Câteva poze în dreptunghiuri A4, fixate pe o perdea neagră – așa arată într-o fotografie devenită virală în mediul online standul de “promovare” a României la Târgul Internațional de Turism “The Travel & Adventure Show” din New York. După doi ani de pandemie și restricții de călătorii, într-o țară aflată la granița unui război. Nu mai puțin de șase reprezentanți ai României se mândresc în imagine, pe un fundal în care tronează mesajul “Explore the Carpathian Garden”. Fotografia a fost postată pe pagina “Consulate General of Romania in New York” și utlerior ștearsă. “Bătaie de joc” și “o mizerie” sunt doar câteva dintre calificativele folosite în mediul online de românii revoltați de formula găsită pentru “promovarea” țării în Statele Unite. Participarea României la acest târg a costat aproape 8000 de dolari, conform unui “drept la replică” transmis sub forma unui comunicat de presă de Ministerul Turismului. Oficialii români susțin că s-a folosit “amenajarea standard, specifică manifestării expoziționale din New York de 20 de ani”.
Ministerul Antreprenoriatului și Turismului a aprobat participarea la 15 târguri internaționale de turism anul acesta (și două naționale) și a alocat fonduri în valoare de 14,7 milioane de lei pentru participare și marketing.
Târgul “Travel and Adventure Show” (New York) e pe lista de 17 evenimente expoziţionale la care Ministerul Antreprenoriatului şi Turismului participă în 2022, conform unui ordin al ministerului din ianuarie.
În această listă, evenimentul din SUA e prezentat ca fiind “cel mai mare târg de turism al industriei americane”, cu peste 36.000 de vizitatori la ediția din 2019 și peste 500 de participanți.
Cum s-a prezentat România?
E “Spațiul mult așteptat pentru a disemina informații exclusive, oferte de călătorie și programe turistice care nu pot fi găsite într-o astfel de prezentare nicăieri altundeva”, au transmis reprezentanții paginii “Consulate general of Romania in New York”. Reprezentanții României au beneficiat de sprijinul Consulatului General al României la New York și al Biroului de Promovare Comercială și Economică.
Sancțiunile de pe “wall-ul public”. “Vă bateți joc pe banii noștri”
Cu toate că pe pagina Consulatului imaginea nu mai poate fi găsită, la fotografia de profil (cu păpădii) a instituției comentariile internauților sancționează promovarea penibilă a României. “Să vă fie rușine, vă comportați exact ca în anii 90. Inadmisibil să prezinți România în halul ăla!”, “Vă bateți joc pe banii noștri”, “Ați “reprezentat” România în bătaie de joc” – sunt doar câteva dintre mesaje.
Și persoane publice au reacționat. “Priceless. S-a prezentat, s-a promovat, s-a diseminat. În format A4, pe perdeluță. România, eternă și surprinzătoare”, a fost comentariul regizorului Tudor Giurgiu, care e fondator și președinte al unui festival de film internațional, care chiar promovează România și produsele sale artistice – TIFF.
Un mesaj dur a fost lansat de Răzvan Pascu, consultant în marketing turistic, care a catalogat această prezență ca fiind “o mizerie”. “OK, accept că poate nu au fost fonduri (din nou) pentru o participare onorabilă a României la un târg internațional de turism din SUA.
Dar eu personal, dacă nu aș putea să aduc fonduri pentru așa ceva, mi-aș da demisia. Dacă nu aș putea să schimb nimic, aș pleca. Iar decât să semnez un deviz pentru o astfel de participare a țării mele la un târg de turism internațional, mai bine mi-aș tăia mâna”, a scris Pascu, într-un mesaj pe pagina sa de Faebook.
Subiectul a ajuns și în arena politică. Deputatul USR Denisa Neagu a anunțat că îi va solicita ministrului Constantin Cadariu informații despre costurile acestei delegații, precum și numărul celor înscriși și modul de atribuire. “Este inacceptabil ca România să se prezinte cu un astfel de stand oficial, mai ales ținând cont că cei care ne reprezintă au mers acolo pe bani publici”, a transmis Neagu.
“Plimbatul la târguri pe banii statului”
Fostul ministru al Economiei Claudiu Năsui declanșase în mandatul său “război” programului de “promovare”. Asociaţia Naţională a Exportatorilor şi Importatorilor din România (ANEIR) chiar a înaintat Parchetului General o plângere penală împotriva lui Năsui, pe care îl acuzau de abuz în serviciu şi atentat la interesele economiei naţionale, conform Agerpres. Ministrul a anunțat în aprilie anul trecut că urmează să modifice programul de promovare a exporturilor, susținând că scopul este reforma în sistemul de promovare a exporturilor și “să mai demufăm câțiva conectați la banul public”. Ministerul Economiei a transmis, ulterior, că această reacție vine ca urmare a faptului că autoritățile au „închis robinetul de bani publici” pentru aceste firme.
