Companiile Chegg, Stack Overflow și RWS Group au ajuns în ultimii ani să întâmpine greutăți din cauza inteligenței artificiale generative. În mai puțin de patru ani, acțiunile companiei Chegg care oferă servicii de educație online au scăzut cu circa 99%. Metodele digitale de învățare post-pandemice au jucat un rol important în procesul de scădere al acțiunilor, însă cea mai mare problemă pentru companie s-a dovedit în timp inteligența artificială (AI) relatează The Economist.
Beneficiarii serviciului Chegg sunt în principal studenții care își doresc ajutor în cadrul realizării temelor. Lucru care implică adesea un sprijinul unui meditator online. Chegg face parte dintr-un grup emergent de companii care au fost deja afectate de inteligfența artificială generativă de tip ChatGPT din cauza serviciilor oferite gratuit, dar se remarcă și alte două: Stack Exchange, care administrează Stack Overflow, un forum online pentru dezvoltatorii de software și RWS, un serviciu de traduceri. Aceste victime emergente ale inteligenței artificiale oferă indicii cu privire la momentul în care o întreprindere poate fi consolidată de tehnologie și la momentul în care aceasta poate fi dată peste cap.
În cadrul unei teleconferințe privind rezultatele din 12 noiembrie, Nathan Schultz, șeful Chegg, a recunoscut că „schimbările tehnologice au creat vânturi potrivnice”. În aceeași zi, firma a declarat că va concedia o cincime din forța sa de muncă din cauza problemelor întâmpinate.
Timp de mulți ani, Stack Overflow a fost locul unde dezvoltatorii puteau obține ajutor pentru probleme dificile legate de programare. În prezent, mulți apelează în schimb la asistenți AI de scriere a codurilor, cum ar fi Github, copilot AI dezvoltat de Microsoft.
Circa două cincimi dintre programatori spun că folosesc astfel de instrumente. Potrivit Similarweb, un furnizor de date, traficul lunar pe internet al Stack Overflow a scăzut cu 50% în ultimii doi ani. Anul trecut, compania a trecut prin două runde de concedieri. În total compania a concediat aproximativ o treime din angajați. „Death by LLM”, așa a descris Elon Musk soarta companiei pe platforma X. Musk a făcut referire la modelele lingvistice de mari dimensiuni care stau la baza inteligenței artificiale generative.
Serviciile de traducere afectate de AI
Veniturile RWS au scăzut cu 4% în doar șase luni, de la an la an, iar profiturile au scăzut cu 16%. Investitorii, care se tem de impactul AI, au făcut ca prețul acțiunilor să scadă cu 57% de la lansarea ChatGPT în noiembrie 2022.
Anul trecut, RWS Group a organizat un eveniment pentru investitori în cadrul căruia a încercat să îi convingă că AI poate aduce beneficii activității sale. Cu toate acestea, puțini au fost convinși. Alte probleme care nu au ajutat compania ar fi lansarea unui nou sistem de brevete la nivelul UE, care a afectat activitatea de traducere de brevete RWS. În consecință, la începutul acestui an, Ian El-Mokadem, CEO-ul companiei, a declarat că își va semna demisia în anul 2025.
Trei lecții pentru companii
Examinarea acestor victime ale AI sugerează trei lecții pentru întreprinderi. Prima este amenințarea pe care tehnologia o reprezintă pentru operatorii tradiționali. Aceasta este mai mare în sectoarele în care daunele potențiale provocate de erorile AI (cunoscute sub numele de halucinații) sunt reduse. Codul plin de erori este un motiv de îngrijorare pentru dezvoltatori, însă problemele sunt de obicei ușor de detectat înainte ca software-ul să fie implementat. De asemenea, traducerile eronate pot fi corectate cu ușurință. Se întâmplă de multe ori ca un chatbot să inventeze fapte atunci când scrie un eseu de istorie al unui student, dar ramificațiile sunt mici. În schimb, erorile la redactarea unui contract juridic sau a unei rețete medicale sunt mai costisitoare. Serviciile AI vor avea nevoie de mai mult timp pentru a câștiga teren în industriile care pot fi mult mai afectate de aceste erori.
O a doua lecție este că întreprinderile sunt cel mai expuse riscului atunci când inteligența artificială din comerț le poate reproduce activitatea. Instrumente precum ChatGPT pot ajuta deja la traducerea textului, la scrierea codului sau la derularea evenimentelor din istorie. Există o lungă listă de lucruri pe care, cu mai multă personalizare, un instrument AI le-ar putea face, cum ar fi planificarea și rezervarea vacanțelor sau găsirea și legătura cu candidații la angajare. Dar, pentru moment, agențiile de turism și recrutorii par în siguranță.
Ultima lecție este este referitoare la momentul de cumpănă al unei companii care utilizează AI pentru a dezvolta un produs original. Chegg colaborează cu Scale AI, un start-up, pentru a oferi studenților răspunsuri generate automat la întrebări care ar fi fost scrise anterior de oameni. RWS are un instrument de traducere alimentat de AI. Stack Overflow ajută acum utilizatorii să efectueze, printre altele, o căutare avansată pe site-ul lor.
Problema este că aceste aplicații sunt mai degrabă neinspirate. Un exemplu bun poate fi Duolingo, o aplicație de învățare a limbilor străine. ChatGPT poate imita un meditator de franceză destul de calificat, iar costul pentru utilizatori al unei erori induse de AI devine scăzut. Cu toate acestea, acționarii încep să se gândească la Duolingo ca la un câștigător al AI.
În luna septembrie, compania a prezentat o funcție de chat video care permite clienților să își exerseze abilitățile lingvistice cu un personaj generat de AI numit Lily.
Pe 6 noiembrie, acest avatar sarcastic, cu părul violet, s-a alăturat apelului privind rezultatele firmei și a prezentat rezultatele. Analiștii și investitorii au fost încântați. Astfel, prețul acțiunilor firmei a crescut cu 6% în următoarele zile.
Pe măsură ce inteligența artificială bulversează tot mai multe industrii, găsirea de metode folosite în scop inteligent spre a lucra cu aceasta, nu împotriva ei reprezintă cea mai bună modalitate de prevenire a potențialelor victime.