Producătorul de lactate Bonas Import Export (simbol bursier BONA) a încheiat primul semestru din 2025 cu o pierdere netă de 1,3 milioane de lei, de la un profit net de 358.240 de lei în aceeași perioadă din 2024, în contextul în care veniturile din vânzarea mărfurilor au rămas constante, la 9,4 milioane de lei.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
„Prima jumătate a anului 2025 a fost una de tranziție și provocări majore pentru compania noastră. Contextul de piață, presiunile asupra costurilor și ajustările operaționale au determinat o schimbare semnificativă a performanței financiare față de aceeași perioadă a anului precedent”, transmite compania în raportul financiar semestrial publicat la Bursa de Valori București.
Compania a raportat venituri totale de 13,5 milioane de lei, în scădere cu 11% față de cele 15,2 milioane lei realizate în S1/2024. În paralel, cheltuielile operaționale au rămas ridicate, cu creșteri accentuate la amortizări (+102%) și la cheltuielile cu personalul (+23%).
În pofida acestei evoluții, compania a realizat progrese operaționale care ar trebui să pună bazele unei redresări și consolidări pe termen mediu. A fost angajat un specialist dedicat dezvoltării rețelei de magazine proprii Bonas și extinderii lanțului comercial. Rețeaua a fost reconfigurată prin închiderea magazinului din cartierul „Buna Ziua” și deschiderea unei noi locații pe strada Oașului, iar închiderea magazinului din cartierul Borhanci va fi urmată de deschiderea unei unități în municipiul Dej.
Pe partea de parteneriate comerciale, compania a optimizat colaborările prin încheierea relației cu Dalyda și inițierea unei colaborări strategice cu Lemnul Verde, atât pentru distribuția prăjiturilor acestora, cât și pentru livrarea produselor Bonas in afara muncipiului Cluj. De asemenea, compania a participat activ la evenimente locale, consolidând vizibilitatea brandului.
„Magazinele proprii reprezintă un pilon strategic al afacerii noastre, generând 83% din totalul vânzărilor. Acest model ne oferă stabilitate, independență și un control complet asupra întregului lanț — de la producție, la distribuție și până la vânzarea finală — ceea ce ne permite să livrăm constant calitate și valoare clienților noștri”, se arată în raportul financiar.
Vânzările din magazinele proprii au scăzut cu 12%, de la 11,3 milioane de lei la 9,9 milioane de lei. Performanța unor locații a înregistrat o diminuare, iar acestea urmează să fie relocate. Vânzările prin IKA (hypermarketuri) au înregistrat o scădere de 66%, de la 1,33 de milioane de lei la 447.725 de lei, ca urmare a delistării din rețeaua Kaufland. Pe termen mediu, compania își propune reintrarea pe segmentul hypermarketurilor. Vânzările generate prin terți au fost de 1,5 milioane de lei, în scădere cu 1,5% față de perioada similară a anului trecut.
„Privind înainte, pentru restul anului 2025 ne propunem atingerea unor obiective clare: stabilirea unui standard operațional unitar pentru magazinele Bonas, atragerea segmentului de clienți tineri, extinderea rețelei în locații strategice și rescolarizarea personalului pe tehnici de vânzare. De asemenea, compania va finaliza proiectul AFIR pentru punerea în funcțiune a echipamentelor noi, va extinde portofoliul de clienți terți pe ruta Cluj–Dej și va intensifica prezența în social media, consolidând notorietatea brandului”, transmite compania.
Bonas este evaluată de investitori la 8,7 milioane de lei, cei mai mari acționari fiind fondul Anodin Opportunity (43,1%) și Marius Alexe (10,8%). Acțiunile BONA înregistrează o scădere de 13,5% de la începutul anului, pe fondul unor tranzacții de 0,6 milioane de lei, arată datele BVB.