Piața de retail modern din România se extinde în 2025, deși economia este într-o perioadă de încetinire

Pe scurt

  • România devine tot mai atractivă pentru investițiile în retail.
  • România își consolidează poziția pe piața regională, în ciuda provocărilor macroeconomice și a climatului incert.
  • Parcurile de retail din orașele mici au fost bine primite pe piață.
  • Liste de așteptare pentru chiriași și foarte puține spații disponibile în centrele comerciale dominante.
Articolul integral continuă mai jos
crestere economica grafic calcule Foto: Pexels/Pixabay

Piața de retail modern din România se extinde în 2025, datorită consumului în creștere și noilor jucători internaționali, potrivit unui comunicat Colliers.

Vânzările de produse nealimentare din România au avut parte de o creștere record cu 14% în anul 2024 și consumul individual efectiv al Poloniei și Cehiei a fost depășit, ajungând la 89% din media Uniunii Europene, conform unui studiu anual publicat de Colliers.

Dezvoltatorii pregătesc 200.000 de metri pătrați pentru anul 2025. Cele mai importante proiecte sunt extinderea Mall Moldova Iași și redeschiderea Agora Mall Arad.

Analize Economedia

software, calculator, IT
CV locuri de munca job
MixCollage-21-Dec-2024-07-15-PM-1798
economie 2024
grafic crestere dreamstime
tranzactii calcula fuziuni
locuinta constructii bricolaj
salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR

Datele arată că în anul 2024 au fost livrați 167.000 de metri pătrați de noi spații de retail modern, în scădere față de anul 2023 când au fost livrați 221.000. Piața a rămas dinamică, depășind media anuală a ultimului deceniu de 140.000 de metri pătrați. În anii 2022 și 2021, numărul de metri pătrați livrați a fost sub 100.000 din cauza contextului pandemic.

Pitești a fost orasul cu cele mai mari livrări, cele mai importante proiecte fiind Argeș Mall și M Pitești Park cu  suprafețe de 51.000 de metri pătrați, respectiv 24.000.

„Analizând datele istorice, se observă că puterea de cumpărare a salariului mediu a început să crească din 2014, iar în prezent este de două ori mai mare în termeni reali, ajustat la inflație. Un alt aspect relevant este gradul redus de saturație al pieței locale în ceea ce privește prezența mărcilor internaționale”, spune Liana Dumitru”, Director Retail Agency la Colliers. 

Cheltuielile pe cap de locuitor din România au crescut semnificativ în ultimii 15 ani, de la o șesime din nivelul Germaniei la doar 20% sub cel al celei mai mari economii europene. Există tendința de creștere a consumului pe cap locuitor, mai ales în zonele de încălțăminte și îmbrăcăminte. 

România este în topul european în domeniile de îmbrăcăminte, încălțăminte, cosmetice, jucării și produse farmaceutice. De asemenea, brandurile internaționale analizează oportunități de extindere în piața românească.

Supermarketul Froo, parte din lanțul polonez Zabka Group, a avut o extindere de 50 de magazine în doar 6 luni. Alte lansări retail au fost Rituals Cosmetics, Kiko Milano, Hesburger și Happy Restaurants.

Consultanții Colliers se așteaptă ca această creștere a vânzărilor din 2024 să aibă un impact pozitiv asupra chiriilor bazate pe vânzări, în timp ce volumele totale se mențin peste nivelurile pre-pandemice.

„Deși România a trecut printr-o recesiune severă în 2009-2010, piața s-a redresat rapid, iar vânzările de retail au depășit media europeană din 2014 până în prezent. Deși stocul de retail modern este sub nivelul țărilor vest-europene, cererea puternică din partea retailerilor indică oportunități semnificative de extindere”, spune Director/Partner/Retail Agency la Colliers.

Se estimează livrări de peste 200.000 de metri pătrați de noi spații comerciale în anul 2025, incluzând extinderea Mall of Moldova din Iași cu 62.000 metri pătrați și redeschiderea Agora Mall din Arad cu 35.000 metri pătrați.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.