Polonia a restabilit un punct de trecere a frontierei cu Belarus, vital pentru principala rută comercială terestră a Chinei către Europa, la aproape două săptămâni după ce acesta a fost închis din motive de securitate, care s-au agravat după ce drone rusești au intrat în spațiul aerian polonez, scrie Financial Times.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Prim-ministrul polonez Donald Tusk a anunțat că punctul de trecere, care a fost închis inițial înaintea exercițiilor militare ruso-belaruse, se va redeschide miercuri seara, la miezul nopții.
„Această măsură și-a atins scopul”, a declarat Tusk. „Dacă va fi necesar, dacă tensiunile vor crește sau comportamentul agresiv al vecinilor noștri se va intensifica, nu vom ezita și vom lua deciziile corespunzătoare.”
Exercițiile militare s-au încheiat săptămâna trecută, dar închiderea a fost prelungită după ce avioanele NATO au doborât drone rusești care au intrat în spațiul aerian polonez, în cea mai gravă confruntare dintre alianța militară condusă de SUA și forțele ruse de la lansarea invaziei pe scară largă a Ucrainei de către Moscova în 2022.
Tusk a menționat că aliații NATO și-au întărit prezența în regiunea sa. El a spus că misiunea militară lansată ca răspuns la incidentul cu dronele – Eastern Sentry – „sporește sentimentul de securitate”.
Punctul de trecere din Belarus este important pentru ruta strategică feroviară a Chinei. Conexiunea oferă exportatorilor o alternativă mai rapidă la transportul maritim, care reprezintă cea mai mare parte a exporturilor chineze către Europa.
Comercianții din China s-au plâns că mărfurile lor au rămas blocate din cauza închiderii. „Mulți clienți care de obicei preferă transportul feroviar au ales în schimb transportul maritim”, a declarat un reprezentant al Yuefeng International Logistics din Shenzhen înainte de redeschidere. El a spus că transporturile feroviare din China către Europa durează aproximativ 30 de zile, față de 40-50 de zile pe mare.
Punctul de trecere feroviar Terespol-Brest utilizat de exportatorii chinezi a fost unul dintre puținele puncte de trecere feroviare și rutiere care au fost închise înainte de jocurile de război și care vor fi acum redeschise.
Aproximativ 1.500 de camioane și autobuze au rămas blocate săptămâna trecută pe partea belarusă a frontierei din cauza închiderii, potrivit autorității poloneze de transport rutier. Între timp, trenurile chinezești au rămas blocate în gara belarusă din Brest.
Decizia de a închide granița a dus la speculații că Polonia și Europa ar putea încerca, de asemenea, să exercite presiuni asupra Chinei pentru sprijinul tacit acordat Rusiei în războiul din Ucraina. Companiile chineze au umplut golurile din economia Moscovei lăsate de grupurile occidentale.
Filip Jirouš, analist și cercetător în domeniul Chinei la Universitatea din Basel, a declarat că, deși închiderea căii ferate ar fi iritat China, este puțin probabil ca aceasta să modifice în mod serios direcția strategică a politicii Beijingului în ceea ce privește relațiile cu Moscova.
„Este ceva. Dar nu sunt sigur dacă este suficient”, a spus Jirouš cu privire la întrebarea dacă menținerea căii ferate deschise oferă Europei vreun avantaj asupra Chinei.
Transporturile feroviare au fost impulsionate de platformele chineze de comerț electronic, precum Temu și Shein, care s-au extins rapid în Europa după ce președintele american Donald Trump le-a restricționat accesul pe piața americană prin eliminarea scutirii de taxe pentru transporturile de colete mici.
Luni, președintele Belarusului, Alexander Lukashenko, i-a spus lui Li Xi, un înalt oficial chinez care se afla în vizită la Minsk, că închiderea frontierei Poloniei a fost „o mișcare neprietenoasă împotriva Chinei”, potrivit Belta, agenția de știri de stat din Belarus.