Louis Vuitton, Gucci sau alte case de modă consacrate descoperă că generaţia Z – născută între 1998 şi 2012 – are gusturi şi comportamente greu de încadrat în tiparele tradiţionale ale industriei. Deşi reprezenta doar 4% din cheltuielile globale pe lux înainte de pandemie, această cohortă va ajunge la 25% până în 2030, potrivit Boston Consulting Group, devenind noul teren de luptă pentru marii jucători din industria luxului, potrivit agenției Reuters, citată de News.ro.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Tinerii cumpărători mixează piese de la branduri consacrate cu etichete mai noi şi accesibile, influenţaţi de social media şi de trendurile care apar simultan la Shanghai, Los Angeles sau Londra. Spre deosebire de generaţiile anterioare, Gen Z are la dispoziţie o ofertă mai variată şi nu se raportează la lux prin loialitatea clasică faţă de un brand, ci prin autenticitate, sustenabilitate şi relevanţă culturală.
Companii precum Coach şi Ralph Lauren au câştigat teren prin colaborări cu influenceri, produse mai accesibile şi o comunicare axată pe sustenabilitate, ceea ce a dus la creşteri de venituri între 7% şi 10% în ultimul an.
În schimb, Gucci a înregistrat o scădere de 25% a vânzărilor în trimestrul doi din 2025 şi o prăbuşire a vizibilităţii pe reţelele sociale, ceea ce a dus la schimbarea CEO-ului.
În topul preferinţelor generaţiei Z se află acum Miu Miu şi Loewe, cu produse mai accesibile, precum charm-urile de piele, care permit intrarea treptată în universul unui brand.
Vânzările Miu Miu au crescut cu 49% în prima jumătate a anului. Totodată, noi branduri asiatice, precum Uma Wang şi Shushu/Tong, atrag clienţii tineri prin digitalizare şi prin integrarea identităţii culturale chineze.
Analiştii spun că industria intră într-o etapă de polarizare: marile nume se împart între ”câştigători şi perdanţi”.
”Nu poţi lua de-a gata longevitatea unui brand – ea depinde de relevanţă, actualitate şi capacitatea de reinventare constantă”, a avertizat CEO-ul Chanel, Leena Nair.