Suprafaţa de spaţii comerciale noi livrate la nivel naţional, în primele nouă luni ale anului, a fost de circa 31.300 metri pătraţi, iar stocul de retail modern din România se menţine la aproximativ 4,04 milioane mp, echivalentul unei densităţi medii de 209 metri pătraţi/1.000 locuitori, reiese din datele centralizate de compania de consultanţă imobiliară Cushman & Wakefield Echinox, citate de Agerpres.
Trimestrul al treilea a marcat livrarea primului centru comercial dezvoltat de grupul polonez Scallier în România, Funshop Park Roşiorii de Vede, de 6.500 mp. Acesta se adaugă la celelalte două scheme de retail lansate în prima jumătate a anului, respectiv: Sepsi Value Center – cu 16.300 mp, dezvoltat de Prime Kapital şi MAS Real Estate, şi Fashion House Pallady faza 1 (8.500 mp), dezvoltat de Liebrecht & Wood.
În ceea ce priveşte activitatea retailerilor, în primele nouă luni ale anului, au apărut nume noi pe piaţă, precum My-K – magazine de produse cosmetice – care a deschis prima unitate din România, în Timişoara, şi Anson’s – companie de îmbrăcăminte multibrand pentru bărbaţi, membră a grupului Peek & Cloppenburg Dusseldorf, care şi-a făcut intrarea în România, în Bucureşti.
“Piaţa este în continuare sub presiunea crizei sanitare şi a măsurilor care sunt impuse din cauza creşterii numărului de infectări cu COVID-19, cele mai noi fiind accesul clienţilor în cinematografe şi în zona de restaurante din centrele comerciale doar pe baza certificatului digital Covid. În prezent sunt în construcţie proiecte noi sau extinderi ale celor existente cu o suprafaţă totală de 120.000 metri pătraţi şi a căror livrare este aşteptată pentru sfârşitul anului 2022, în timp ce alte scheme importante cumulând mai mult de 460.000 metri pătraţi se află în stadii diferite de planificare. Cele mai importante proiecte aflate în construcţie sunt Prahova Value Centre în Ploieşti, care va fi deschis la începutul lunii decembrie, extinderea Colosseum Mall în Bucureşti, programată pentru livrare în primăvara anului 2022 sau Bârlad Value Centre în Moldova, a cărei finalizare este stabilită pentru finalul acestei luni. Prime Kapital (în joint-venture cu MAS Real Estate), Scallier şi Mitiska au cele mai consistente investiţii în plan, vizând să-şi extindă prezenţa în România”, se menţionează în raportul de specialitate.
Consultanţii în imobiliare susţin că, în privinţa chiriilor prime, acestea rămân stabile pentru moment, “chiar dacă punctual în anumite locaţii au existat renegocieri pentru a diminua impactul puternic pe care închiderea centrelor comerciale din martie-iunie 2020 l-a avut asupra unor chiriaşi”.
Astfel, chiria care poate fi obţinută pentru un spaţiu de 100 mp într-un centru comercial dominant din Bucureşti era în jurul a 75 euro/mp/lună, la sfârşitul trimestrului III din 2021, în timp ce în oraşele secundare, precum Cluj-Napoca (50 – 60 euro/mp/lună), Timişoara, Iaşi sau Constanţa, nivelul maxim al chiriei în centrele comerciale dominante este cuprins între 40 – 50 euro/mp/lună. Totodată, în oraşele terţiare chiriile ajung la 27 – 32 euro/mp/lună.