Volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete) a crescut în primele 7 luni ale acestui an, în comparație cu perioada similară a anului trecut. Creșterea ca serie brută a fost de 4,8 la sută, datorită creşterii comerţului cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+8,5%), a creșterii vânzărilor de produse nealimentare (+5,2%) şi vânzărilor de produse alimentare, băuturi şi tutun (+2,2%), arată INS.
Ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, creșterea volumului cifrei de afaceri a fost de 6,2%. Tot vânzarea de carburanți a avut cea mai mare pondere. Astfel, comerțul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate a urcat cu +8,5%, vânzările de produse nealimentare cu +4,9%, iar vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun cu +4,6%.
Creștere de la o lună la alta
Față de luna iunie 2022, creșterea ca serie brută a fost de 6,4%. Au contribuit creşterile înregistrate la vânzare cu amănuntul a carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+12,2%), vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun (+7,2%) şi vânzările de produse nealimentare (+2,6%).
Ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, a fost o majorare mai modestă, de numai 0,2%. Au crescut vânzările de produse nealimentare (+0,5%), vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun (+0,4%), iar la vânzările carburanţilor au urcat cu doar 0,1 la sută.
Comparația cu luna iulie 2021
Și față de luna iulie 2021, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete) în luna iulie 2022 a crescut atât ca serie brută cu 2,5%.
În acest caz, a crescut comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+3,7%), au urcat vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun (+3,0%) şi vânzările de produse nealimentare (+1,4%).
Ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, majorarea este de 3,4%, datorită creşterilor înregistrate la comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+5,2%), creșterii vânzărilor de produse alimentare, băuturi şi tutun (+3,2%) şi ale vânzărilor de produse nealimentare (+2,5%).
Cea mai modestă creștere din acest an
Totuși, majorarea de 3,4 la sută, ca serie ajustată este cea mai mică din acest an, în comparație cu celelalte luni ale anului. În ianuarie 2022, volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul a urcat cu 9,7 la sută față de ianuarie 2021, în februarie a fost o majorare de 8,8 la sută față de februarie 2021. Din aprilie, cifrele au fost în scădere de la o lună la alta. Astfel, aprilie 2022 a fost în urcare cu 6,6 la sută, mai 2022 a crescut cu 5,3 la sută, iunie 2022 cu 4,3 la sută, iar iulie 2022 a avut o majorare de doar 3,4 la sută față de luna iulie a anului trecut.
Sursa foto: Institutul Național de Statistică