Statul român forțează companiile de stat, în special pe cele energetice să alimenteze bugetul cu o rată agresivă de plată a dividendelor, care de exemplu în cazul Hidroelectrica poate compromite capacitatea companiei de a se dezvolta din profituri proprii, după cum avertizează Agenția pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice (AMEPIP) într-un raport.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Profiturile companiilor de stat scad, dar presiunea fiscală crește

Datele privind performanța financiară a întreprinderilor publice din perioada 2022–2024 arată o evoluție îngrijorătoare: profitul net agregat al acestora a scăzut constant, de la 17,6 miliarde lei în 2022, la 15,6 miliarde lei în 2023, ajungând la doar 14,5 miliarde lei în 2024.

În ciuda acestei diminuări a profitabilității, statul a continuat să solicite sume mari sub formă de dividende și vărsăminte către buget, înregistrând chiar o creștere a acestora în 2023. În 2024, suma totală distribuită s-a redus la 5,8 miliarde lei, dar nu pentru că statul ar fi relaxat presiunea, ci pentru că profiturile s-au erodat, iar spațiul de distribuție s-a îngustat.

Analize Economedia

calcule buget
investiții, creșteri, acțiuni, bursă, taur, bull
cresteri, dividende, bursa, piata de capital
Dubai proprietati imobiliare
România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
linie asamblare Dacia
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant

Această dinamică sugerează o politică fiscală orientată mai degrabă spre acoperirea nevoilor bugetului pe termen scurt, decât spre menținerea sănătății financiare a companiilor publice. AMEPIP avertizează că „menținerea unei astfel de politici poate afecta negativ, pe termen lung, stabilitatea financiară și capacitatea de reinvestire a acestor întreprinderi”.

Rata de plată a dividendelor: semnalul unei politici nesustenabile

Rata de plată a dividendelor – adică proporția din profit distribuită către acționari (în cazul de față, în principal statul) – a urmat aceeași traiectorie tensionată. Aceasta a crescut de la 46,4% în 2022, la 59,4% în 2023, pentru a coborî ușor la 49,8% în 2024.

Practic, în 2023 aproape două treimi din profitul net al companiilor de stat au fost virate la buget, în loc să fie reinvestite.

O asemenea rată de plată, într-un context de scădere a profitului, ridică riscuri semnificative:

  • Reducerea capacității de investiție. Capitalul distribuit nu mai poate fi folosit pentru modernizări, extindere sau cercetare-dezvoltare. Companiile își pierd competitivitatea și rămân dependente de finanțări externe.

  • Slăbirea stabilității financiare. Cu o bază de capital erodată, întreprinderile devin vulnerabile la fluctuații economice și la nevoi de investiții urgente.

  • Semnal de avertizare pentru viitor. Când o companie cu profituri în scădere continuă să distribuie masiv dividende, mesajul implicit este că se sacrifică viitorul pentru prezent – pentru a acoperi deficitele statului.

Pe termen lung, această abordare diminuează capacitatea de autofinanțare și compromite sustenabilitatea economică a companiilor strategice. „În concluzie, datele reflectă o tendință accentuată de maximizare a distribuției profitului din întreprinderile publice, în pofida unei scăderi vizibile a profitabilității. Această abordare ridică preocupări serioase privind sustenabilitatea financiară pe termen lung a acestor companii, întrucât capacitatea lor de autofinanțare este considerabil diminuată”, arată AMEPIP.

Sectorul energetic – „sponsorul” bugetului de stat

Analiza structurii dividendelor arată că bugetul României este puternic dependent de companiile energetice.
Sectorul „Producția și furnizarea de energie electrică și termică, gaze, apă caldă și aer condiționat” generează 68,4% din toate dividendele plătite de întreprinderile publice. „Această cifră subliniază importanța critică a acestui sector pentru bugetul de stat, sugerând că performanța sa financiară are un impact direct și major asupra veniturilor publice”, arată AMEPIP.

Pe locurile următoare se află, la mare distanță,

  • sectorul „Transport și depozitare” – 9,17%,

  • și „Industria extractivă” – 7,89%.

Restul sectoarelor – prelucrare industrială, spectacole, intermedieri financiare – cumulează sub 20% din total.
Această concentrare a surselor de venit transformă sectorul energetic într-o coloană vertebrală fiscală, dar și într-un punct de vulnerabilitate major pentru bugetul de stat.

O eventuală scădere a performanței acestor companii, cauzată de volatilitatea prețurilor la energie, de schimbări de reglementare sau de întârzieri investiționale, s-ar putea traduce rapid într-o gaură bugetară semnificativă.

„Analiza datelor evidențiază un risc de concentrare. Dependența masivă a bugetului de stat de profiturile și dividendele generate de sectorul energetic public poate fi o vulnerabilitate. Orice scădere a performanței acestui sector, cauzată de fluctuații ale prețurilor la energie, schimbări de reglementare sau probleme operaționale, ar putea avea un efect negativ imediat și substanțial asupra veniturilor publice. În concluzie, structura dividendelor demonstrează o dependență critică a bugetului de stat de profiturile sectorului energetic, alte sectoare având un rol mult mai mic”, arată AMEPIP.

Top 10 companii de stat: Hidroelectrica domină, dar plătește scump

În 2024, primele 10 întreprinderi publice au generat 79,5% din profitul total al tuturor companiilor de stat și au virat peste 92% din dividendele totale către bugetul de stat.

În fruntea clasamentului se află:

  1. Hidroelectrica – profit net de 4,07 miliarde lei, din care a virat 2,91 miliarde lei ca dividende (aproape 54% din totalul dividendelor plătite de top 10);

  2. Nuclearelectrica – profit net de 1,7 miliarde lei, dividende de 605 milioane lei;

  3. Romgaz – profit net de 3,09 miliarde lei, dividende de 380 milioane lei.

Cele trei companii cumulează peste 8,8 miliarde lei profit – adică 77% din profitul top 10 – și contribuie cu aproximativ 73% din dividendele totale virate.

„Analiza detaliată a top 10 companii arată că venitul din dividende al statului este extrem de concentrat și dependent de performanța a două sau trei companii energetice. În special, Hidroelectrica S.A. joacă un rol vital în finanțarea bugetului, însă la un cost ridicat: o rată de plată a dividendelor agresivă, care poate compromite capacitatea companiei de a se dezvolta din profituri proprii”, avertizează AMEPIP.

Această concentrare masivă subliniază dependența bugetului de stat de performanța câtorva companii energetice, dintre care Hidroelectrica are cel mai mare impact.

Hidroelectrica: motor al economiei sau victimă a politicii de dividende?

Hidroelectrica, considerată cea mai profitabilă companie de stat și una dintre puținele listate la Bursa de Valori București, a devenit un pilon esențial al veniturilor statului.

Însă succesul său financiar este, paradoxal, și o sursă de vulnerabilitate.

Statul extrage o parte disproporționată din profitul companiei – peste 70% din câștigurile anuale – sub formă de dividende. Această rată de plată a dividendelor agresivă limitează capacitatea Hidroelectrica de a se dezvolta din profituri proprii, exact într-un moment în care tranziția energetică și investițiile în infrastructură hidro, modernizare și digitalizare ar necesita resurse semnificative.

Astfel, compania este forțată să aleagă între a finanța bugetul public și a investi în viitorul propriu – o dilemă care, dacă persistă, poate afecta nu doar Hidroelectrica, ci și securitatea energetică a României.