“Mai țineți minte când v-am vorbit despre plimbatul la târguri pe banii statului? Nu a durat mult după ce am plecat din minister, că băieții au reluat schema. Iată și rezultatele cu care se laudă. Cei din New York, care au organizat acest stand extraordinar cu foi A4 tipărite, sunt cea mai mare sinecură a ministerului. Se numește „rețeaua externă”. Oameni plătiți de câteva ori mai bine decât ministrul să nu facă mare lucru pe bani mulți. Ca să știți. Cel mai mic salariu lunar era de 6.000 de euro pe lună, cel mai mare de 12.000 de euro pe lună. Am eliminat 40 de posturi din acestea și nu am prelungit încă 30 de mandate. Dar ce să vezi? Fix în seara în care a venit domnul Virgil Popescu (PNL) la minister să preia ministerul, a semnat prelungirea tuturor. O mobilizare extraordinară a ministerului. Și iată cum sistemul a continuat pe banii dumneavoastră și cu aceleași rezultate”, a transmis acum Claudiu Năsui.
Cum a reacționat Ministerul Turismului: Amenajarea standard, specifică manifestării expoziționale din New York de 20 de ani
Participarea României la acest târg a costat aproape 8000 de dolari, conform unui “drept la replică” transmis sub forma unui comunicat de presă de Ministerul Antreprenoriatului și Turismului.
“Participarea la târgul de turism de la New York, cu pachet de bază, a fost inclusă în lista manifestărilor expoziționale internaționale pentru anul curent. Documentul a fost întocmit și agreat în cadrul consultărilor desfășurate la sediul instituției cu reprezentanții asociațiilor, federațiilor și patronatelor de profil, iar ulterior aprobat prin ordinul ministrului antreprenoriatului și turismului nr. 80/27.01.2022. Amenajarea standard, oferită de organizatorul Travel and Adventure Show țării noastre și tuturor celorlalți expozanți care au optat pentru această ofertă, constă în decor format din pânză de culoare neagră, amplasată pe pereții despărțitori și pe mese, și afișaj de țară, fiind specifică manifestării expoziționale din New York de mai bine de 20 de ani. Respectiv, acest tip de amenajare a fost întâlnită și la edițiile anterioare, iar ministerul a plătit anul acesta suma de 7.990 dolari. Din 200 de expozanți, peste 90% au optat pentru organizarea standului în formatul precizat anterior, pus la dispoziție de organizator”, a transmis ministerul.
Pentru 2022, s-a agreat cu reprezentanții din industrie ca toate participările la târgurile internaționale să fie cu standuri existente în oferta organizatorului.
“Ministerul Antreprenoriatului și Turismului își dorește o participare cât mai mare a expozanților români la târgurile internaționale de turism, scopul standului național fiind acela de a asigura promovarea destinațiilor locale în rândul publicurilor de interes. Menționăm că Statele Unite ale Americii, în anul de referință 2019, au ocupat cea de-a patra poziție în topul țărilor emițătoare de turiști pe piața din România”, transmite instituția. Aceasta precizează că, în cadrul manifestării expoziționale de la New York, alături de cele două persoane delegate din cadrul instituției, a fost prezent un singur reprezentant al Asociației Incoming România, în condițiile în care alți patru, deși și-au manifestat intenția, nu au mai dorit să participe, ca urmare a situației generate de conflictul din Ucraina.
Participarea modestă, catalogată de mulți români ca fiind de-a dreptul penibilă, ar fi “cel mai important semnal pentru potențialii turiști americani că România este o destinație turistică sigură și ospitalieră”, susține ministerul.
“Prezența țării noastre la târgul de turism din New York a reprezentat cel mai important semnal pentru potențialii turiști americani că România este o destinație turistică sigură și ospitalieră, cu precădere în actualul context geopolitic, dar și după doi ani de luptă împotriva virusului SARS-CoV-2. La stand au fost oferite informații relevante pentru a atrage vizitatori spre România, aceștia arătând respect pentru solidaritatea oferită refugiaților ucraineni și totodată, fiind curioși de atracțiile locale, cu scopul de a-și organiza vacanțele viitoare”.
Ministerul Antreprenoriatului și Turismului mai transmite că “este mereu deschis la dialog”, motiv pentru care în luna februarie, prin ordin de ministru, a înființat Consiliul de Brand Turistic Național, din care fac parte reprezentanți din cadrul instituției.
Ministerul prezintă standul din alt unghi:
Câteva imagini ale altor participanți, la Travel & Adventure Show:
Antigua:
Jamaica:
Explorarea Arcticului: