Orașele din Europa Centrală și de Est cu cele mai bune legături aeriene/ Varșovia conduce clasamentul, Ljubljana este pe ultimul loc/ Bucureștiul este printre capitalele fruntașe 

Aeroportul Otopeni Sursa foto: UTI

Multe țări din Europa Centrală și de Est se bazează pe companiile aeriene low-cost Wizz Air și Ryanair atunci când vine vorba de călătorii rapide pe continentul european. Sectorul aviatic global are parte de o revenire semnificativă, după criza provocată de pandemia de Covid, notează publicația Emerging Europe.

Impulsionat în primul rând de călătorii de agrement, traficul aerian global a fost la aproximativ 91% din nivelurile de dinainte de Covid în prima jumătate a acestui an, potrivit unui studiu realizat de ING. În Europa, traficul a fost ușor mai mare, la 92% din nivelurile de dinainte de pandemie.

În Europa emergentă, cel mai mare transportator aerian din regiune, Wizz Air, se așteaptă să revină pe profit în exercițiul financiar din martie 2023-24, cu o sumă cuprinsă între 350 și 450 de milioane de euro. În exercițiul financiar 2022-23 a pierdut peste 500 de milioane de euro.

“Cererea pentru serviciile noastre rămâne foarte puternică în întreaga noastră rețea, în special pe piețele noastre tradiționale din Europa Centrală și de Est, unde ne-am extins”, a declarat luna trecută șeful companiei aeriene, József Váradi.

Astfel, potrivit unei cercetări efectuate de Emerging Europe, Wizz Air este acum cea mai mare companie aeriană în cinci dintre cele 23 de capitale ale regiunii.

Atât de mare este acoperirea companiei aeriene în orașe precum capitala României, București, încât din cele 120 de destinații deservite de zboruri directe de pe cele două aeroporturi ale orașului, Wizz Air zboară către 68 – mai mult decât dublul numărului de destinații deservite de compania națională Tarom din România.

Al doilea transportator aerian din regiune, Ryanair – cea mai mare companie aeriană din patru dintre capitalele regiunii și din câteva orașe secundare – a anunțat săptămâna trecută că va “încărca din nou” în Ucraina atunci când cerul țării se va redeschide pentru aviația comercială.

În urma unei întâlniri cu ministrul ucrainean al infrastructurii, Oleksandr Kubrakov, la aeroportul Boryspil din Kiev, șeful Ryanair, Michael O’Leary, a dezvăluit planurile de a investi masiv – peste trei miliarde de euro – pentru a reconstrui rapid industria aviatică ucraineană, odată ce războiul se va încheia și Agenția pentru Siguranța Aviației din Uniunea Europeană (AESA) va declara că zborurile spre și dinspre Ucraina sunt din nou sigure.

“Ryanair rămâne un partener angajat în reconstrucția și investițiile în aviația din Ucraina”, a declarat O’Leary.

Atunci când invazia Rusiei în Ucraina, în februarie 2022, a consemnat la sol toate zborurile către și dinspre aeroporturile țării, Ryanair era a doua companie aeriană din Ucraina, după compania de pavilion Ukraine International Airlines (UIA).

Transportatorul irlandez a declarat pe 24 iulie că pentru cele trei luni încheiate la 30 iunie 2023, profitul net a fost de 662,9 milioane de euro, față de 187,5 milioane de euro în aceeași perioadă a anului trecut.

Cele mai bine (și mai prost) conectate capitale din regiune

Potrivit cercetării făcute de Emerging Europe, 10 din cele 23 de capitale ale regiunii pot fi atinse cu zboruri directe din mai puțin de 50 de orașe.

Capitala estoniană Tallinn are rezultate slabe, fiind deservită de doar 40 de zboruri directe, mult mai puține decât vecinii săi baltici. Riga, în Letonia, poate fi accesată din peste 100 de orașe datorită rețelei vaste a companiei aeriene letone Air Baltic, în timp ce Vilnius, în Lituania, este deservită de 60 de zboruri directe.

Într-adevăr, această lipsă de conectivitate a fost mult timp una dintre puținele nemulțumiri auzite din partea actorilor cheie de pe scena estoniană a start-up-urilor, în plină expansiune și, de altfel, exemplară. “Oricât de mult aș iubi Helsinki, ar fi frumos să nu trebuiască să folosesc aeroportul său de fiecare dată când părăsesc țara”, spune un fondator și investitor estonian de start-up-uri.

Cu toate acestea, Tallinn stă mult mai bine cea mai slab conectată capitală din regiune, Ljubljana.

Deservită de zboruri către și dinspre doar 23 de orașe, capitala slovenă are mai puține zboruri decât Sarajevo din Bosnia și Herțegovina (24) și chiar decât capitala kosovară Prishtina (26).

Pe primele locuri de află Varșovia (151), Budapesta(127) și Praga (125). Cu zboruri către 120 de orașe, Bucureștiul este pe locul al patrulea.

