Compania aeriană low-cost Ryanair permite, de acum înainte, bagaje de mână gratuite de dimensiuni mai mari, scrie The Brussels Times. Măsura a intrat în vigoare de joi, 4 septembrie 2025. Compania a finalizat implementarea noilor “șabloane” de dimensiuni mai mari în cele 235 de aeroporturi din Europa.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
De acum înainte, toți pasagerii Ryanair pot aduce cu ei în avion o geantă personală gratuită mai mare (40 x 30 x 20 cm) – față de 40 x 25 x 20 cm, cât era înainte. Noua dimensiune este cu 33% mai mare decât standardul UE pentru bagajele de mână gratuite, a subliniat compania aeriană într-un comunicat.
„Sperăm ca pasagerii noștri să se bucure de aceste dimensiuni mai mari, pentru bagajele de mână gratuite,” a declarat Dara Brady, directorul de marketing al Ryanair. „Dar orice pasager care nu respectă aceste noi limite generoase va trebui să plătească taxa pentru bagajul de cală la poarta de îmbarcare.”
Ryanair permite fiecărui pasager să aducă la bord un bagaj de mână gratuit, care trebuie să încapă „sub scaunul din față.” Dacă pasagerii doresc să aducă un bagaj de mână suplimentar, pot face acest lucru prin achiziționarea serviciului de Prioritate la Îmbarcare oferit de Ryanair.
The Brussels Times a contactat Ryanair pentru a întreba de ce a mărit limita bagajului de mână abia acum, dar biroul de presă al companiei aeriene a refuzat să comenteze.
Viitoarele reglementări UE
Potrivit organizației belgiene de protecție a consumatorilor Testachats, actuala ofertă a Ryanair pentru bagaje de mână ușor mai mari se datorează viitoarelor reglementări europene care ar reglementa mai clar bagajele de mână (gratuite).
Deși reglementările nu au fost încă aprobate, o geantă personală gratuită de dimensiuni maxime de 40 x 30 x 15 cm și o valiză mică ale cărei trei dimensiuni combinate totalizează maximum 100 cm (55 x 25 x 20 cm, de exemplu) fac parte din propunerea aflată în prezent pe masă.
„Această geantă personală este în prezent singurul obiect gratuit oferit de Ryanair,” a declarat Laura Clays, purtătoarea de cuvânt a Testachats, pentru The Brussels Times. Același lucru este valabil și pentru EasyJet (deși dimensiunile sale de 45 x 36 x 20 cm sunt puțin mai generoase decât cele ale concurentului său irlandez), Wizz Air și Vueling, de exemplu.
La începutul verii, Airlines for Europe (A4E) a anunțat că liniile sale aeriene membre – care includ Ryanair și EasyJet – vor începe să aplice dimensiunile garantate de 40 x 30 x 15 cm pentru obiectul personal pe care pasagerii au voie să-l aducă gratuit la bord. Companiile aeriene au avut termen până la sfârșitul sezonului de vară 2025 pentru a implementa noile dimensiuni. Companiile care doresc să permită obiecte personale mai mari pot face acest lucru în continuare.
În timp ce dimensiunile maxime anterioare ale Ryanair (40 x 25 x 20 cm) erau prea mici, mărirea de acum înseamnă că oferă clienților articole cu 33% mai mari decât ar cere Europa, în termeni de volum.
„Dar să fim onești: tot nu este cu adevărat în beneficiul consumatorilor,” a subliniat Clays. „Dezbaterea în Europa nu a fost atât despre dimensiunea obiectelor personale, cât despre clarificarea faptului că bagajul de mână ar trebui să fie gratuit peste tot. Iar acest lucru încă nu este valabil la Ryanair.”
Dimensiunea bagajului de mână gratuit al Ryanair a făcut, de asemenea, obiectul unui proces intentat de Testachats (cu sprijinul organizației-umbrelă Euroconsumers) în luna mai a acestui an, deoarece legislația europeană actuală stipulează că „bagajul de mână de dimensiuni rezonabile” trebuie să fie o parte integrantă a prețului biletului. „Noi considerăm că acest lucru ar trebui să însemne bagajul de mână așa cum îl cunosc majoritatea oamenilor, și anume un troller,” a spus Clays.
Cu toate acestea, noile dimensiuni ale genților Ryanair nu au fost rezultatul acestui proces. De fapt, procesul Testachats împotriva Ryanair este încă în curs. „Chiar dacă reglementările europene privind bagajele de mână sunt aprobate, există încă alte practici la Ryanair pe care le contestăm, iar procesul trebuie să rămână deschis.”