Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită Ministerului Finanţelor publicarea unei note care să clarifice că diurna plătită de firmele de transport rutier internaţional conducătorilor auto nu face subiectul reîncadrării ca venituri de tip salarial.
Potrivit unui comunicat publicat miercuri și citat de Agerpres, controalele realizate în ultimele luni la firme de transport rutier, în urma cărora diurna a fost reîncadrată ca venit de natură salarială, “produc o îngrijorare maximă în rândul firmelor de transport rutier din România, mai ales în lipsa unor informaţii publice transparente clare, care să constituie o referinţă neinterpretabilă, atât pentru agenţii de control, dar şi pentru firmele controlate”.
UNTRR a transmis câteva considerente prin care solicită “să fie avute în vedere în timpul controlului exercitat de autorităţile fiscale în situaţia industriei de transport rutier internaţional de mărfuri, precum şi identificarea unor soluţii imediate”.
Reprezentanţii UNTRR subliniază că, potrivit datelor Băncii Naţionale a României (BNR), industria de transport rutier internaţional de mărfuri a avut o contribuţie la exportul de servicii de 5,53 miliarde de euro în 2020. Transportul rutier generează un sfert din exportul total de servicii al României şi reprezintă peste jumătate din soldul total al comerţului internaţional cu servicii.
Totodată, industria de transport rutier de mărfuri este afectată serios de impactul pandemiei de COVID -19. Potrivit datelor preliminare analizate de UNTRR, în 2020 faţă de anul precedent, impactul estimat al pandemiei de COVID-19 asupra cifrei de afaceri din industria de transport rutier de mărfuri din România este de -13% per total piaţă şi -17% pentru transportul rutier internaţional de mărfuri.
“Operatorii de transport rutier se confruntă cu probleme operaţionale pe termen scurt, cum ar fi timpii lungi de aşteptare la frontiere, conformarea la noile prevederi COVID-19 din fiecare ţară, dar şi lipsa lichidităţilor şi a veniturilor. 60% dintre firmele de transport rutier de mărfuri din România prezentau risc de insolvenţă înainte de criza COVID-19, iar multe dintre ele au întâmpinat dificultăţi în a accesa instrumentele de finanţare puse la dispoziţie de stat. Acest lucru a fost accentuat şi de faptul că firmele care şi-au suspendat finanţările potrivit OUG 37/2020 au fost raportate începând cu 1 iunie 2020 în Centrala Riscului de Credit”, se menţionează în comunicat.
Potrivit UNTRR, industria de transport rutier de mărfuri este afectată serios de Pachetul Mobilitate 1. Pachetul Mobilitate 1, care a intrat în vigoare din 20 august 2020, va avea un efect negativ puternic asupra transportatorilor români şi asupra României, cu consecinţe economice majore. Potrivit studiului KPMG – Analiza de impact a modificărilor Pachetului Mobilitate 1 asupra sectorului de transport rutier de marfă, Pachetul Mobilitate 1 generează costuri anuale de aproape un miliard de euro pentru transportatorii rutieri români şi o pierdere anuală de venituri de 524 milioane de euro.
“Industria de transport rutier de mărfuri din România este plătită sub media europeană, cu sub 1 euro pe km, în timp ce transportatorii vestici primesc 1,5 euro pe km. Costurile generate de criza COVID-19 şi Pachetul Mobilitate 1 cresc, iar marja industriei se îngustează. În 2018, marja de profit a companiilor de profil a fost de 3,6%. UNTRR a cerut Comisiei Europene să investigheze şi analizeze diferenţele semnificative între tarifele pentru aceleaşi servicii în acelaşi loc, la acelaşi standard de calitate şi profesionalism”, se menţionează în comunicat.
Industria de transport rutier de mărfuri nu a inclus în costurile de operare taxarea diurnei, astfel că nu se află în situaţia în care să fi încasat sume de bani pentru aceasta.
“Reîncadrarea ‘diurnei’ ca venit salarial şi taxarea retroactivă închide firmele de transport rutier. Avem solicitarea de a verifica dacă există vreun caz în care firmele sancţionate au plătit şi au continuat activitatea, şi procentual câte firme în această situaţie s-au închis şi câte au continuat – fără cele care au beneficiat de amnistie fiscală”, se mai spune în comunicat.
Potrivit UNTRR, având în vedere prevederile Pachetului Mobilitate 1 privind aplicarea directivei detaşării din 2 februarie 2022 pentru operaţiunile de cabotaj şi pentru cele de cross-trade peste numărul exceptat (2 operaţiuni), totuşi diurna va continua sa fie utilizată pentru transporturile bilaterale dintre România şi alte state membre UE, dar şi pentru orice alte operaţiuni de transport rutier internaţional de mărfuri din afară UE.
Astfel, UNTRR solicită Ministerului Finanţelor Publice elaborarea şi publicarea unei note de orientare / note de bune practici care să clarifice situaţiile în care diurna plătită de firmele de transport rutier internaţional conducătorilor auto nu face subiectul reîncadrării ca venituri de tip salarial, şi, de asemenea, situaţiile în care poate face acest subiect – cazuri întâlnite la firme de plasare de forţa de muncă, cu un număr de şoferi de zeci sau sute de ori mai mare decât numărul de autovehicule licenţiate şi operate, ceea ce nu reprezintă profilul firmelor de transport rutier internaţional de mărfuri.
Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizaţie profesională şi patronală, neguvernamentală, independentă, apolitică, fondată în 1990, care promovează şi apără interesele transportatorilor rutieri pe plan intern şi internaţional, înregistrând de la înfiinţare până în prezent peste 16.000 de firme înscrise – operatori care efectuează transporturi interne şi internaţionale de marfă şi persoane.