Nu este surprinzător faptul că Varșovia este orașul cel mai bine conectat din regiune, fiind deservit de zboruri directe către 151 de destinații din 56 de țări din întreaga lume. Poate singurul aeroport cu adevărat global din regiune, Varșovia Chopin se poate lăuda cu zboruri către Los Angeles, New York, Chicago, Miami, Toronto, Seul, Beijing, Tokyo, New Dehli și Mumbai.

LOT, compania aeriană națională a Poloniei, a făcut din călătoriile pe distanțe lungi o caracteristică cheie a strategiei sale în ultimii ani. În consecință, a fost deosebit de afectată de epidemia Covid-19, înregistrând pierderi de peste un miliard de zloți atât în 2020, cât și în 2021. Cu toate acestea, la 6 iulie, a anunțat că a revenit la un profit de 113,7 zloți (25,53 milioane de euro) în 2022.

De asemenea, a anunțat în această lună că va începe un zbor săptămânal, direct de la Wrocław la Seul în noiembrie, care va completa cele patru zboruri directe pe săptămână către capitala coreeană din Varșovia.

Cum arată clasamentul aeroporturilor din Europa

Pentru a avea o idee despre cum gestionează aeroporturile aglomerația de până acum, compania AirHelp, care se ocupă de drepturile pasagerilor, a analizat întârzierile mai mari de 15 minute și anulările de curse din luna iunie pe aeroporturile europene cu cel puțin 5.000 de zboruri în acea lună.

Cel mai grav a fost Gatwick din Londra, unde 54% dintre zboruri au îndeplinit criteriile de perturbare ale AirHelp, în timp ce aeroportul Helsinki din Finlanda a avut cel mai bun comportament, cu 18% dintre zboruri perturbate.

Unele dintre cele mai aglomerate aeroporturi din Europa s-au situat la mijloc. La Schiphol din Amsterdam, care a gestionat 72 de milioane de pasageri în 2019, 36% dintre zboruri au fost afectate, în timp ce Heathrow, care a gestionat aproape 81 de milioane de pasageri în 2019, a avut aproape 40% dintre zboruri care nu au respectat orarul.

Pentru a nu vă strica vacanța ar fi bine să urmați câteva recomandări ale specialiștilor: rezervați primului zbor al zilei; călătoriți într-o zi de marți sau miercuri; și alegeți zborul direct.

Iată cele 10 aeroporturi din Europa care, în prezent, se clasează cel mai prost la aceste capitole, conform AirHelp – împreună cu cele 10 care oferă o vară mai ușoară.

Cele mai proaste 10 aeroporturi europene

  1. Aeroportul Gatwick din Londra (LGW) – 54,08% din zboruri afectate
  2. Aeroportul Humberto Delgado din Lisabona (LIS) – 51,04% din zboruri afectate
  3. Aeroportul Kastrup din Copenhaga (CPH) – 50,88% din zboruri afectate
  4. Aeroportul Charles de Gaulle din Paris (CDG) – 50,60% din zboruri afectate
  5. Aeroportul Antalya (AYT) 0 47,34% din zboruri afectate
  6. Istanbul Sabiha Gokcen (SAW) – 46,85% din zboruri afectate
  7. Aeroportul Roma Fiumicino Leonardo da Vinci (FCO) – 44,05% din zboruri afectate
  8. Aeroportul Internațional Manchester (MAN) – 43,78% din zboruri întrerupte
  9. Aeroportul Milano Malpensa (MXP) – 43,66% din zboruri întrerupte
  10. Aeroportul Internațional Frankfurt (FRA) – 42,99% din zboruri întrerupte

Top 10 cele mai bune aeroporturi europene

  1. Aeroportul Helsinki-Vantaa (HEL)-18,33% din zboruri afectate
  2. Aeroportul Internațional Dusseldorf (DUS) – 22,26% din zboruri afectate
  3. Aeroportul Oslo Gardermoen (OSL) – 23,09% din zboruri afectate
  4. Aeroportul Chopin din Varșovia (WAW)- 23,35% din zboruri afectate
  5. Aeroportul Internațional Viena (VIE)- 27,22% din zboruri afectate
  6. Aeroportul Internațional Madrid-Barajas (MAD)- 28,38% din zboruri afectate
  7. Aeroportul Barcelona-El Prat (BCN) – 28,45% din zboruri afectate
  8. Aeroportul Arlanda din Stockholm (ARN) – 30,54% din zboruri afectate
  9. Aeroportul Havalimani din Istanbul (IST) – 32,15% din zboruri întrerupte
  10. Aeroportul Brandenburg din Berlin (BER) -34,17% din zboruri întrerupte

Iar în clasamentul global al aeroporturilor întocmit de AirHelp, aeroportul Henri Coandă este pe locul 140 din 151.

Sursa foto: UTI

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *