Livrările de noi proiecte de retail, respectiv mall-uri și galerii comerciale sau parcuri de retail, ar putea depăși anul acesta pragul de 200.000 metri pătrați, în condițiile în care în primele trei trimestre au fost finalizați 140.000 metri pătrați de centre comerciale și parcuri de retail la nivel național, arată raportul Retail Marketbeat Q3 2024 lansat de Cushman & Wakefield Echinox, care expune o radiografie a pieței de retail realiată pe decursul primelor nouă luni ale anului și prespectivele pentru perioada următoare.
Acesta ar fi astfel al doilea an foarte bun din punct de vedere al livrărilor de proiecte noi, după ce, în anul 2023, dezvoltatorii au construit 213.000 metri pătrați spații de retail noi, lucru care reprezintă un record pentru ultimii șapte ani de activitate.
Motivele sunt date de consumul puternic care a încurajat creșterea continuă a vânzărilor cu amănuntul, potrivit specialiștilor.
„Piața de retail trece printr-un moment foarte favorabil, după ce a trecut cu brio peste perioadele dificile din ultimii ani. Creșterea impresionantă a vânzărilor cu amănuntul din acest an s-a menținut cu mult peste media înregistrată la nivelul UE, ceea ce încurajează dezvoltarea de noi proiecte, dar și extinderea rețelelor de retail, fie că vorbim de hipermarketuri sau supermarketuri, ori că ne referim la fashion, DYI sau alte segmente de produse. Interesul pentru noi scheme de retail rămâne ridicat, un indicator important în acest sens fiind rata de ocupare a proiectelor livrate în ultimii ani, ce se situează peste pragul de 90%”. a declarat Dana Radoveneanu, Head of Retail Agency Cushman & Wakefield Echinox.
În trimestrul al treilea, al anului 2024 au fost finalizate patru proiecte de dezvoltare în domeniul retail-ului din România, inclusiv două parcuri de retail noi și două extinderi ale unor parcuri existente. Printre acestea se numără Annabella Retail Park din Râmnicu Vâlcea, dezvoltat de lanțul de magazine Annabella, și Sinaia Plaza, investiție realizată de Imo Invest Total. Totodată, au fost realizate extinderi la Ploiești Shopping City și Prahova Value Center.
Toate aceste proiecte adaugă în total o suprafață de aproximativ 22.000 de metri pătrați la stocul de retail modern din România, care ajunge astfel la 4,59 milioane de metri pătrați. Aceasta înseamnă o densitate medie de 241 de metri pătrați la fiecare 1.000 de locuitori.
Pe viitor, se așteaptă ca activitatea de dezvoltare în domeniul retail-ului să rămână dinamică având în vedere planurile de construcție a unor proiecte de peste 800.000 metri pătrați închiriabili se află în construcție sau în diferite etape de autorizare, a căror livrare este programată în următorii 5 ani, inclusiv mai multe centre comerciale super-regionale de peste 100.000 metri pătrați fiecare.
Chiriile de referință din București au înregistrat ușoare creșteri în al treilea trimestru al anului. Acestea au ajuns undeva la 90 euro/mp/lună pentru spațiile din centre comerciale și respectiv la 60 euro/mp/lună pentru cele stradale. Valorile menționate corespund unor suprafețe de 100 – 200 metri pătrați situate la parterul centrelor comerciale dominante sau pe Calea Victoriei. În oraşele secundare, precum Cluj – Napoca, Timişoara, Iaşi şi Constanţa, chiriile s-au menținut la 50 – 65 euro/mp/lună.