Un judecător american din Texas a decis că persoanele decedate în două accidente aviatice ale modelului Boeing 737 MAX sunt considerate din punct de vedere legal “victime ale infracțiunilor”, o denumire care va determina ce căi de atac ar trebui impuse, scrie Reuters.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

În decembrie, rudele unor victime au declarat că Departamentul de Justiție al SUA le-a încălcat drepturile legale atunci când a încheiat un acord de amânare a urmăririi penale în ianuarie 2021 cu producătorul de avioane pentru două accidente în care au murit 346 de persoane.

Familiile au susținut că guvernul “a mințit și le-a încălcat drepturile printr-un proces secret” și au cerut judecătorului districtual Reed O’Connor să anuleze imunitatea Boeing față de urmărirea penală – care făcea parte din acordul de 2,5 miliarde de dolari – și să dispună ca producătorul de avioane să fie pus sub acuzare publică pentru acuzații de infracțiuni.

Analize Economedia

România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
linie asamblare Dacia
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant
recesiune
tineri programatori foto
Corinthia
criza de ouă din SUA

O’Connor a decis vineri că “în concluzie, dacă nu ar fi existat conspirația criminală a Boeing de a frauda (Administrația Federală a Aviației), 346 de persoane nu și-ar fi pierdut viața în aceste accidente”.

Paul Cassell, un avocat al familiilor, a declarat că hotărârea “este o victorie extraordinară” și “pregătește terenul pentru o audiere crucială, în care vom prezenta soluțiile propuse care vor permite urmăririi penale pentru a trage Boeing la răspundere pe deplin”.

Boeing nu a comentat decizia.

După ce familiile au depus contestația legală, spunând că drepturile lor au fost încălcate în temeiul Legii privind drepturile victimelor infracțiunilor, procurorul general Merrick Garland s-a întâlnit cu unele dintre ele, dar a susținut acordul inițial, care includea o amendă de 244 de milioane de dolari, despăgubiri de 1,77 miliarde de dolari pentru companiile aeriene și un fond de 500 de milioane de dolari pentru victimele accidentelor.

Acordul a pus capăt unei investigații de 21 de luni privind proiectarea și dezvoltarea modelului 737 MAX, în urma accidentelor mortale din Indonezia și Etiopia din 2018 și 2019.

Boeing nu a dezvăluit Administrației  Federale a Aviației (FAA) detalii cheie despre un sistem de siguranță numit MCAS, care a fost legat de ambele accidente mortale și conceput pentru a ajuta la contracararea tendinței MAX de a se înclina în sus. “Dacă Boeing nu ar fi comis infracțiunea”, piloții din Etiopia și Indonezia ar fi “primit o pregătire adecvată pentru a răspunde la activarea MCAS care a avut loc la ambele aeronave”, a decis O’Connor.

Accidentele, care au costat Boeing peste 20 de miliarde de dolari în despăgubiri, costuri de producție și amenzi și au dus la o reținere la sol de 20 de luni a celui mai bine vândut avion, au determinat Congresul să adopte o lege care să reformeze certificarea avioanelor de către Administrația Federală a Aviației.

Boeing dorește ca Congresul să renunțe la termenul limită din decembrie impus de legislație pentru certificarea de către FAA a modelelor MAX 7 și MAX 10. După această dată, toate avioanele trebuie să aibă sisteme moderne de alertă în cabina de pilotaj, pe care avioanele 737 nu le au.

Luna trecută, Boeing a plătit 200 de milioane de dolari pentru a soluționa acuzațiile Comisiei pentru Valori Mobiliare și Bursă (Securities and Exchange Commission) potrivit cărora a indus în eroare investitorii cu privire la MAX.