INTERVIU Daniel Crăciun, CEO Lensa: Ne bazăm pe digitalizare în acțiunile noastre zilnice în proporție de 60-70%

Daniel Crăciun_CEO Lensa

Povestea Lensa a început în 2013 și, potrivit CEO-ului și fondatorului companiei, Daniel Crăciun, a fost prezentă în spațiul digital chiar de la început, când magazinul importa și comercializa online lentile colorate, de la care a evoluat și la ochelari de vedere, de soare și la lentile de contact. De altfel, termenul Lensa provine din limba ebraică și înseamnă lentilă.

În 2015 a apărut și showroom-ul Lensa.ro, în București, care la început a avut 30 de metri pătrați și a depășit acum la 300 de metri pătrați, devenind unul dintre cele mai mari din țară, cu peste multe branduri de ochelari în portofoliu, mii de modele expuse, un stoc de alte câteva mii de exemplare și un număr mediu de sute de clienți, zilnic. În incinta showroom-ului există și opticieni care oferă în jur de zeci sau sute de consultații pe zi.

De altfel, compania a ajuns la trei showroom-uri în București, unul în apropiere de mall-ul AFI Cotroceni, unul în Tineretului și ultimul în mall-ul Promenada, și este prezentă cu showromm-uri și în Cluj-Napoca, Timișoara, Oradea, Sibiu, Pitești, Iași, Galați, Brăila, Constanța, Buzău, Brașov, Ploiești, Arad, Târgu Mureș, Buzău, Suceava și Craiova.

Afacerea și-a dublat valoarea în fiecare an, într-o piață împărțită, inițial, de lanțurile tradiționale de optică, printre care Optiblu, Optiplaza sau Opticris. Lensa a încheiat anul 2021 cu afaceri de 16 milioane de euro și continuă expansiunea în București și în țară.

Diferențiatorul acestei afaceri a fost reprezentat de modelul de business, bazat atât pe canale de vânzare online, cât și offline, iar motorul creșterii a fost dezvoltarea locală a e-commerce-ului.

Economedia a realizat un interviu cu Daniel Crăciun, CEO și Fondator Lensa, pentru a afla cum a susținut digitalizarea creșterea continuă a afacerii. 

Economedia: Care sunt cele mai mari și cele mai importante investiții de tehnologizare și digitalizare făcute în ultimii ani?

Daniel Crăciun: Povestea Lensa a început în 2013 cu un magazin online, așadar am fost în spațiul digital chiar de la început. Provocarea a apărut ulterior, odată cu expansiunea în offline, respectiv cu deschiderea lanțului de showroom-uri Lensa în întreaga țară. Am fost nevoiți să găsim soluții de centralizare a stocului și prețului produselor, care să permită verificarea lor în timp real, din orice locație. Cred că acesta a fost unul dintre cele mai ample proiecte de digitalizare, care a implicat investiții substanțiale.

De asemenea, începând cu 2021 am montat în toate magazinele noi deschise în jur de 2 – 3 display-uri digitale, care au eficientizat în proporție de 100% comunicarea campaniilor și ofertelor în timp real. Acest sistem ne permite să publicăm conținutul dintr-o platformă online, centralizat și să propagăm informația în mai puțin de 10 minute în toate magazinele. În prezent, avem display-uri digitale în peste jumătate din showroom-urile Lensa. Proiectul este în curs de desfășurare, fiindcă il vom extinde atât în noile magazine pe care le deschidem, cât și în cele care au fost deschise înainte.

Economedia: Care au fost efectele acestor investiții?

Daniel Crăciun: Digitalizarea stocurilor și a prețurilor le oferă clienților avantajul de a vedea în timp real ofertele noastre și produsele disponibile atât în magazin, cât și pe site-ul și în aplicația Lensa. Prețurile sunt aceleași peste tot și sunt actualizate simultan, în timp real.

