Participarea României la târgurile internaționale de turism va fi suspendată, temporar, până când promovarea va fi regândită, a anunțat marți ministerul Turismului, care a precizat de asemenea că a demarat o anchetă disciplinară după imaginile devenite virală în mediul online cu standul României la un târg de turism din New York.
„Participarea la târgurile internaționale de turism, cu stand de țară, va fi regândită și asumată de Consiliul de Brand Turistic Național (CBTN) și de Consiliul Consultativ al Turismului (CCT). Acțiunile de promovare a destinației România pe piețele externe vor fi reluate doar în baza conceptelor aprobate de către CBTN și CCT, iar până atunci toate participările la târgurile internaționale de profil vor fi suspendate. Decizia vine în urma discuțiilor din cadrul ședinței organizate marți, 19 aprilie a.c., la care au participat, alături de ministrul antreprenoriatului și turismului, Constantin-Daniel Cadariu, membri din sectorul public și privat, numiți în cadrul celor două structuri consultative”, arată Ministerul Turismului.
„Întâlnirea de astăzi sper să genereze rezultatele pe care fiecare român le așteaptă din partea Ministerul Antreprenorialului și Turismului pentru promovarea corectă a României, care să atragă un număr cât mai mare de turiști. Deciziile pe care le-am luat urmează să crească implicarea antreprenorilor din acest domeniu, inclusiv prin asumarea de către Consiliului de Brand și a Consiliului Consultativ al Turismului a conceptului pentru fiecare participare a țării noastre în afara granițelor”, a declarat Constantin-Daniel Cadariu, ministrul antreprenoriatului și turismului.
CBTN și CCT, la solicitarea ministrului Cadariu, vor elabora în cel mai scurt timp o nouă procedură de participare la manifestările expoziționale de profil din străinătate, sub pavilion național de tip standard, transmite ministerul.
O cerință explicită este ca standul și întregul concept de promovare a destinației România, pentru fiecare târg în parte, să fie prezentate în cadrul adunării membrilor acestor structuri consultative și, ulterior, aprobate.
Suplimentar, ministrul Cadariu a anunțat demararea unor anchete disciplinare în cadrul Direcției Generale Turism și suspendarea activității de participare la târgurile internaționale a persoanelor desemnate de către minister care au făcut parte din delegația aferentă acțiunii de promovare din New York. Totodată, la comisia de disciplină vor fi chemați și atașații economici din Statele Unite ale Americii.
„Cu privire la activitatea personalului din Consulatului General al României la New York, ministrul Cadariu a solicitat în scris către Ministerul Afacerilor Externe o analiză a conduitei profesionale, având în vedere că aceștia nu au semnalat cele constatate la standul României și au ales să promoveze o fotografie care să aducă prejudicii imaginii naționale”, arată ministerul.
Consiliul de Brand Turistic Național, instituit prin ordin de ministru în luna februarie a acestui an, este format din reprezentanți ai Federației Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR), Organizația Patronală Mangalia-Constanța, Alianța pentru Turism, Asociației de Management al Destinației Turistice Delta Dunării (AMDTDD), Asociației de Ecoturism din România (AER), Asociației pentru Promovarea și Dezvoltarea Turismului Prahova, Asociației Open Knowledge România, specialiști în marketing și publicitate, ai companiilor de profil, inclusiv din domeniul festivalier, profesori universitari, precum și personal specializat din cadrul instituției.
Câteva poze în dreptunghiuri A4, fixate pe o perdea neagră – așa arată într-o fotografie devenită virală în mediul online standul de „promovare” a României la Târgul Internațional de Turism “The Travel & Adventure Show” din New York. După doi ani de pandemie și restricții de călătorii, într-o țară aflată la granița unui război. Nu mai puțin de șase reprezentanți ai României se mândresc în imagine, pe un fundal în care tronează mesajul „Explore the Carpathian Garden”. Fotografia a fost postată pe pagina „Consulate General of Romania in New York” și utlerior ștearsă. „Bătaie de joc” și “o mizerie” sunt doar câteva dintre calificativele folosite în mediul online de românii revoltați de formula găsită pentru „promovarea” țării în Statele Unite. Participarea României la acest târg a costat aproape 8.000 de dolari, conform unui „drept la replică” transmis sub forma unui comunicat de presă de Ministerul Turismului. Oficialii români susțin că s-a folosit „amenajarea standard, specifică manifestării expoziționale din New York de 20 de ani”. Imaginile cu standurile celorlalte state demonstrează contrariul.