Vânzările cu amănuntul din România au crescut cu 0,4% de la lună la lună și cu 9,2% de la an la an în noiembrie, arată datele publicate vineri de Institutul Național de Statistică (INS). Astfel, românii au continuat să bage mâna adânc în buzunar, explică analiștii Erste.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

De la lună la lună au avut loc creșteri de vânzări la produse nealimentare (+11,5%), iar scăderi au înregistrat comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (-7,9%) și vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun (-3,6%).

În noiembrie 2024 comparativ cu noiembrie 2023, au crescut vânzările de produse nealimentare (+15,2%), vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun (+4,3%) şi comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+3,2%).

Analize Economedia

om robot industria automotive
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
Linie asamblare uzina Dacia Mioveni (4)
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant
recesiune
tineri programatori foto
Corinthia
criza de ouă din SUA
2265634-800x534
retea electrica - Transelectrica
digitalizare, calculator, cod, programare
statele unite, sua, washington, china, beijing, putere, geopolitica, razboi economic comercial, sanctiuni economice
antreprenoare, femeie, business, tech
tineri joburi IUF- The International University Fair
parc nufarul
economie razboi bani
romania germania
Concedieri scaderi economie

În primele 11 luni, vânzările cu amănuntul au crescut cu 8,7% ca serie brută și cu 8,1% ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate. În această perioadă, au crescut vânzările de produse nealimentare (+14,0%), vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun (+3,9%) şi comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+3,3%).

Vânzările de produse alimentare au scăzut cu 0,7% în termeni lunari, dar au avansat cu +4,3% anual. Cifra de afaceri pentru articolele nealimentare a crescut cu +0,8% de la lună la lună și a decelerat la +15,2% an/an în noiembrie, de la +18,8% an/an în octombrie, din cauza efectului de bază statistică care sugerează că vânzările de Black Friday din 2024 au dezamăgit față de 2023. Vânzările de carburanți pentru autovehicule au crescut cu +0,3% de la lună la lună și +3,2% de la an la an.

Analiștii Erste se așteaptă la o decelerare a creșterii vânzărilor cu amănuntul la +4,5% în 2025, de la o creștere estimată la 8,2% în 2024, deși balanța riscurilor este înclinată în sens negativ din cauza consolidării fiscale în curs. Rezervele de economii ale gospodăriilor ar trebui să amortizeze parțial efectele politicilor fiscale și de venituri mai stricte.