Programul Rabla pentru persoane fizice va fi lanst în perioada următoare, cu un buget de 200 de milioane de lei, anunţă ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Diana Buzoianu. Aceasta spune că pentru anul viitor „rămân de avut mai multe discuţii”, cea mai importantă fiind despre „analiza impactului pe reducerea de emisii pentru toate programele AFM”.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

„Într-un an foarte dificil economic în care trebuie tăiate 30 de miliarde de lei, am reuşit să salvăm programul Rabla persoane fizice. În ultimele zile am primit sute de întrebări şi am vrut să mă asigur, înainte de a da orice răspuns, că am toate cifrele. Da, vom lansa programul Rabla persoane fizice în perioada următoare, cu un buget de 200 de milioane de lei. Asta pentru că înţelegem cu toţii ce investiţii au fost făcute, că oamenii au dat deja avans şi noi trebuie să gândim măsuri care să ţină cont şi impactul în economie”, a anunţat, miercuri, ministrul Mediului, apelor şi Pădurilor, Diana Buzoianu, potrivit news.ro.

Într-un interviu pentru RFI, ministrul Diana Buzoianu a spus că vor fi cu siguranţă discuţii legate de vouchere, pentru că există diferenţe foarte, foarte mari între un voucher pentru o maşină plug-in hybrid, o maşină termică şi o maşină electrică, o diferenţă de la 10.000 la 37.000 de lei, iar ele vor scădea, dată fiind situaţia economică „destul de dificilă”.

Analize Economedia

România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
linie asamblare Dacia
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant
recesiune
tineri programatori foto
Corinthia
criza de ouă din SUA

Într-un interviu pentru RFI, ministrul Diana Buzoianu a spus că vor fi cu siguranţă discuţii legate de vouchere, pentru că există diferenţe foarte, foarte mari între un voucher pentru o maşină plug-in hybrid, o maşină termică şi o maşină electrică, o diferenţă de la 10.000 la 37.000 de lei, iar ele vor scădea, dată fiind situaţia economică „destul de dificilă”.

”Sunt foarte bucuroasă că am reuşit să salvăm o parte din acest program. Vor fi cu siguranţă discuţii legate de vouchere, pentru că există diferenţe foarte, foarte mari între un voucher pentru o maşină plug-in hybrid, o maşină termică şi o maşină electrică, o diferenţă de la 10.000 la 37.000 de lei, ori noi suntem într-o situaţie economică destul de dificilă în care dorim să sprijim oamenii care într-adevăr au nevoie de astfel de ajutoare. Persoane care-şi permit maşini de zeci de mii de euro nu mai avem posibilitatea în acest an să oferim vouchere de 37.000 de lei, ele vor scădea, dar eu zic că e o veste bună că reuşim să salvăm o parte din program”, a declarat, miercuri la RFI, ministrul Mediului, Diana Buzoianu.

Potrivit sursei citate, programul va fi lansat „imediat ce se închide pachetul 2 de măsuri”.

Întrebată care sunt efectele aplicării Programului Rabla în atîţia ani, în condiţiile în care aesta viza scoaterea de pe piaţă a maşinilor poluante şi înlocuirea lor cu unele mai prietenoase cu mediul, Buzoianu a răspuns că nu există astăzi „măcar o singură analiză de impact asupra mediului a ultimelor 20 de ediţii ale programului”.

„Iniţial, acest program a fost conceput ca un program de mediu. Întra-devăr, ţinta din PNRR de maşini vechi care ar fi trebuit scoase din uz a fost atinsă, dar a fost gândit şi pentru a ajuta industria auto, ceea ce nu este rău, doar că nu acesta este scopul Ministerului Mediului. Adică noi aici trebuie să gândim proiecte care să ajute mediul”, a explicat Buzoianu.

ministrul Mediului a precizat însă că, potrivit experţilor, acest program „a şi încurajat aducerea unor maşini vechi în România, ca să poată fi apoi vândute şi să se obţină voucherele”.

„Deci există şi un efect invers, ca să spunem aşa. Apoi, e greu de susţinut că tu ai un program de mediu, dar care creşte consumul tot pe maşini individuale. Deci sunt aici nişte lucruri care nu au fost spuse de frica de a nu deranja foarte mulţi oameni care beneficiază de ele. Mai este un aspect: voucherele acestea se dau în câteva minute şi nu ţin cont de veniturile pe care oamenii le au. Adică noi astăzi îi subvenţionăm şi pe cei care au 10.000 de euro pe lună şi poate chiar nu ar avea nevoie de aceste vouchere, dar dăm acest voucher şi unui om care altfel nu şi-ar permite să renunţe la maşina veche pentru că are un salariu minim pe economie. Toate aceste lucruri nu au fost gândite de la bun început. Nu există astăzi măcar o singură analiză de impact a ultimelor 20 de ediţii ale programului”, a mai spus ministrul Mediului.

