Piața de retail modern din România se extinde în 2025, datorită consumului în creștere și noilor jucători internaționali, potrivit unui comunicat Colliers.
Vânzările de produse nealimentare din România au avut parte de o creștere record cu 14% în anul 2024 și consumul individual efectiv al Poloniei și Cehiei a fost depășit, ajungând la 89% din media Uniunii Europene, conform unui studiu anual publicat de Colliers.
Dezvoltatorii pregătesc 200.000 de metri pătrați pentru anul 2025. Cele mai importante proiecte sunt extinderea Mall Moldova Iași și redeschiderea Agora Mall Arad.
Datele arată că în anul 2024 au fost livrați 167.000 de metri pătrați de noi spații de retail modern, în scădere față de anul 2023 când au fost livrați 221.000. Piața a rămas dinamică, depășind media anuală a ultimului deceniu de 140.000 de metri pătrați. În anii 2022 și 2021, numărul de metri pătrați livrați a fost sub 100.000 din cauza contextului pandemic.
Pitești a fost orasul cu cele mai mari livrări, cele mai importante proiecte fiind Argeș Mall și M Pitești Park cu suprafețe de 51.000 de metri pătrați, respectiv 24.000.
„Analizând datele istorice, se observă că puterea de cumpărare a salariului mediu a început să crească din 2014, iar în prezent este de două ori mai mare în termeni reali, ajustat la inflație. Un alt aspect relevant este gradul redus de saturație al pieței locale în ceea ce privește prezența mărcilor internaționale”, spune Liana Dumitru”, Director Retail Agency la Colliers.
Cheltuielile pe cap de locuitor din România au crescut semnificativ în ultimii 15 ani, de la o șesime din nivelul Germaniei la doar 20% sub cel al celei mai mari economii europene. Există tendința de creștere a consumului pe cap locuitor, mai ales în zonele de încălțăminte și îmbrăcăminte.
România este în topul european în domeniile de îmbrăcăminte, încălțăminte, cosmetice, jucării și produse farmaceutice. De asemenea, brandurile internaționale analizează oportunități de extindere în piața românească.
Supermarketul Froo, parte din lanțul polonez Zabka Group, a avut o extindere de 50 de magazine în doar 6 luni. Alte lansări retail au fost Rituals Cosmetics, Kiko Milano, Hesburger și Happy Restaurants.
Consultanții Colliers se așteaptă ca această creștere a vânzărilor din 2024 să aibă un impact pozitiv asupra chiriilor bazate pe vânzări, în timp ce volumele totale se mențin peste nivelurile pre-pandemice.
„Deși România a trecut printr-o recesiune severă în 2009-2010, piața s-a redresat rapid, iar vânzările de retail au depășit media europeană din 2014 până în prezent. Deși stocul de retail modern este sub nivelul țărilor vest-europene, cererea puternică din partea retailerilor indică oportunități semnificative de extindere”, spune Director/Partner/Retail Agency la Colliers.
Se estimează livrări de peste 200.000 de metri pătrați de noi spații comerciale în anul 2025, incluzând extinderea Mall of Moldova din Iași cu 62.000 metri pătrați și redeschiderea Agora Mall din Arad cu 35.000 metri pătrați.