Mihai Bordeanu, Managing Director Dacia, afirmă că piața de mașini electrice din România este în mini-colaps după ce statul român a decis să reducă la jumătate tichetul Rabla pentru achiziția unei mașini electrice și speră ca acesta să crească din nou pentru a da un impuls în acest sens.
„Piața electrică din România este într-un soi de mini-colaps, pică cu 40%. Spring s-a înmatriculat mai puțin în 2024 față de anul anterior, dar rămâne lider de piață și avem și un nou model Spring. Când a început să vină modelul, dacă decupăm Q4, comenzile sunt în creștere cu 40% față de anul anterior. Spring rămâne modelul electric cel mai accesibil de pe piață”, a declarat Mihai Bordeanu, într-o întâlnire cu jurnaliștii, la care a participat și Economedia.
Citește și: https://economedia.ro/directorul-dacia-romania-propune-ca-achizitia-si-detinerea-de-masini-vechi-poluante-sa-fie-taxata.html
Șeful Dacia afirmă că încă au loc discuții cu Ministerul Mediului despre programul Rabla în 2025, dar încă nu există o decizie privind schimbările.
El afirmă însă că reducerea tichetului pentru mașini electrice la 5.000 de euro nu a funcționat, motiv pentru care achiziția de mașini electrice a picat anul trecut.
„Discuțiile în privința programului Rabla din 2025 sunt în toi. Nu avem date concrete, dar toate vocile par să spună un singur lucru – cu 5.000 (euro, n.r.) n-a mers. Ca atare, dacă va fi mai mult cu 500, cu 1.000 sau 2.000, nu știu și nimeni nu vă poate spune în momentul ăsta. Discutăm și sperăm să fie luată o decizie cât mai curând”, a precizat el.
Reprezentantul Dacia mai susține că este nevoie de o demarare cât mai rapidă a programului Rabla. „Un demaraj rapid al Rabla ne ajută și, în contrast, unul întârziat ne încurcă foarte mult. Pentru că oamenii stau în așteptare să vadă cum va arăta programul. Nimeni nu vrea să cumpere la preț întreg dacă există o subvenție. Sper ca în două – trei săptămâni să existe măcar o idee despre cum va continua Rabla. Varianta deloc dorită, la care nu vreau să mă gândesc, e cea în care nu vom mai avea un program Rabla. Chiar și în acest al doilea caz, dacă nevoile clienților arată că le trebuie un autoturism electric accesibil, unii vor mai cumpăra. Nu vor mai fi atât de mulți, desigur, pentru că vor trebui să plătească mai mult”, a declarat Mihai Bordeanu.
Amintim că valoarea tichetului Rabla Plus pentru achiziția unei mașini electrice s-a redus puternic, de la 10.000 de euro, la 5.000 de euro, anul trecut. Luna aceasta, ministrul Mediului Mircea Fechet a declarat că își dorește o creștere a valorii tichetului pentru Rabla Plus, dar și o simplificare a procedurii. „Îmi doresc ca valoarea ecotichetului la autoturismele electrice să crească. Reamintesc că aceasta a scăzut anul trecut de la 10.000 la 5.000 de euro, ceea ce a descurajat, cel mai probabil, mulți români să achiziționeze un autoturism electric. (…) „Ne dorim să simplificăm procedura. Întrucât în acest moment există mai multe ecobonificații, voi veni cu o propunere pentru programul multianual 2025-2030”, a menționat Mircea Fechet.