Tesla a raportat miercuri o creştere mai mică decât se aştepta a livrărilor de vehicule din al treilea trimestru, deoarece stimulentele şi ofertele de finanţare nu au reuşit să atragă suficienţi clienţi pentru vehiculele sale electrice, informaţii care au provocat o scădere a acţiunilor companiei cu peste 6%, transmite Reuters.
Acest lucru îl supune pe producătorul de vehicule electrice – care se confruntă deja cu o concurenţă în creştere şi cu încetinirea cererii de vehicule electrice – riscului primei scăderi a livrărilor anuale după ani de creştere rapidă.
Acţiunile Tesla au crescut în ultimele săptămâni datorită speranţelor investitorilor pentru evenimentul Tesla din 10 octombrie din Los Angeles, unde este aşteptat să-şi dezvăluie robotaxiul, în încercarea de a-şi muta atenţia către tehnologiile autonome alimentate de AI.
Tesla a redus preţurile şi a extins stimulentele, inclusiv oferte de asigurări şi finanţare fără dobândă, în special în China, care reprezintă o treime din vânzările sale. Acest lucru a contribuit la creşterea vânzărilor în China în iulie şi august, potrivit datelor China Passenger Car Association.
Analiştii cred că puterea companiei în China a continuat în septembrie, dar că cererea din SUA şi Europa a fost scăzută.
”Credem că China a arătat o putere relativă în acest trimestru, dar efectul ei a fost contracarat de slăbiciunea din SUA şi Europa”, a declarat Dan Ives, analist la Wedbush Securities, într-o notă.
Tesla a predat 462.890 de vehicule în perioada iulie-septembrie, în creştere cu 6,4% faţă de anul precedent, marcând prima sa creştere trimestrială după două trimestre consecutive de scădere a vânzărilor. Dar aceasta a fost sub cele 469.828 de livrări aşteptate în medie de 12 analişti intervievaţi de LSEG.
În timp ce CEO-ul Elon Musk a spus că se aşteaptă ca compania să mărească livrările în 2024 de la recordul de 1,8 milioane de vehicule pe care le-a livrat anul trecut, cifrele de miercuri fac acest lucru ”extrem de dificil”, a declarat Sandeep Rao, cercetător senior la Leverage Shares, o companie de management al investiţiilor cu active de aproximativ 1 miliard de dolari, inclusiv în Tesla şi alţi producători de vehicule electrice.
Tesla are acum nevoie de un record de livrări record de 516.344 de vehicule în al patrulea trimestru pentru a preveni o scădere a vânzărilor în 2024.
”Doar atât poate face Tesla cu reduceri de preţuri şi stimulente, în timp ce nu oferă vehicule noi pentru clienţi”, a spus Rao, adăugând că rivalii, în special din China, au lansat o serie de modele noi.
Scăderile de preţuri şi stimulentele au strâns, de asemenea, marjele de profit ale companiei – consecinţe despre care investitorii şi analiştii spun că s-ar putea dovedi dăunătoare pe termen lung.
Unii analişti au spus că revenirea la creştere a marcat un semn pozitiv pentru Tesla şi au arătat că unele dintre stimulentele pe care le-a lansat pentru a stimula cererea funcţionează.
”Făcând un pas înapoi, livrările care au revenit la creştere au fost cel mai important lucru care a venit din cifrele de astăzi”, a declarat Matt Britzman, analist senior pentru acţiuni la Hargreaves Lansdown, care deţine acţiuni Tesla.
Compania a livrat 439.975 de vehicule Model 3 şi Model Y şi 22.915 unităţi de alte modele, care includ sedanul Model S, Cybertruck şi SUV premium Model X.
Compania a produs 469.796 de vehicule în perioada iulie-septembrie. Livrările au fost mai mari decât cele ale rivalului BYD, care a livrat 443.426 de vehicule electrice cu baterii în trimestrul al treilea.