Premierul italian Giorgia Meloni urmează să semneze un decret privind vânzarea unei participaţii minoritare în operatorul aerian ITA Airways (fosta Alitalia), o decizie menită să deschidă calea unei privatizări complete, au declarat pentru Reuters surse care au dorit să-şi păstreze anonimatul, transmite Agerpres.
Compania aeriană italiană este controlată de stat în proporţie de 100%, după mai mulţi ani de tentative fără succes de găsire a unui cumpărător. Potrivit unor surse financiare, valoarea companiei ITA Airways este cuprinsă între 1,2 şi 1,4 miliarde de euro.
Grupul german Lufthansa, cel mai mare transportator aerian din Europa, este favorit pentru preluarea ITA Airways, şi ar urma să cumpere o participaţie minoritară printr-o majorare de capital, susţin sursele.
Reprezentanţii Lufthansa şi ITA nu au dorit să comenteze informaţia.
O perioadă de negocieri exclusive cu fondul american de private equity Certares, Air France KLM şi Delta nu a dus la niciun acord, astfel încât la finalul lunii trecute a fost redeschis procesul vânzării ITA.
Lufthansa a fost forţată să-şi evalueze următoarele decizii după ce partenerul şi principalul licitator – MSC Mediterranean Shipping Company SA – a anunţat în 21 noiembrie că abandonează procesul, o lovitură pentru eforturile Italiei de a vinde ITA după anii de pierderi masive înregistrate de compania aeriană şi de predecesoarea sa.
De câţiva ani se discută preluarea principalului operator aerian italian de către Lufthansa. O astfel de tranzacţie ar preveni ca o firmă rivală să-şi stabilească un hub transatlantic important la Milano, ceea ce ar putea ameninţa zborurile pe distanţe lungi profitabile ale Lufthansa din Munchen.
Dar depunerea unei oferte pe cont propriu se poate confrunta cu dificultăţi. Piaţa aviaţiei din Italia este mult mai competitivă decât cea din Germania, operatorii aerieni low-cost, inclusiv Ryanair, reuşind să-şi majoreze cota de piaţă şi pun presiune asupra preţurilor biletelor.
În acest context, ar putea apărea probleme pentru Lufthansa, care trebuie să-şi majoreze profitabilitatea pentru a-şi achita datoriile făcute în perioada pandemiei.