Parlamentul Portugaliei a adoptat noi reglementări în legislaţia muncii, introducând măsuri suplimentare de protecţie a angajaţilor care îşi desfăşoară activitatea în afara sediilor companiilor, transmite AP.
Noile reglementări sunt un răspuns la tendinţa observată pe piaţa muncii: din ce în ce mai mulţi angajaţi au lucrat de acasă în timpul pandemiei de COVID-19. “Există beneficii ale muncii la domiciliu, dar vrem să adaptăm legislaţia la aceste evoluţii”, a anunţat Guvernul de la Lisabona.
Reglementările aduc noi amenzi pentru companiile care perturbă viaţa privată a angajaţilor şi a familiilor lor şi obligă angajatorii să compenseze angajaţii pentru cheltuielile legate de munca la domiciliu.
Companiile ar trebui să evite să-i contacteze pe angajaţi în afara orelor de program, cu excepţia circumstanţelor excepţionale. De asemenea, cel puţin la fiecare două luni, angajaţii trebuie să se întâlnească cu superiorii lor pentru a preveni izolarea. În plus, firmele trebuie să plătească angajaţilor cheltuieli suplimentare personale legate de munca la domiciliu, cum ar fi facturi la electricitate sau internet.
Companiile care nu respectă reglementările se vor confrunta cu amenzi.
Parlamentul Portugaliei a respins măsura care asigura angajaţilor dreptul de a închide sistemul profesional de comunicare în afara orelor de program.
Datele Eurostat arată că anul trecut, în urma introducerii măsurilor de distanţare socială ca răspuns la pandemia de COVID-19, 12,3% dintre persoanele angajate cu vârsta între 15 şi 64 de ani din Uniunea Europeană lucrau în mod obişnuit de acasă, iar cea mai scăzută pondere a celor care munceau de acasă s-a înregistrat în Bulgaria (1,2%), România (2,5%), Croaţia (3,1%) şi Ungaria (3,6%).
Finlanda este pe primul loc pe lista statelor membre UE pentru munca la domiciliu, 25,1% din angajaţi lucrând în mod obişnuit de acasă în 2020. Finlanda este urmată de Luxemburg (23,1%) şi Irlanda (21,5%).