Consiliul Concurenţei monitorizează piaţa ouălor pentru a nu exista creşteri speculative de preţ, în condiţiile în care nu se mai găsesc în multe magazine, pentru că producătorii preferă să le exporte la preţuri mai mari, transmite Agerpres.

“Dacă vă duceţi aminte, am mai avut acum câţiva ani, când a fost iarăşi o problemă legată de gripa aviară la ferme din Olanda şi din Germania. A fost iar o penurie la nivel european şi atunci a fost exportul din România către acele pieţe şi preţurile au crescut. Da, e o piaţă europeană, dacă cresc preţurile în vestul Europei or să crească şi la noi. Ce monitorizăm noi? Situaţia să nu avem creşteri speculative de preţ”, a afirmat, vineri, preşedintele instituţiei, Bogdan Chiriţoiu.

El a subliniat că în acea perioada au fost aplicate amenzi, întrucât au existat înţelegeri între producători să crească preţul

“La vremea respectivă am avut indicii, vă aduceţi aminte că am aplicat amenzi pentru că am avut dovezi că producătorii de ouă au crescut preţurile comunicând între ei, coordonându-se între ei. Eu sper că ei şi-au învăţat lecţia şi nu vor mai face aşa ceva.. Monitorizăm situaţia cu atenţie. Dar în acelaşi timp e bine că exportăm, că de obicei ne plângem că vin alimente străine la noi, că-s importuri mari. Bun, acum mă bucură faptul că avem producători români care au forţă şi pot să exporte în străinătate, să câştige bani, să aducă bani şi în ţară”, a adăugat acesta.

România a devenit cel mai mare producător de ouă din regiune în anul 2024 şi şi-a crescut exporturile de carne de pasăre cu 17%, a declarat, pe 20 octombrie, ministrul Agriculturii, Florin Barbu, la dezbaterea în Camera Deputaţilor a moţiunii simple depuse de AUR împotriva sa.

“În anul 2024, România a devenit cel mai mare producător de ouă din regiune şi şi-a crescut exporturile de carne de pasăre cu 17%. Prin fermele pe care le-am dezvoltat în ultimii doi ani, asigurăm 8,7 milioane de locuri de cazare, ceea ce înseamnă că producţia anuală de pui de carne a României a crescut cu 100 de milioane de pui. Astăzi, România produce 590 de milioane de pui anual, ceea ce ne asigură consumul integral din producţia internă şi cantităţi importante pentru export în ţări precum Italia, Franţa şi Marea Britanie”, a precizat Barbu.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Marile magazine nu cred că va fi criză

Potrivit G4Food. George Bădescu, directorul executiv al Asociației Marilor Rețele de Magazine din România (AMRMR), a declarat că există informații despre anumite tensiuni în lanțul de aprovizionare. De asemenea, el a vorbit și despre faptul că unele piețe se confruntă cu un oarecare deficit. Totuși, a transmis un mesaj de liniștire a consumatorilor. „Asigurăm consumatorii că, prin experiența celor care lucrează în marile rețele, situațiile punctuale vor fi rezolvate”.

Legat de presupusele afirmații ale unor producători de ouă, cum că ar fi tentați să își vândă produsele pe alte piețe, George Bădescu și-a arătat mirarea. „Suntem puțin nedumeriți de aceste declarații pentru că, ne amintim că, tot în spațiul public s-au făcut afirmații că producătorii români nu au loc îndeajuns pe rafturile magazinelor”, a spus el.

Analize Economedia

calcule buget
investiții, creșteri, acțiuni, bursă, taur, bull
cresteri, dividende, bursa, piata de capital
Dubai proprietati imobiliare
România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
linie asamblare Dacia
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant

„Întotdeauna va exista un preț mai bun în altă parte, iar piața românească se află în permanentă concurență cu alte piețe, dar asta nu a creat probleme până acum”, a mai completat el.

În mesajul său, directorul AMRMR a liniștit consumatorii. „Cel mai important pentru noi este consumatorul din România. El trebuie să aibă tot timpul acces la produsele de care are nevoie. La ora actuală, producătorii din România sunt principalii furnizori. Dar există întotdeauna alternative. Producția locală are prioritate dar, până la urmă, predomină considerente comerciale. Cel mai important este clientul!”, a subliniat George Bădescu.

Ouă produse doar pentru piața internă

Pe de altă parte, cel puțin o parte dintre producătorii români de ouă nu se simt determinați să își vândă produsele în străinătate. Un exemplu în acest sens este Aviputna Golești, producător al celebrului brand de ouă „Din ogradă”.

Ovidiu Avram, directorul de vânzări al companiei, a declarat, în exclusivitate pentru G4food.ro, că producția de la Golești este destinată în exclusivitate pieței românești. „Încă de la început ne-am dorit să asigurăm un aliment sănătos pentru români. Niciodată nu ne-am pus problema să trimitem ouăle noastre la export. Ca atare, nici acum nu luăm în calcul această posibilitate!”, a arătat el.

La ora actuală, compania produce între 4 și 4,5 milioane de ouă pe lună, care sunt livrate rețelelor de magazine din întreaga țară.

„Este doar un conflict comercial”

Ministrul Agriculturii, Florin Barbu, crede că este vorba doar despre un conflict comercial între două rețele de magazine și producători. „România produce cu mult peste necesarul de consum, având un grad de autosuficiență de 125%”, a spus ministrul. După datele prezentate de el, un miliard de ouă pot fi exportate din România către alte țări.

El a arătat că lipsa ouălor din unele magazine este provocată de relațiile comerciale dintre distribuitori și producători. El a solicitat Ministerului Economiei și Consiliului Concurenței să intervină.

„Sunt două magazine care au ajuns în această criză. Este o relație comercială, trebuie să intervină Ministerul Economiei și Consiliul Concurenței. Posibil să fie practici comerciale neloiale”, a declarat ministrul Florin Barbu, într-o intervenție televizată.

„Criză de ouă nu va fi niciodată”, a mai spus ministrul. El a arătat că, anul trecut, producția din România a fost de 5,4 miliarde de ouă, adăugând că „anul acesta cred că va fi un record și vom depăși această cifră”.