Pentru colegii noștri din magazine, acest proces le-a ușurat munca de zi cu zi, pentru că nu sunt nevoiți să schimbe manual prețurile la raft, acest lucru fiind complet digitalizat. De asemenea, în momentul în care refacem stocurile în magazine, marfa există deja în sistem și trebuie doar expusă, lucru care ne ajută să eficientizăm fluxul considerabil.

Economedia: Cât de mult se bazează pe digitalizare Lensa în operațiunile zilnice?

Daniel Crăciun: Ne bazăm pe digitalizare în acțiunile noastre zilnice în proporție de 60-70% pentru că, având un sistem de centralizare, toate comenzile se fac în platforme digitale (din magazin, din magazinul online, dar și comenzile către furnizori). În afară de interacțiunea față în față cu clientul în showroom, aproape toate operațiunile Lensa sunt digitalizate.

Sursa foto: Lensa

Economedia: Care credeți că sunt perspectivele sau în ce fel ați spune că afectează tehnologizarea resursa umană din cadrul companiei? E nevoie de condiții speciale de pregătire a personalului, a scăzut nevoia de angajări, au avut loc concedieri?

Daniel Crăciun: La Lensa, tehnologizarea proceselor nu ne afectează resursa umană ci, dimpotrivă, ne ajută. Având totul digitalizat, reducem potențialele erori umane, iar personalul Lensa se poate ocupa de clienți și de nevoile lor.

Economedia: Ce investiții în tehnologie și digitalizare planificați pentru 2022?

Daniel Crăciun: La finalul anului trecut am relansat aplicația, cu un upgrade considerabil față de versiunea anterioară, astfel încât să întâmpinăm cât mai multe dintre nevoile consumatorilor noștri.

Am introdus opțiunea de scanare a produsului din magazin, care îți permite să vezi automat prețul și informațiile despre un anumit produs scanând codul de bare. Avem în vedere pentru anul acesta implementarea funcției de virtual try on, care le va permite clienților noștri să probeze digital rame de vedere și ochelari de soare, înainte de a face o achiziție.

Pentru 2022, mai avem în plan și zona de tehnologizare a noilor showroomuri pe care le deschidem.

Economedia: Pentru multe segmente de piață, pandemia a însemnat investiții suplimentare în tehnologie, unele linii de afaceri au crescut, altele au scăzut. Care au fost pentru compania dvs efectele pandemiei?

Daniel Crăciun: Având în vedere faptul că povestea Lensa a început în mediul online, în pandemie nu am fost nevoiți să investim suplimentar în tehnologie, pentru că toate operațiunile noastre erau deja digitalizate. Aveam o componentă de comunicare digitală foarte puternică, lucru care ne-a permis să ne continuăm activitatea fără întreruperi.

În schimb, în pandemie am venit în întâmpinarea clienților care nu erau familiarizați cu achizițiile online cu un chat în site, unde consultanții noștri preluau întrebări și îi ghidau pe clienți în alegerea produsului dorit.

Sursa foto: Lensa

Povestea Lensa a început în 2013, ca un e-Commerce de lentile colorate. La finalul primului an a înregistrat o cifră de afaceri de 15.000 euro pe această nișă. Ulterior, ne-am extins portofoliul și am inclus și segmentul de ochelari de soare. Apoi, Lensa a devenit un retailer omnichannel și am început să dezvoltăm rețeaua de magazine care numără astăzi 20 de unități în toată țara.

Am finalizat anul 2021 cu vânzări de peste 16 milioane de euro și suntem în plin proces de expansiune.

Comentarii

  1. Da Dle.cu ce imi imbunatatesti mie si a tuturor romainilor,Dra.nu vedeti ca a scazut nivelu de trai de cand iliescu a inpuscat pe ceausescu?,tara nu m-ai e anoastra.

  2. A am utat,poate nu stiti ca nemtii nu m-ai lucreaza in agricultura,romamanii fac muncile agricule si nu numai romanii,am ajuns sa ne faca painea nemtii si noi sa o primim pentru a coace,stiti ca daca nu esti milionar in euro si nu numai nu esti primit in parlamentul europei.D a ungurii sunt ce-i m-ai destepti din europa de est?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *