Black Friday continuă să fie unul dintre cele mai așteptate evenimente de cumpărături din România, iar 57% dintre români intenționează să facă achiziții în 2024, conform studiului „Trenduri Black Friday 2024 vs 2023” realizat de agenția de cercetare MKOR. Bugetul total estimat al românilor atinge suma de 1,2 miliarde de euro. În rândul cumpărătorilor, 8 din 10 români și-au stabilit deja sumele pe care le vor cheltui, circa 67% dintre aceștia țin cont mai ales de venitul disponibil, iar 34% de lista lor de dorințe.
Bugetul mediu individual de cumpărături pentru Black Friday este estimat la puțin sub 400 euro, cu o creștere de 20% față de 2023. În plus, circa 32% dintre respondenți au planuri pentru achiziții majore, depășind 400 euro, în timp ce 40% au alocat o sumă mai redusă, sub 200 euro potrivit comunicatului de presă.
Cumpărăturile online au scăzut față de anul trecut cu 5% , dar acesta rămâne principalul canal de achiziție, completat de o abordare mixtă. Generația Z profită cel mai mult de flexibilitatea oferită de cumpărăturile omnichannel.
Electronicele și electrocasnicele, pe primul loc în preferințe
Electronicele și electrocasnicele rămân pe primul loc în topul românilor, pentru aproximativ 58% dintre aceștia. În creștere cu 5% față de anul trecut, produsele IT&C câștigă teren și devin o prioritate pentru 32% dintre cumpărători. În schimb, fashion-ul pierde din atractivitate la nivel general (-13% față de 2023), dar rămâne relevant pentru anumite segmente: 41% dintre tinerii din Generația Z și 42% dintre femei încă își doresc să cumpere articole de modă de Black Friday.
Intenții de cumpărare 2024 vs. 2023
Între intențiile de cumpărare ale româniilor este prezent conceptul de stabilitate. Cumpărătorii activi (54%) se raportează la eveniment ca la o opotunitate de achiziționare a unor produse de brand la prețuri mai accesibile. Conform rezultatelor studiului, mulți români consideră Black Friday o ocazie bună pentru a cumpăra cadouri de Crăciun (23%) sau pentru aniversări (14%).
Portretul cumpărătorului român de Black Friday
Majoritatea celor care plănuiesc să cumpere de Black Friday sunt tineri din generațiile Gen Z și Millennials și persoane cu venituri lunare de peste 6000 lei. Segmentul celor încă nehotărâți în proporție de 31% din care fac parte mai ales persoane peste 44 ani și cu venituri sub 3000 lei.
Bărbații rămân de neclintit, în proporție de 68% nu sunt interesați să facă achiziții de Black Friday. Procentul acestora este în scădere față de anul 2023 (cu 8 puncte procentuale). În schimb, ponderea celor care resping activ evenimentul s-a dublat în ultimii trei ani (de la 5% în 2022 la 10% în 2024).
Goana după reduceri mari și stocuri suficiente
Reducerile mari sunt așteptarea principală pentru 6 din 10 români care își doresc discounturi, în medie, de 50% din preț. Cei mai interesați de reduceri sunt Millennials, bărbații și persoanele cu venituri mai reduse.
Un sfert dintre respondenți își doresc stocuri suficiente de Black Friday. Este un aspect important în special pentru cei cu venituri mari, preocupați de disponibilitatea produselor dorite peste media eșantionului.
„Datele ne arată că Black Friday continuă să fie un moment important, iar consumatorii devin mai selectivi și mai sceptici față de reducerile afișate. Deși rămâne unul dintre cele mai așteptate evenimente comerciale, cu bugete importante investite, vedem că piața se maturizează și suntem pe drumul cel bun. Retailerii au ocazia să se alinieze cu așteptările consumatorilor și să ofere reduceri substanțiale, care să întâmpine așteptările tot mai pragmatice ale consumatorilor români,” a declarat Cori Cimpoca, fondatoarea MKOR.
Consumatorii se bazează atât pe veniturile disponibile, cât și pe experiențele anterioare de cumpărare atunci când își stabilesc bugetul. Bugetul mediu individual de cumpărături pentru Black Friday este estimat la puțin sub 400 euro, cu o creștere de 20% față de 2023.
În plus, circa 32% dintre respondenți au planuri pentru achiziții majore, depășind 400 euro, în timp ce 40% au alocat o sumă mai redusă, sub 200 euro
La studiul „Trenduri Black Friday 2024 vs 2023” realizat în luna octombrie a anului 2024 au participat 1000 respondenți. Eșantionul a fost reprezentativ național pe criterii de gen, vârstă (18-55 ani) și distribuție geografică, pe baza celor mai recente date INS. Colectarea de date s-a realizat printr-un sondaj de opinie online, realizat cu ajutorul Panelului MKOR.