Comisia Europeană va acorda o finanțare europeană nerambursabilă de 215 milioane lei (43 milioane Euro) pentru prima etapă a proiectului de modernizare a liniilor de tren din Portul Constanța, un proiect cu o valoare totală de peste 4 miliarde lei. Grantul de 43 de milioane de Euro aprobat prin programul european Connecting Europe Facility (CEF) va fi acordat miercuri, la Constanța într-o ceremonie la care participă comisarul european pentru Transporturi, Adina Vălean și ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu. 99 de linii de tren din Portul Constanța au fost incluse în programul de reparații (prioritatea I și prioritatea II, iar pe 5 mai 2023 CFR Infrastructură a lansat în SEAP și prioritatea III cu 7 linii). Prin programul de reparații se urmărește în primul rând redeschiderea liniilor pentru a crește capacitatea de operare în Port. Modernizarea, însă este un proiect mai amplu pentru că vizează refacerea infrastructurii, a suprastructurii, electrificare și sisteme de centralizare electronică.
Licitația pentru modernizarea liniilor de tren din Portul Constanța Etapa I – Valul lui Traian a fost publicată în martie în Sistemul Electronic pentru Achiziții Publice (SEAP), valoarea contractului fiind cuprinsă între 402 și 456 milioane lei, dar este suspendată după o contestație admisă a Alstom admisă la CNSC.
Durata contractului este de 26 de luni din care primele 6 luni pentru proiectare și 24 pentru execuție, a transmis CFR Infrastructură : ,,Compania Națională de Căi Ferate CFR SA a lansat licitația publică pentru proiectare și execuție lucrări de modernizare în STAȚIA VALU LUI TRAIAN, etapa I a programului de MODERNIZARE A INFRASTRUCTURII FEROVIARE DIN PORTUL CONSTANȚA, investiție finanțată din fonduri nerambursabile CEF. Termenul limită pentru primirea ofertelor este 8 MAI 2023. Valoarea totală estimată a achiziției publice pentru etapa I – Stația Valu lui Traian (proiectare și execuție lucrări) este cuprinsă între 402.343.706,36 lei, fără TVA și 456.939.903,99, fără TVA iar sursa de finanțare va fi asigurată din Fondul de Coeziune prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei – CEF Sector Transport și Bugetul de Stat. Durata pentru elaborarea proiectului tehnic este de 6 luni, respectiv 20 de luni pentru execuția lucrărilor.”
Pentru realizarea proiectului „Modernizarea infrastructurii feroviare din Portul Constanța – Etapa I, Stația Valu lui Traian”, parte a programului de modernizare a infrastructurii feroviare din Portul Constanța şi a legăturilor de acces către Port, sunt prevăzute următoarele lucrări:
-realizarea Grupei de Așteptare din Stația Valu lui Traian care va cuprinde 32 linii de primire-expediere;
-electrificarea, pe toată lungimea, a celor 32 de linii din Grupa de Așteptare, acestea fiind linii de primire-expediere;
-modernizarea și electrificarea liniilor 5-8 din Grupa Stație și a liniilor de legătură cu Grupa de Așteptare;
-menținerea diagonalei 2-4 care va face legătura între Grupa de Așteptare și Magistrala 800;
-realizarea unei centralizări electronice în Stația Valu lui Traian, amplasată în container, cu post central deservit de IDM Dispozitor și Post local, deservit de IDM Exterior;
-includerea în centralizarea electronică a elementelor de instalații din Stația Valu lui Traian (electromecanisme de macaz, sisteme de detecție a materialului rulant, semnale, SAT, BAT etc);
Potrivit Notei de Fundamentare pe care a consultat-o Economedia, în Portul Constanța sunt 300 de kilometri de cale ferată. În total, sunt 367 de linii de tren, din care 322 ale CFR SA, respectiv 45 linii ale operatorilor privați. În lipsa lucrărilor de întreținere, 25% dintre acestea sunt închise, iar 27% au restricții de viteză, de până la doar 5 km/h pentru trenurile care sunt primite în Port Constanța Zona A.
„Obiectivul principal al acestui proiect de investiţii, lucrare de utilitate publică de interes național, vizează optimizarea activității feroviare din Portul Constanța, prin creșterea performanței sistemului de transport, respectiv a accesibilității portuare. Aceasta este vitală pentru preluarea fluxurilor de marfă și transferarea acestora de la modul de transport maritim la modurile de transport terestre, pentru legătura cu zonele de interese din aria de influență deservită de Portul Constanța. Prin implementarea proiectului se vor efectua lucrări de modernizare a rețelei feroviare și optimizare a circulației feroviare la toate obiectivele aferente portului, care constau în:
– Lucrări de îmbunătățire a traficului feroviar, prin realizarea unei Grupe de Așteptare, care degrevează liniile de primire-expediere din stațiile c.f. din Port de timpii mari de staționare în vederea intrării la front (de la câteva ore la câteva zile, în prezent)
– Înzestrarea stațiilor c.f. cu centralizarea electronică a instalațiilor de semnalizare, centralizarea schimbătoarelor din grupele de primire-expediere, dar și din grupele de manevră până la schimbătorul de acces pe linia de la frontul de încărcare-descărcare comanda stațiilor c.f. din Centrul de Management al Traficului Constanța
– Electrificarea tuturor liniilor c.f. din Portul Constanța exceptând liniile de încărcare-descărcare, constituie atingerea obiectivului UE de a avea un transport durabil, cu efecte negative asupra mediului cât mai mici.
– Refacerea infrastructurii și suprastructurii căii
– Înlocuirea podețelor care nu mai corespund din punct de vedere funcțional și realizarea unui pod de încrucișare, care va crește capacitatea de transport și operare în Port
– Montarea instalațiilor de centralizare electronice de semnalizare atât in posturile centrale din stații cât si in posturile locale aferente dispozitivului feroviar din zona Portului
– Modernizarea tuturor instalațiilor de telecomunicații, prin înlocuirea echipamentelor existente cu echipamente moderne de ultimă generație și implementarea de instalații noi de telecomunicații
– Lucrări de electrificare, care constau în înlocuirea totală a instalațiilor vechi și electrificarea altor grupe de linii, atât în port cât și în afara acestuia, ceea ce va crește considerabil capacitățile de transport electric, operarea și manevrabilitatea materialului rulant”, arată Nota de Fundamentare.