Aproape 9,7 milioane de aplicări au fost înregistrate de la începutul anului și de până acum, iar 2,8 milioane au venit din partea candidaților cu vârsta cuprinsă între 18 și 24 de ani, arată datele transmise joi de platforma de recrutări eJobs. Aceasta este a doua cea mai activă categorie de vârstă la aplicări. Și din punctul de vedere al joburilor postate în piață există o deschidere importantă pentru GenZ, în condițiile în care mai mult de 50% din joburile postate de la începutul anului se adresează candidaților entry-level.
Cu toate acestea, doar 22,1% dintre angajatori se declară pe deplin mulțumiți de felul în care lucrează cu angajații din Gen Z. Lor li se alătură alți 32% care nu pot da un verdict ferm, dar sunt mai degrabă mulțumiți. 18% nu sunt mulțumiți, 21,3% nu se pot pronunța, dar sunt mai degrabă nemulțumiți și 6,6% nu văd nicio diferență între acești angajați și cei din alte categorii de vârstă, potrivit unui sondaj realizat de eJobs.
Un sfert dintre angajatorii participanți la sondaj spun că mai puțin de 10% dintre angajații din compania pe care o reprezintă fac parte din GenZ. Circa 30% dintre acestea au între 10% și 25% din totalul angajaților reprezentanți ai GenZ și doar 5,4% au între 50% și 75% astfel de angajați, iar 3,8% au peste 75% angajați din GenZ și 13,8% dintre companii nu au deloc.
Abilitățile generației Z
„Aproape 7 din 10 respondenți au menționat că Gen Z stă foarte bine la capitolul abilităților digitale. 50,9% au adăugat lejeritatea cu care lucrează cu tool-urile de social media și 35,7% sunt impresionați de ușurința cu care vorbesc o limbă străină. Nu au primit, în schimb, un scor la fel de bun pentru abilitățile de comunicare pe care le au, pentru gândirea critică, pentru multitasking sau pentru capacitatea de a se adapta la situații noi”, spune Ana Călugăru, Head of Communications în cadrul eJobs.ro, cea mai mare platformă de recrutare online din România.
În cadrul abilităților soft, respectiv cele care țin mai degrabă de atitudine și comportament, candidații și angajații GenZ impresionează cel mai mult angajatorii prin încrederea pe care o au în ei înșiși. Această trăsătură a fost menționată de 45,9% dintre respondenți.
Aspectele apreciate de angajatori la generația Z sunt curajul, ritmul rapid în care acumulează informații noi, dorința de a învăța lucruri noi și spiritul antreprenorial.
Totuși, 30% dintre angajatori spun că nu apreciază nimic în mod deosebit. În acest context, peste 60% dintre angajatori evaluează performanța lor generală, comparativ cu alte generații de vârstă, ca fiind sub medie sau chiar mult sub medie. Circa 24,3% cred că nu este o diferență între generații și doar 15,6% îi văd peste medie sau mult peste medie.
„De-a lungul timpului, au existat o serie de mituri cu privire la felul în care se raportează tinerii la piața muncii, în special cei care se află la prima angajare. Cel mai important mit a fost legat de salariile pe care le cereau în ciuda faptului că nu aveau deloc experiență. Deși, în ultimii ani lucrurile au început să se mai regleze și tinerii au devenit mai informați și mai adaptați la piață, în continuare 78,5% dintre angajatori spun că principala provocare în lucrul cu GenZ este legată de așteptările salariale nerealiste. Lipsa răbdării, rezistența scăzută la stres, nivelul scăzut de concentrare și dificultățile în acceptarea feedback-ului sunt alte aspecte la care tinerii ar trebui să lucreze, potrivit angajatorilor”, spune Ana Călugăru.
Lista motivațională făcută de angajatorii pentru GenZ
Angajatorii cred că salariul și beneficiile sunt argumentele care reușesc să îi stimuleze cel mai mult pe tineri, mai apoi în listă vine flexibilitatea programului, munca remote și oportunitățile de dezvoltare în carieră. Observațiile pe care ei le fac asupra candidaților și angajaților din GenZ arată că par destul de puțin motivați de cultura organizațională a companiei pentru care lucrează sau de scopul muncii lor și impactul pe care aceasta îl are la nivel extins.
Cele mai apreciate beneficii de aceștia sunt programul flexibil, zilele libere suplimentare și munca remote. La distanță mare de acestea se află tichetele de masă, un beneficiu care, pentru toate celelalte segmente de vârstă, este pe primul loc, însoțite și de abonamentele la sălile de sport sau asigurările medicale private.
Sondajul a fost realizat în luna noiembrie a acestui an, la care au participat 190 de respondenți.