Primii kilometri de Drum Expres din România ar putea fi deschişi circulaţiei până la sfârşitul anului sau cel mai târziu la primăvară, lotul doi al Drumului Expres Craiova- Piteşti fiind la peste 90 % stadiu fizic de execuţie. Tronsonul dintre Balş şi Slatina unde lucrează constructorul român UMB are o lungime de 40 de kilometri cu profil de Drum Expres, foarte aproape de cel al unei autostrăzi. Practic, ce deosebeşte un Drum Expres de o Autostradă este lăţimea benzii de circulaţie, mai îngustă cu 25 cm. şi lăţimea benzii de urgenţă, 1,5 metri faţă de 3 metri la autostradă (banda de încadrare 0,5 metri la DEx).
Pentru că Drumul Expres este totuşi, mai apropiat de profilul unui autostrăzi decât de cel al unui Drum Naţional şi pentru a diferenţia noua categorie, Ministerul Transporturilor a solicitat ,,Internelor” încă din vară ca, limita de viteză pe drumurile expres să crească de la doar 100 de km/h. la 120 km/h. respectiv de la 130 la 140 km/h. pentru autostrăzi, arată un document pe care l-a consultat Economedia. Articolul 49 din Codul Rutier (OUG 109/2002) stabileşte următoarele limite de viteză în afara localităţilor : 130 km/h pe autostrăzi, 100 km/h pe Drumurile expres şi Drumurile Naţionale Europene (E) şi 90 km/h pe celelalte categorii de şosele. În paralel cu demersul început în timpul mandatului, fostul ministru Cătălin Drulă (în calitate de co-iniţiator) a depus săptămâna aceasta la Senat un Proiect de Lege pentru creşterea limitei de viteză la 120 km/h. pe drumurile expres dar fără a mai include şi creşterea vitezei la 140 km/h pe autostradă : https://senat.ro/legis/lista.aspx?nr_cls=b481&an_cls=2021
,,Viteza de proiectare minimă pentru Drumurile Expres de la şes este de 120 km/h. Elementele geometrice în profil transversal, în plan cât şi în profil longitudinal permit deplasarea vehiculelor în condiţii de siguranţă cu o viteză de circulaţie de minimum 120 km/h. (acostament consolidate de 1,5 metri separarea fizică a sensurilor cu parapet median şi lateral, noduri denivelate, spaţii de servicii) “ a argumentat fostul ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă, în adresa trimisă ministrului Afacerilor Interne, Lucian Bode. Drulă, dădea ca exemplu şi limitele de viteză pe Drumurile Expres din alte state europene : Austria, Belgia, Croaţia şi Italia 130 km/h, Bulgaria 120 km/h (140 pe autostradă), Franţa şi Grecia cu 110 km/h.
Viteză mai mare pe noile şosele pentru a obţine finanţare europeană
În aceeaşi adresă, Cătălin Drulă susţinea că se impune diferenţierea Drumului Expres de un Drum Naţional prin creşterea limitei de viteză, astfel încât Comisia Europeană să aprobe finanţarea nerambursabilă : ,,Un avantaj semnificativ al creşterii vitezei de circulaţie pe drumurile expres şi pe autostrăzi îl reprezintă creşterea ratei de rentabilitate – RIR (condiţia ca un obiectiv să fie finanţat din Fonduri Europene nerambursabile este ca RIR să fie minimum 5 %) calculată în cadrul Analizei Multicriteriale a variantelor de traseu, punând astfel în evidenţă, economiile de timp realizate în comparaţie cu drumurile naţionale. Având în vedere cele prezentate mai sus, vă rugăm domnul ministru, să dispuneţi demararea tuturor acţiunilor necesare în vederea modificării limitelor de viteză pentru drumurile expres din România de la 100 km/h la 120 km/h. iar pentru autostrăzi de la 130 la 140 km/h” se arată în propunerea trimisă la MAI.
Modificarea Codului Rutier se poate face prin Ordonanţă de Urgenţă (doar pentru un Guvern cu puteri depline) sau Proiect de Lege. Eventuala creştere a limitei de viteză ar însemna că, pe autostradă se va putea circula cu 150 km/h (Codul Rutier prevede o marjă de cel mult 10 km/h. fără amendă) respectiv 130 km/h pe Drumul Expres.
Cele mai noi imagini cu Lotul 2 al Drumului Expres Craiova – Piteşti :