele mai multe achiziții de autoturisme în luna decembrie 2022 au fost realizate de către persoane juridice, care acoperă 57,0% din totalul achizițiilor de autoturisme. Raportat la cele 12 luni din 2022, persoanele juridice acoperă un procent de 59,0%, iar diferenta de 41,0% le revine persoanelor fizice. II.

Autovehicule comerciale ușoare înregistrează, în decembrie 2022, o scădere de 8,6% față de luna decembrie 2021. Pe ansamblul celor 12 luni din acest an, se remarcă o scădere de 14,9%, care consemnează o evoluție opusă faţă de cea a autoturismelor (+6,8%). In acest context, majoritatea mărcilor și modelelor sunt în teritoriul negativ în raport cu perioada similară a anului trecut.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *