Studiu: Peste 75% dintre antreprenorii români consideră că schimbările climatice au un impact negativ asupra mediului de business

energie, schimbari climatice, natura, vreme Sursa foto: Pexels

Majoritatea antreprenorilor români, peste 75% din cei chestionați într-un studiu IRES (Institutul Român pentru Evaluare și Strategie), consideră că schimbările climatice au un impact negativ și asupra pentru mediului de afaceri local. Aceasta este una dintre principalele concluzii ale studiului sociologic realizat de IRES pentru Academia de Sustenabilitate.

„O altă concluzie importantă a studiului este că 6 din 10 antreprenori cred că energia regenerabilă va juca un rol principal în succesul companiei, în timp ce jumătate dintre ei văd practicile sustenabile și gestionarea deșeurilor ca fiind de bază
pentru viitorul afacerii lor. Cei mai mulți antreprenori asociază sustenabilitatea cu dezvoltarea durabilă a afacerii, îndeplinirea așteptărilor angajaților și ale clienților, costuri de finanțare reduse și reducerea amprentei de carbon. Emiterea facturilor electronice, colectarea selectivă a deșeurilor și iluminatul eficient, printre cele mai populare acțiuni”, potrivit unui comunicat de presă.

Conform studiului, printre cele mai comune acțiuni de sustenabilitate se numără emiterea facturilor electronice, colectarea selectivă a deșeurilor și iluminatul eficient. Doar un mic procent, 10%, folosesc automobile electrice sau alternative de transport mai puțin poluante. Deși mulți antreprenori își doresc să adopte strategii de sustenabilitate, majoritatea nu colectează date pentru a crea rapoarte, doar 17% dintre ei făcând acest lucru.

„Principalele obstacole în colectarea datelor sunt resursele financiare, lipsa timpului și lipsa cunoștințelor necesare, iar principalele date colectate sunt cele legate de consumul de energie și electricitate, deșeurile generate, impactul social, proveniența materialelor folosite, consumul de apă și amprenta de carbon. Peste 70% dintre antreprenori nu au stabilit obiective de sustenabilitate Majoritatea antreprenorilor intervievați, peste 70%, nu au stabilite obiective de sustenabilitate legate de impactul activității asupra mediului și a societății. Dintre cei care au stabilit obiective, mai bine de o treime se concentrează pe colectarea selectivă și reciclarea deșeurilor, în timp ce alții vizează eficiența energetică și energia regenerabilă”, transmite studiul.

Există, de asemenea, și un procent semnificativ de antreprenori, 68%, care nu sunt foarte bine informați despre reglementările UE din domeniu. Doar 2% consideră că au toate cunoștințele necesare, dar majoritatea, 82%, sunt dornici să învețe mai mult.

Studiul mai arată că doar 3% dintre IMM-urile chestionate au un angajat dedicat exclusiv sustenabilității. Structura organizațională arată că doar 3% dintre IMM-uri au un angajat dedicat exclusiv sustenabilității. De cele mai multe ori, deciziile sunt luate de proprietar sau CEO, iar în unele firme, deciziile sunt luate colectiv, implicând toți angajații.

În contextul oportunităților de finanțări verzi, intervine nevoia de dialog și de feedback, astfel încât IMM-urile să fie informate și să crească gradul de acces pentru aceste finanțări. Fondurile nerambursabile sunt la mare căutare, iar 7% dintre repondenți au apelat la finanțări verzi, în special pentru instalarea panourilor fotovoltaice.