Ea a precizat că anul acesta este „o măsură corectă” că se încearcă salvarea acestui program, pentru că erau foarte mulţi oameni care s-au bazat pe el.

„Pe termen lung, eu mi-aş dori ca AFM să fie o instituţie care gândeşte programe naţionale, de care să se bucure comunităţi întregi, şi nu doar eliberarea de vouchere. Viziunea pe termen lung ar trebui să fie cumva de schimbare de perspectivă”, a mai spus Diana Buzoianu.

Ministrul mai spune că pentru anul viitor, „rămân de avut mai multe discuţii”.

„Cea mai importantă discuţie este despre analiza impactului pe reducerea de emisii pentru toate programele AFM. Viziunea noastră trebuie, pe termen mediu şi lung, să se schimbe de la vouchere, la programe naţionale cu impact pe mediu cuantificabil clar”, a precizat ministrul Mediului.

 

Preşedintele interimar al PSD, Sorin Grindeanu, a afirmat, marţi seară, că susţine reluarea programului Rabla, argumentând că acesta sprijină economia românească şi fabricile de automobile care produc local.

„Azi am primit o informare legată de programul Rabla. E de vreo 120 de milioane de euro. Ştiţi că ăsta în special stimulează producţia autohtonă de automobile. Nu putem să-l dăm la o parte, oricât venim noi, tineri frumoşi şi liberi, la ministerul respectiv”, a afirmat Sorin Grindeanu, marţi seară, la Antena 1.

Liderul PSD a susţinut că, în opinia sa, programul Rabla ”trebuie reluat”.

În urmă cu trei săptămâni, ministrul Mediului, Diana Buzoianu, anunţa că vor fi analizate toate programele Administraţiei Fondului pentru Mediu şi va fi luată o decizie cu privire la toate programele care au fost blocate, dar şi la cele care urmau să fie lansate în perioada următoare.

La jumătatea lunii iunie, Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM) a anunţat suspendarea lansării tuturor programelor de finanţare, inclusiv a sesiunii “Rabla” pentru persoane fizice, până la formarea noului guvern.

“Negocierile din ultimele zile în ceea ce priveşte constituirea unui nou guvern au scopul de a aduce echilibru şi stabilitate, tocmai de aceea este important ca noul guvern, împreună cu AFM, să prioritizeze alocările bugetare în funcţie de nevoile actuale ale populaţiei. AFM îşi va păstra poziţia şi va promova finanţarea programelor de mediu care au direct impact asupra mediului, implicit asupra calităţii vieţii oamenilor. Este important ca lucrurile să fie făcute pe rând, cu răbdare şi înţelepciune, tocmai de aceea suspendarea programelor AFM este un argument solid pentru ca priorităţile guvernului să poată fi onorate”, a declarat Florin Bănică, preşedintele AFM, citat în comunicat.

Cu câteva zile înainte de lansarea programului, programată pentru 19 iunie, AFM preciza: “Suma alocată sesiunii de înscriere ce se va desfăşura în perioada 19 iunie – 27 noiembrie 2025, sau până la epuizarea bugetului alocat, este de 210 milioane de lei pentru achiziţionarea autovehiculelor noi cu sisteme de propulsie termică (cu ardere internă, inclusiv motorizare GPL/GNC) sau a motocicletelor şi autovehiculelor cu sistem de propulsie hibrid, iar 400 milioane de lei pentru achiziţionarea autovehiculelor noi plug-in hibrid sau a motocicletelor electrice şi autovehiculelor pur electric sau cu pilă de combustie cu hidrogen.”

Iar fostul ministru al Mediului, Mircea Fechet, spunea, la jumătatea lunii trecute, că bugetul Programului Rabla din acest an este de 1,43 miliarde de lei, cu aproape 50% mai mare decât cel din 2024, bani care ajung ”într-un procent însemnat” la producătorii români de autoturisme. De asemenea, valoarea ecotichetului pentru maşinile electrice fusese majorată la 7.500 de euro, faţă de 5.000 de euro.