Începând din luna aprilie 2020, Comisia Europeană nu mai publică „Consumer Confidence in Romania”, astfel că România este singura țară pentru care lipsesc date în acest sens, conform informațiilor analizate de Economedia. Acest indice, care reflectă încrederea consumatorilor în economie, este un indicator important, fiind citat adesea ca fiind un factor explicativ al evoluțiilor economice.
La solicitarea Economedia, un purtător de cuvânt al Comisiei Europene a confirmat această situație. „Direcția Generală Afaceri Economice și Financiare (DG ECFIN) a Comisiei Europene pregătește sondajele privind întreprinderile și consumatorii pe baza datelor primite de la institutele naționale din statele membre și din țările candidate. Institutul partener din România care furniza datele Comisiei a încetat realizarea sondajului în rândul consumatorilor în aprilie 2020. În prezent, Comisia caută un nou partener”, a declarat pentru Economedia oficialul Comisiei Europene.
Conform informațiilor Economedia, compania care realiza acest sondaj era GfK România.
Este încă neclar când va fi reluată realizarea acestui sondaj în România.
- Rezultatele din septembrie ale acestui indicator, unde pentru România lipsesc date – Business and consumer survey results for September
În octombrie 2022, estimarea rapidă a DG ECFIN a indicatorului de încredere a consumatorilor a crescut cu 0,6 puncte în Uniunea Europeană și cu 1,2 puncte în zona euro. La -29,0 puncte în UE și -27,6 puncte în zona euro, încrederea consumatorilor rămâne foarte aproape de nivelul minim înregistrat în septembrie. În septembrie, sentimentul economic a scăzut brusc în UE și zona euro, așteptările privind ocuparea forței de muncă rămânând însă relativ robuste.
În SUA, încrederea consumatorilor a scăzut în octombrie, după două creșteri lunare consecutive, pe fondul îngrijorărilor crescânde cu privire la inflație și o posibilă recesiune anul viitor, deși gospodăriile au rămas dornice să achiziționeze articole mari, cum ar fi autovehicule și electrocasnice.
Importanța indicatorului de încredere a consumatorilor
Conform Băncii Naționale a României, indicatorul de încredere a consumatorilor se află în prim-planul discuțiilor legate de relevanța așteptărilor agenților în conturarea ciclului de afaceri, mai ales datorită corelației ridicate pe care acesta o are cu traiectoria consumului final, care reprezintă cea mai consistentă componentă a Produsului Intern Brut.
În practică, încrederea consumatorilor este evaluată pe baza unui sondaj reprezentativ realizat la nivelul populației, care reunește întrebări referitoare la așteptările acestora cu privire la situația financiară, evoluția economiei, a șomajului sau la intenția de a cumpăra bunuri de folosință îndelungată (aparate electrocasnice, mobilier), opiniile fiind formulate pentru o perioadă de 12 luni. Pentru fiecare întrebare din chestionar, rezultatele publicate reprezintă în esență ecartul dintre cele două categorii de răspunsuri: optimiste, respectiv pesimiste. De exemplu, dacă majoritari sunt cei care au o opinie în sensul creșterii valorii indicatorului, soldul conjunctural va consemna o valoare pozitivă, dimensiunea acesteia fiind în strânsă legătură atât cu măsura în care cei chestionați cred în evoluția respectivă, cât și cu numărul de persoane care împărtășesc o astfel de opinie. În final, o parte dintre întrebări sunt agregate, obținându-se indicatorul de încredere a consumatorilor, arată un document realizat de BNR.