INTERVIU Cum ajung un om și un robot să facă munca unei întregi echipe. Emilia Voicu, Fischer Fixings: Cea mai mare provocare în folosirea tehnologiei este adaptarea oamenilor

Fischer Fixings Sursa foto: Fischer Fixings

Cu ajutorul tehnologiei, o companie de sisteme de fixare reușește să realizeze un proiect doar cu un om și un robot, în loc de o întreagă echipă, în timp ce sisteme precum cele de realitate virtuală îi permit să înțeleagă și să modifice un proiect de la distanță, înainte de a-l realiza. Însă cea mai mare provocare în folosirea tehnologiei este adaptarea oamenilor și găsirea unui echilibru între oameni și tehnologie, spune, într-un interviu pentru Economedia, Emilia Voicu, Marketing Specialist al Fischer Fixings România.

„Tehnologia a fost clar inventată să sprijine și să optimizeze activitățile umane, contribuind la creșterea eficienței. Dar competențele și creativitatea oamenilor sunt lucruri care nu se pot înlocui și nu se vor putea înlocui, cel puțin în următorii 10-20 de ani”, declară Emilia Voicu.

Fischer Fixings România a investit circa 100.000 de euro în acest an în tehnologii, iar investițiile se extind la an la an.

Economedia: Aș vrea întâi și întâi, în primul rând, să explici pentru cititorii noștri, care poate nu au mai auzit de companie, ce înseamnă business-ul Fischer Fixings și unde îl putem găsi în România, în ce aplicații?

Emilia Voicu: Fischer Fixings România este o companie care oferă produse, sisteme, servicii în domeniul fixărilor. Cam orice te gândești în domeniul fixărilor. Clienții noștri sunt proiectanții, constructorii, magazinele de specialitate. Practic, produsele noastre se pot regăsi în aceste domenii. Ceea ce oferim noi clienților, pe lângă produse, evident, sunt și aplicații special sau toate pentru ei, care îi ajută, de exemplu, să-și găsească produsele potrivite, foarte aproape de locația lor. Produsele noastre se găsesc și magazine precum cele de specialitate, cum ar fi Dedeman sau Leroy Merlin, deci la dispoziția oricui.

O întrebare pe care o punem tuturor celor pe care îi intervievăm în acest proiect: ce înseamnă pentru un antreprenor să fie deschis la nou? Deschis la nou înseamnă și digitalizare și tehnologie? Ce înseamnă colaborarea Fischer Fixings cu Vodafone Business?

A fi deschis la noi înseamnă pentru un antreprenor să manifeste o atitudine receptivă și curioasă față de idei, față de tehnologii sau oportunități, asta în vederea adaptării și a îmbunătățirii continue a afacerii. Fischer Fixings România este o companie care este – aș putea zice – digitalizată, foarte digitalizată, pentru că noi folosim aproape în orice departament sisteme special gândite pentru noi. Și fără aceste sisteme nu știu dacă am putea funcționa, în general.

Ce înseamnă tehnologia, în mod practic, într-un business ca cel Fischer Fixings, care produce elemente de fixare, care sunt principalele soluții pe care le folosiți?

Pe lângă tehnologiile pe care le avem de la compania din Germania, care sunt diverse sisteme interne, cred că cel mai important lucru e internetul, evident, internet de mare viteză, un internet stabil ne ajută să comunicăm extrem de ușor, nu doar în țară, ci și în afara țării. De asemenea, avem diverse programe pentru optimizarea muncii, folosim programe speciale pentru ingineri care pot pregăti diverse proiecte. Și, evident, avem niște tehnologii care, de exemplu, ne ajută pe partea de securitate, cum ar fi business data security, care ne ajută la protecția împotriva noilor amenințări informatice. Practic, blochează accesul neautorizat din exteriorul rețelei și filtrează și accesul din interior către platforme care nu sunt tocmai sigure. Avem, de asemenea monitorizarea de flotă prin GPS, care ne ajută agenții de vânzări să optimizeze traseele, să optimizeze sistemul de muncă. În același timp, noi de la birou ne putem asigura că drumul lor se desfășoară în siguranță. În depozite ar fi enorm de multe de enumerat. De exemplu, avem sistemul intern care gestionează tot ceea ce înseamnă stocuri, poziționare a mărfii, echilibrarea. Dar, în principiu, internetul este ceva ce ne ajută enorm de mult.

Deci soluția esențială de tehnologie fără de care nu ați putea funcționa este internetul.

Internet și, evident, infrastructură care permite funcționarea acestor sisteme, pentru că fiecare companie are sisteme diferite. Pentru noi este vorba de gestiune, de facturare, de optimizare, de creare, de diverse sisteme de administrare.

Au existat piedici de care v-ați lovit atunci când ați încercat să adoptați anumite soluții, de digitalizare, de tehnologie. Și dacă da, care au fost?

