Sindicatul Companiei Aeroporturi Bucureşti (SCAB) transmite, marţi, că societatea înregistrează o rată de profitabilitate de 44,20%, plasându-se detaşat în topul celor mai performante companii din România, fie că sunt de stat, fie că sunt private.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
În plus, aeroportul este complex, cu două unităţi operaţionale, trafic sezonier intens şi cerinţe stricte internaţionale. ”A încerca să reduci această realitate la o polemică populistă despre «numărul de angajaţi» e o tentativă jenantă de manipulare”, au transmis sindicaliştii, scrie news.ro.
”Afirmaţiile fostului vicepremier Dragoş Anastasiu, prin care pune sub semnul întrebării eficienţa companiilor de stat şi aruncă acuzaţii voalate la adresa Companiei Naţionale Aeroporturi Bucureşti, sunt demontate fără drept de apel de cifrele oficiale. Conform datelor prezentate de fostul ministru Radu Oprea, CNAB înregistrează o rată de profitabilitate de 44,20%, plasându-se detaşat în topul celor mai performante companii din România – stat sau privat. Prin comparaţie, media profitabilităţii în sectorul privat este de doar 3,04%”, au transmis, marţi, într-un comunicat de presă sindicaliştii CNAB.
Potrivit acestora, ”a încerca să reduci această realitate la o polemică populistă despre «numărul de angajaţi» într-un aeroport complex, cu două unităţi operaţionale, trafic sezonier intens şi cerinţe stricte internaţionale, e o tentativă jenantă de manipulare”.
”Să fie doar lipsă de informare? Sau o încercare voită de a discredita o companie care – spre deosebire de altele – nu poate fi controlată, dar trebuie îndoită? Tot mai frecvent, companiile de stat profitabile sunt ţinta unor campanii de denigrare, cu scopul final de a le slăbi imaginea şi de a crea pretexte pentru preluări, concesionări sau restructurări dictate de interese obscure”, au mai transmis sindicaliştii.
Aceştia acuză ”o strategie periculoasă”.
”Se încearcă acapararea unui aeroport extrem de profitabil – Otopeni, şi a unuia cu o miză uriaşă în terenuri şi poziţionare strategică – Băneasa. Sindicatul Companiei Aeroporturi Bucureşti (SCAB) se va opune public şi ferm acestor manevre, le va expune ori de câte ori este nevoie şi va apăra, fără compromisuri, integritatea şi viitorul companiei”, mai arată sindicaliştii.
Fostul vicepremier Dragoş Anastasiu a anunţat marțea trecută că 266 de companii publice generează pierderi de 2,5 miliarde de lei, iar şapte dintre acestea fac pierderi de două miliarde de lei, după ce primesc subvenţii. El a precizat că pe această listă se află companii precum CFR SA, CFR Marfă, Termoenergetica, Metrorex, Electrocentrale Craiova SA, Unifarm SA. El a mai remarcat că avem o problemă legată de performanţă.
”Avem o problemă legată de performanţă, vă dau un singur exemplu cum putem să evaluăm acest lucru în nişte aeroporturi. Şi ne-am uitat la numărul de pasageri care trec prin acele aeroporturi prin Europa şi am comparat cu România. Şi vreau să vă spun că din această comparaţie vedem că la numărul pe care noi îl avem în România, sigur, nu vreau sa nominalizez, dar la diverse aeroporturi se poate cu mult mai puţin personal. O singură cifră, la noi 1.400 de oameni, într-unul dintre aeroporturi, în alte părţi, acelaşi număr de pasageri care trec pe acolo, 800 de oameni. În alt aeroport, 780 de oameni. Deci asta este o problemă care ţine de performanţă. Nu numai de ce se întâmplă la Comitetul Executiv sau la Consiliul de Administraţie, ci ceea ce înseamnă şi performanţa angajaţilor”, a afirmat vicepremierul Anastasiu.
”Vrem să punem un accent şi pe calitatea serviciilor pe care companiile le acordă clienţilor, clienţi interni, clienţi externi, şi să spunem că 20% ar trebui să fie ponderea pe această noţiune de calitatea serviciilor, de satisfacţia clientului, pentru că, de fapt, de acolo vin bani. Propunem criterii mai stricte pentru experţi independenţi care fac recrutarea, în aşa fel încât să profesionalizăm acest proces”, a mai menţionat Anastasiu.
Sindicaliştii au reacţionat şi atunci imediat precizând că afirmaţia vicepremierului Dragoş Anastasiu că ”în România un aeroport are nevoie de 1400 de angajaţi pentru ceea ce în alte ţări fac 800” este ”o comparaţie superficială, care ignoră contextul specific fiecărei structuri organizaţionale, al nivelului de externalizare şi al standardelor de siguranţă şi securitate”.
Potrivit sindicaliştilor, generalizarea ”simplistă” este nu doar nedreaptă, ci şi periculoasă”, iar comparaţia cu un aeroport singular din altă ţară fără a menţiona ”diferenţa fundamentală” faţă de CNAB, care administrează două aeroporturi internaţionale cu ”milioane de pasageri anual”, este ”o manipulare ce poate ascunde alte interese”.
Potrivit termene.ro, Compania Națională Aeroporturi București S.A. a avut anul trecut un profit de aproape 609 milioane de lei, în creștere cu 34%, și a avut un număr mediu de 1386 de angajați, în creștere cu 1%. Datoriile au urcat spre 516 milioane de lei, de la circa 459 de milioane de lei.
Compania Națională Aeroporturi București S.A. este deținută de statul român prin ministerul Transporturilor (80%) și de Fondul Proprietatea (20%).
La finele lui 2023, Fondul Proprietatea a atras atenția asupra necesarului de investiții de la Aeroportul Otopeni, iar Johan Meyer, CEO al Franklin Templeton București și Manager de Portofoliu al Fondului Proprietatea, spunea că, din punct de vedere comercial, Aeroportul Băneasa nu are sens.
Un studiu de specialitate al firmei olandeze de consultanță și inginerie aeroportuar NACO, făcut pentru Fondul Proprietatea, arăta la vremea respectivă că un al doilea terminal al Aeroportului Otopeni ar trebui să devină un obiectiv strategic critic pentru România până în 2030. Construcția acestuia ar putea dura între 5 și 7 ani, iar costurile ar fi cuprinse între 500 de milioane de euro și 1 miliard de de euro. O soluție de finanțare, recomandată de raport, ar fi listarea la Bursă a Companiei Aeroporturi București.
În ceea ce privește construcția unui nou terminal la Otopeni, ministrul Transporturilor de la acea vreme, Sorin Grindeanu, a spus în primăvara lui 2023 că aceasta nu este justificată, având în vedere numărul actual de pasageri, însă trebuie aduse îmbunătăţiri actualului terminal.