Ministerul Transporturilor a publicat Proiectul de Hotărâre de Guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai secțiunii de munte de pe Autostrada Unirii (A8). Actul normativ prin care Executivul aprobă investiția de 6 miliarde de Euro este ultimul pas înainte de lansarea licitației pentru proiectare și execuție. Secțiunea de munte Miercurea Nirajului (jud. Mureș) – Leghin (jud. Neamț) are o lungime de 159 kilometri, un cost estimat de 32 miliarde lei (peste 6 miliarde de euro), iar termenul de execuție este de 54 de luni. Rămâne de văzut care va fi valoarea de licitație din SEAP și a ofertelor depuse având în vedere că prin Programul Transport Comisia Europeană finanțează proiectul la o valoare de 40 % din costul total, iar restul de la Bugetul de Stat.
Deși vorbim despre o Autostradă, Ministerul Transporturilor se referă în documentație la un „Drum Expres” (posibil texte luate copy-paste) și prezintă o estimare de peste 21.000 de angajați pe șantiere. „Pe lângă beneficiile economice pe care le va genera, construcția drumului expres va genera efectele pozitive asupra gradului de ocupare a forței de muncă care se estimează la un număr de 21.200 angajați pentru perioada execuției lucrărilor, va conduce la reducerea uzurii autovehiculelor și reducerea timpilor de parcurs”, arată Proiectul de HG.
Secțiunea de munte de pe Autostrada Unirii va fi lotizată (6 loturi), include 265 de structuri de artă, poduri, pasaje și viaducte, 47 de tuneluri și 5 noduri rutiere, potrivit Proiectului pe care l-a consultat Economedia. Ministerul Transporturilor a promis lansarea licitației până la finalul anului.
„Traseul autostrazii aferent Sectiunii II se desfasoara pe raza judetelor Mures (intre km 22+000 al Tronsonului 1 – km 47+356 al Tronsonului 1), Harghita (intre km 47+356 al Tronsonului 1 – km 128+964 (km 36+769) al Tronsonului 2) si Neamt (intre km 128+964 (km 36+769) al Tronsonului 2 – km 181+195 (89+000) al Tronsonului 2. Pentru sectorul de autostrada, viteza de proiectare este de 120 km/h. Nodurile rutiere sunt proiectate la viteza de 60 km/h. Au fost proiectate 47 tuneluri, in lungime totala de 11,64 km si lungimi individuale intre 70.00 m si 940.00 m”, arată Nota de Fundamentare.
Nodurile Rutiere:
Pe Sectiunea II au fost proiectate 5 noduri rutiere, respectiv:
Nod rutier DN 13A, la km 43+563 (Sovata).
- Nodul rutier tip ,,trompeta simplaˮ este amplasat la km 43+563 al autostrazii, pe Tronson 1, cu descarcare in DN 13A si se dezvolta pe raza UAT Sărățeni (jud. Mureș).
Nod rutier DN 13B, la km 80+980 (Joseni)
- Nodul rutier tip ,,trompeta simplaˮ este amplasat la km 80+980 al autostrazii, pe Tronson 1, cu descarcare in DN 13B si se dezvolta pe raza UAT Joseni (jud. Harghita).
Nod rutier DN 12, la km 0+000 (Ditrau)
- Nodul rutier tip „trompeta dubla” este amplasat la km 0+000 al autostrazii, pe Tronson 2, cu descarcare in DN 12 si se dezvolta pe raza UAT Lăzarea (jud. Neamț). Nodul rutier are 7 bretele, respectiv o bretea principală bidirecțională: viteză de proiectare de 40 km/h, rază minimă 90 m, iar dever maxim de 5,5 % si 6 bretele secundare unidirectionale: viteza de proiectare de 40 km/h, raze minime de 90 m, iar dever maxim de 5,5 %.
Nod rutier DN 15, km 39+720 (Tulghes)
- Nodul rutier tip „trompeta simpla” este amplasat la km 39+720 al autostrazii, pe Tronson 2, cu descarcare in DN 15 si se dezvolta pe raza UAT Grințieș (jud. Neamț).
Nod rutier DN 15B, la km 70+500 (Pipirig)
- Nodul rutier este amplasat la km 70+500 al autostrazii, pe Tronson 2, cu descarcare in DN 15B si se dezvolta pe raza UAT Pipirig (jud. Neamț).
Lotizarea:
Pentru urmatoarea faza, etapa de Proiectare si Executie este prevazuta sectorizarea pe urmatoarele Loturi:
Lot 1b: km 22+000 – Km 45+400 -Miercurea Nirajului – Sărățeni;
Lot 1c: km 45+400 – km 77+800 – Sărățeni – Joseni;
Lot 1d: km 77+800 – km 92+195 – Joseni – Ditrău;
Lot 2a: km 0+000 – km 37+900 – Ditrău – Gințieș;
Lot 2b: km 37+900 – km 72+000 – Gințieș – Pipirig;
Lot 2c: km 72+000 – km 89+000 – Pipirig – Vanatori Neamt (Leghin).