Cu ce ne-am confruntat noi ar fi mai mult partea de implementare și partea umană, partea în care personalul acceptă o schimbare, o modificare. Este destul de greu să ieși dintr-un sistem vechi, cu care s-a obișnuit toată lumea, și să îi arunci în un sistem cu totul nou, în care totul este optimizat, se reduce timpul. Cred că cred că asta a fost cea mai grea parte. Dar am reușit să rezolvăm prin susținerea tehnologiei și prin susținerea oamenilor, pentru că ele sunt esențiale în toată ecuația asta.

Crezi că este tehnologia un înlocuitor al forței de muncă umane în business? Sau crezi că este doar complementară?

Cred că relația dintre resursa umană și tehnologie implică găsirea echilibrului. Tehnologia a fost clar inventată să sprijine și să optimizeze activitățile umane, contribuind la creșterea eficienței, evident. Dar competențele și creativitatea oamenilor sunt lucruri care nu se pot înlocui și nu se vor putea înlocui, cel puțin în următorii 10-20 de ani. Deci omul nu poate fi cumva înlocuit în această ecuație, poate doar să înțeleagă tehnologia ca să meargă în paralel și să o folosească în mod echilibrat.

Ați calculat un impact al tehnologiei asupra productivității și profitabilității companiei?

Eu am ajuns în companie într-o companie deja digitalizată. E o companie foarte veche, nu doar în România. Deci eu am ajuns direct la partea optimizată și de aici doar creștem.

Dar, per ansamblu, ai putut vedea cum s-a schimbat industria și business-ul Fischer Fixings cu ajutorul digitalizării?

Am observat de exemplu pe departamentul meu de marketing, unde practic digitalizarea a însemnat să adopți diverse tehnologii. Inclusiv compania m-a susținut în educarea mea spre această direcție și s-au văzut rezultate foarte bune. În acest moment sunt specialist marketing pe toată România și, în situația mea, este destul de dificil uneori să te descurci cu toate task-urile pe care trebuie să le faci. Așa că o tehnologie e AI, pe care știu să-l folosesc și a fost deja adaptată după nevoile mele m-ajutat enorm.

La cât se ridică investițiile anuale ale companiei în tehnologie, digitalizare, pregătirea angajaților în în vederea digitalizării? Investițiile sunt recurente și se extend de la an la an?

Da, investițiile se extind la an la an. Legat de investiții pe partea de tehnologii, anul acesta suntem puțin peste 100.000 de euro. Sunt investiții serioase pentru că sunt necesare. Și nu doar în România, ci inclusiv în Germania, la compania mare, care cumva împinge celelalte companii să se dezvolte în același ritm.

Are compania planuri de extindere prin digitalizare și tehnologie?

Legat de digitalizare, avem produse speciale, special gândite, care pot funcționa foarte bine împreună cu alte tehnologii. De exemplu, Baubot-ul nostru este un robot foarte isteț, care practic face munca unui om care ar trebui să monteze. Începând de la găurirea peretelui până la instalarea ancorelor. Totul rămâne simplu, curat, executat impecabil. Și asta se face de la distanță. Nu va mai fi nevoie de o echipă de oameni, va fi nevoie doar de un om și de un BauBot care va ajuta enorm de mult, la securitate, la precizie. La fel, avem alte produse care după instalare se pot beneficia periodic pentru rezistența lor. Practic, pot prezice dacă există diverse fisuri în zona respectivă, ceea ce va fi un lucru extraordinar pentru clădirile vechi, pentru drumuri și poduri. Deci este o tehnologie care, sperăm noi, să fie tehnologii îmbrățișate în viitorul apropiat la noi în țară.

Vezi anumite tendințe care crezi că o să se nască sau o să fie adoptate în domeniu în ce privește digitalizarea?

Văd tendințe interesante. De exemplu, tehnologia de VR va ajuta oamenii atât în domeniul ingineriei, pe domeniul nostru, cât și la înțelegerea unui proiect și înțelegerea și modificarea dinainte de a fi un proiect realizat. Mi se pare un extraordinar să poți verifica un proiect din interior ca și cum tu ai fi prezent acolo și să poți modifica tot.

Cu ce provocări se confruntă antreprenorii în această eră a digitalizării?

Am observat un dezechilibru în ceea ce privește adaptarea oamenilor la tehnologie. Cred că asta este cea mai mare provocare. În viitorul apropiat, aș spune că cei care doresc să exploreze pe deplin potențialul tehnologiei în cadrul companiilor trebuie să identifice sau să pregătească membrii echipei pentru administrare a tehnologiilor într-un mod optim. Deci e vorba din nou de un echilibru între tehnologie și oameni.

Acest interviu a fost transcris cu Vatis.tech

Sursa foto: Fischer Fixings

Comentarii

  1. Dna “director de marketing”…cea mai mare provocare este sa ramai OM cand vrajmasul cauta prin orice mijloace sa te faca sclavul lui. Si nu uita, pana si tu esti creata dupa chipul si asemanarea Sf Treimi !

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *