În primele 15 zile ale anului 2025, cele 27 de țări ale Uniunii Europene au importat 837.300 de tone de gaze naturale lichefiate din Rusia, potrivit datelor colectate de Kpler, compania de informații și analizate de Politico. Europa cumpără gaz rusesc la o rată fără precedent în anul 2025, alocând miliarde de dolari pe care Kremlinul îi poate folosi pentru a își finanța războiul din Ucraina, la doar câteva săptămâni după ce expirarea unui acord major de tranzit a dat speranțe că Europa ar putea scăpa de dependența sa față de Moscova, reșatează Politico.
Valoarea acestui import atinge un nivel record, în creștere față de cele 760.100 de tone aduse în aceeași perioadă a anului trecut. Acest lucru alimentează îngrijorările că țările occidentale nu fac suficient pentru a stopa fondurile rusești, în timp ce războiul dintre Rusia și Ucraina intră în al patrulea an.
Cifrele vin după ce un acord care a permis Rusiei să livreze gaz către UE prin conductele care traversează Ucraina a expirat la 1 ianuarie, Kievul declarând că nu va negocia o prelungire. Acest lucru a sporit presiunea asupra țărilor pentru a cumpăra gaz natural lichefiat transportat pe mare, livrat prin cisterne din porturile rusești.
O parte din țări, printre care Slovacia și Ungaria, depind de ruta ucraineană pentru aprovizionarea cu energie și au făcut presiuni pentru ca acordul să fie reînnoit, avertizând că vor fi nevoite să plătească pentru gaz natural lichefiat mai scump dacă acesta se va încheia. Premierul slovac Robert Fico, care este partizan al Kremlinului, a promis chiar să întrerupă livrările de electricitate către Ucraina și să reducă sprijinul pentru refugiați dacă Kievul nu renunță și nu permite reluarea tranzitului.
Dar întreruperea nu a redus apetitul european pentru gazul rusesc. Potrivit lui Charles Costerousse, senior LNG analyst la Kpler, există o puternică serie de factori care explică acest lucru.
„A existat o perioadă rece din a doua jumătate a lunii decembrie, generarea de energie eoliană nu a fost la cel mai înalt nivel”, a spus el. „Deci, există un interes de a păstra aceste cantități în flux”.
Acesta a adăugat că 95 până la 96% din gazul rusesc care ajunge în Europa provine de la uzina Yamal, o instalație amplă situată în nordul înghețat al Siberiei.
„Majoritatea acestor cantități sunt contracte pe termen lung”, a spus el. „Așadar, nu este ca și cum UE ar cumpăra încărcături adiționale, ci aceste cantități contractate.”
Anna-Kaisa Itkonen, un purtător de cuvânt al Comisiei Europene, a declarat că eforturile de a elimina cota Moscovei din importurile de cărbune, petrol și gaze au „rupt deja controlul Rusiei asupra sistemului energetic al Europei”.
„Cu toate acestea, în ciuda acestor rezultate semnificative, energia rusă – în special gazul – este încă prezentă în UE, iar importurile de gaze din Rusia au crescut în 2024, inclusiv importurile de gaze naturale lichefiate. Acest lucru dă naștere la îngrijorări serioase”, a recunoscut ea, menționând planurile Comisiei de a elabora o «foaie de parcurs» pentru a pune capăt importurilor de energie din Rusia, care este așteptată la sfârșitul lunii februarie.
În mod separat, 10 țări din UE solicită blocului să aplice sancțiuni pentru GNL-ul rusesc, care a fost cumpărat în cantități mari după ce Moscova a început să închidă livrările prin conducte, în încercarea de a arma fluxurile de combustibili fosili după începerea războiului cu Ucraina.
„Capacitatea Rusiei de a își susține eforturile de război este strâns legată de veniturile sale din energie”, au afirmat țările în cadrul unei propuneri.
„Trebuie să facem un nou pas înainte și să abordăm problema creșterii importurilor rusești de gaze naturale lichefiate. Ca obiectiv final, este necesar să interzicem importul de gaz rusesc și de GNL câ t mai curând posibil.”
UE se află, de asemenea, sub presiune pentru a cumpăra mai mult combustibil din Statele Unite, viitorul președinte Donald Trump declarând că dorește să crească exporturile de gaze.
Președinta Comisiei, Ursula von der Leyen, a susținut deja ideea de a cumpăra mai mult combustibil american pentru a elimina alternativa s rusească.
„De ce să nu-l înlocuim cu GNL american, care este mai ieftin pentru noi și ne reduce prețurile la energie?”, declarase ea în noiembrie 2024. „Este ceva ce putem discuta, de asemenea și legat de deficitul nostru comercial”.