Ministerul Transporturilor reaprobă indicatorii tehnico-economici pentru centura oraşului Aleşd pe DN 1 Cluj Napoca- Oradea, o investiţie transferată de la Compania de Drumuri la Consiliul Judeţean Bihor cu finanţare europeană prin Programul Operaţional Infrastructură Mare ( POIM). Proiectul centurii Aleşd nu este unul nou, are studiu de fezabilitate realizat încă din 2010 şi indicatori tehnico- economici aprobaţi din 2013, dar investiţia nu a început pentru că Ministerul Transporturilor nu avut bani suficienţi. Centura oraşului Aleşd pe DN 1 va avea o lungime de 6 kilometri, o bandă pe sens, lucrările durează 12 luni iar costul investiţiei este de aprox. 120 de milioane lei, potrivit Proiectului de Hotărâre de Guvern pe care l-a publicat Ministerul Transporturilor spre aprobare. Consiliul Judeţean Bihor a lansat licitaţia pentru proiectarea şi execuţia centurii Bihor la începutul lunii iulie, în septembrie s-au depus şapte oferte iar evaluarea are termen –limită 6 ianuarie 2022. Cei şapte constructori care au depus oferte sunt :
1.Antrepriza de Reparații și Lucrări ARL Cluj,
2.PORR Construct,
3.Asociere: Dimex – 2000 Company, SC Explan SRL, Industrial Construct Ardeal, RPM Construcții Drumuri,
4.Asociere: Dumexim, East Water Drillings, Consorzio Stabile EBG Group,
5.Asociere: Construcții Erbașu, Vahostav – SK, Drumuri Orășenești,
6.Asociere: Drum Asfalt, Trameco
7.Asociere: Frasinul, SC Global Industrial SRL, CML RO SRL, Antrepriza de Construcții Drumuri și Autostrăzi
Tranzitarea oraşului Aleşd pe DN 1 este greoaie după montarea semafoarelor cu buton pentru pietoni ceea ce a făcut ca viteza medie de deplasare să scadă la doar 20 km/h arată Ministerul Transporturilor :,,Ȋn aceste condiţii, având în vedere intensitatea crescută a traficului generat, se produc frecvente ambuteiaje, perturbări în fluenţa traficului, viteza medie de deplasare pe DN1 este de 20 km/h, iar nivelul de serviciu şi capacitatea de circulaţie a drumului în anul 2020 a fost de nivel „E” – depăşirea nivelului admisibil, situaţie în care devin necesare măsuri de sporire a capacităţii de circulaţie pe segmentul respectiv. În cazul în care nu se realizează o variantă ocolitoare se estimează, prin studiul de trafic, că nivelul de serviciu va ajunge în anul 2030 la nivelul „F” – circulație foarte dificilă, multiple opriri, cozi de așteptare permanente.” –Nota de Fundamentare. Proiectul se înscrie la limită în calendarul de finanţare europeană prin Programul Operaţional Infrastructură Mare (POIM) 2014-2020, care se încheie în decembrie 2023, notează Ministerul Transporturilor.
Date Tehnice Centura Aleşd :
Caracteristicile principale ale Variantei 3 sunt:
- Lungime traseu – 5,852 km;
- Viteza de proiectare – 80 km/h;
- Profil transversal:
– pe partea de sud: lăţime platformă-10,00 m, din care 2×3,50 m lăţime parte carosabilă; 2×1,50 m lăţime acostamente;
– pe partea de nord: lăţime platformă-9,00 m, din care 2×3,50 m lăţime parte carosabilă şi 2×1,00 m lăţime acostamente;
- Sunt propuse: 5 poduri; 15 podeţe; 2 parcări;
- Suprafaţa necesară de expropriat – 13,45 ha;
- Durata de execuţie a lucrărilor este de 12 luni;
- Costul estimat al Variantei 3 cu TVA este 121.132 mii lei.
Ministerul de resort estimează că, prin deschiderea unor tronsoane din Autostrada Transilvania în 2025- 2027 valorile de circulaţie de pe DN 1 Cluj Napoca- Oradea urmează să scadă cu aprox. 25 %.