Programul Rabla Local, prin care pot fi casate maşini mai vechi de 15 ani fără obligaţia de a cumpăra una nouă, iar beneficiarii să primească 3.000 lei, ar putea fi lansat în luna aprilie, această dată fiind doar una estimativă, transmit reprezentanții Administrației Fondului pentru Mediu (AFM).
„Pentru Rabla Local probabil luna aprilie”, spune reprezentanții AFM, la solicitarea Economedia.
Inițial, ministrul Mediului, Tanczos Barna, a declarat în luna februarie că programul Rabla Local va începe în luna martie, iar numărul de beneficiari pe fiecare unitate administrativ-teritorială va fi stabilit în funcţie de populaţie.
Pentru ediția de anul acesta programul are alocat un buget de 240 milioane de lei, finanţat din fondurile pentru gaze cu efect de seră, transmite ministrul Mediului. Program va fi derulat şi implementat în colaborare cu Unităţile Administrativ-Teritoriale, cu primăriile.
Acesta spune că bugetul va fi completat cu un procent de 20% din totalul de 100% din partea autorităţilor locale. Adică, 2.400 lei se vor plăti din bugetul AFM, iar 600 de lei se vor plăti din bugetul local.
„Astfel, beneficiarul va primi un total de 3.000 lei pentru fiecare maşină mai veche de 15 ani şi care va fi casată, va fi predată pentru reciclare”, a explicat Tanczos.
Programul Rabla Local prevede un stimulent de 3.000 de lei, proiectul de ordin al Ministerului Mediului prevede următoarele: modificarea procentului de finanțare acordat în cadrul programului (pentru a face programul mai atractiv pentru primării și astfel să participe cât mai multe): 80% de la Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) și 20% de la primărie (transpus în lei, ținând cont că stimulentul e în valoare de 3.000 de lei – 2.400 lei de la AFM și 600 de lei de la primărie); angajamentul persoanei fizice conform căruia nu va achiziţiona un autoturism cu norma de poluare Euro 5 şi/sau inferioară în termen de trei ani de la primirea stimulentului pentru casare (regulile de acum vorbesc de mașini cu norma de poluare Euro 4).
Documentul mai stabilește și așa numitele pragurilor de finanțare în funcție de numărul de locuitori. Astfel, în cadrul unei sesiuni de înscriere, o primărie va putea obţine finanţare pentru cel mult:
50 de autovehicule uzate, pentru localitățile cu o populaţie sub 5.000 de locuitori;
100 de autovehicule uzate, pentru localitățile cu o populaţie cuprinsă între 5.001 şi 10.000 de locuitori;
500 de autovehicule uzate, pentru localitățile cu o populaţie cuprinsă între 10.001 şi 50.000 de locuitori;
1.000 de autovehicule uzate, pentru localitățile cu o populaţie cuprinsă între 50.001 şi 200.000 de locuitori;
5.000 de autovehicule uzate, pentru localitățile cu o populaţie ≥ 200.001 de locuitori.